Springen naar inhoud

Rotameter/vadometer gebruiken in een testopstelling

• Log in om te kunnen reageren

DJ90

DJ90

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2011 - 23:08

Hallo,

In een bestaande testopstelling wil ik graag een vadometer (ook wel Rotameter) gebruiken om het debiet van een luchtstroom te meten.
Dit meetinstrument geeft het debiet aan 'in procenten', en deze moest dus geijkt worden om het debiet te kunnen bepalen van de luchtstroom in de meetopstelling.
Nu is het zo dat deze vadometer geijkt is bij atmosferische druk.
Ik weet dus dat wanneer ik 10% aflees, dit overeenkomt met een bepaald debiet, maar dus alleen onder de voorwaarde dat deze luchtstroom onder atmosferische druk door de vadometer stroomt.
Nu is het zo dat ik deze vadometer in een meetopstelling ga gebruiken waarin de toevoerdruk van de lucht niet altijd atmosferisch is, maar ik deze juist wil variëren.

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een verband tussen de (toevoer-) druk en het debiet.

Nu is het zo dat ik de volgende formule gevonden heb:
Q1/Q2 = sqrt((P1/P2)*(T1/T2))
Waarin Q het debiet is, P de druk en T de temperatuur.

Nu heb ik hier twee vragen bij:

1. Ik heb geprobeerd deze formule af te leiden, maar dit is mij helaas niet gelukt. Zou hier iemand verheldering kunnen geven? (Of slaat de formule nergens op?)

2. Zou ik deze formule op de volgende manier kunnen gebruiken?: (wanneer ik de verhouding T1/T2 even gelijk stel aan 1):

- Q1 is de flow bij atmosferische druk (P1) (deze Q1 weet ik dus door de ijking, en kan ik dus aflezen tijdens de test),
- Q2 is de flow bij de heersende druk P2 (deze P2 ga ik meten tijdens het testen).

Dan weet ik dus Q1, P1 en P2. Zou ik deze 3 variabelen dan in bovenstaande formule mogen invullen om de flow Q2 (onder de heersende druk P2) uit te rekenen?

Als iemand wat verheldering kan geven, zou dat erg fijn zijn!
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 november 2011 - 19:58

Nu is het zo dat ik de volgende formule gevonden heb:
Q1/Q2 = sqrt((P1/P2)*(T1/T2))
Waarin Q het debiet is, P de druk en T de temperatuur.

Formule zal afhankelijk zijn van de definitie van debiet Q, is dat massadebiet, of volumedebiet bij p en T, of volumedebiet bij standaardcondities, of wat?
Formule lijkt me in ieder geval fout omdat druk en temperatuur voor zowel punt 1 als punt 2 met elkaar vermenigvuldigd worden. Waar heb je die formule gevonden (website)?
Hydrogen economy is a Hype.

DJ90

DJ90

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2011 - 09:48

Formule zal afhankelijk zijn van de definitie van debiet Q, is dat massadebiet, of volumedebiet bij p en T, of volumedebiet bij standaardcondities, of wat?
Formule lijkt me in ieder geval fout omdat druk en temperatuur voor zowel punt 1 als punt 2 met elkaar vermenigvuldigd worden. Waar heb je die formule gevonden (website)?

Q is het volumedebiet van de lucht bij p en T.
De formule heb ik inmiddels over boord gegooid, kwam van een ander onderzoek wat ik niet vertrouw.

De vraag blijft momenteel nog steeds: ik heb de vadometer gekalibreerd bij atmosferische druk (en omgevingstemperatuur), wanneer ik nu in de testopstelling deze vadometer ga gebruiken moet ik volgens mij het debiet wel corrigeren wanneer de druk (significant) hoger is dan de omgevingsdruk (en de temperatuur ook afwijkt van de 'kalibratie'-temperatuur).
Mijn gevoel zegt dat wanneer ik 10% van de vadometer aflees onder omgevingsdruk, dat het debiet dan lager ligt dan wanneer ik 10% van de vadometeraflees onder hogere drukken.

Ik zou alleen niet weten op welke manier (met welke formule) ik het debiet nu moet ''corrigeren'' wanneer er tijdens de tests een andere druk en temperatuur aanwezig is dan de druk en temperatuur tijdens de kalibratie van de vadometer.

Zou iemand wel weten op welke manier ik hiervoor moet corrigeren?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2011 - 13:23

Als Q = gas volumedebiet bij P en T dan zal gelden dat Q1/Q2 = :)[ρ2/ρ1] = :)[(M2·P2/T2)/((M1·P1/T1)]

M = molmassa, P = absolute druk, T = absolute temperatuur (Kelvin)

Als M1 = M2 dan kan men dit schrijven als Q1/Q2 = :)[(P2/P1)·(T1//T2)]
(net iets anders dan jouw eerste formule)

Voor details zie deze PDF en dan vooral formule F-7 waar in feite staat: Q = Meterconstante·:P[T/(M·P)]

Veranderd door Fred F., 30 november 2011 - 13:35

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2011 - 14:29

... en dan vooral formule F-7 waar in feite staat: Q = Meterconstante·:)[T/(M·P)]

Typo van mij, dat moet zijn: Q = Meterconstante·Am·:)[T/(M·P)]

waarin Am = oppervlak doorstroomopening rondom vlotter.

DJ90

DJ90

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2011 - 16:27

Als Q = gas volumedebiet bij P en T dan zal gelden dat Q1/Q2 = :)[ρ2/ρ1] = :)[(M2·P2/T2)/((M1·P1/T1)]

M = molmassa, P = absolute druk, T = absolute temperatuur (Kelvin)

Als M1 = M2 dan kan men dit schrijven als Q1/Q2 = :)[(P2/P1)·(T1//T2)]
(net iets anders dan jouw eerste formule)

Voor details zie deze PDF en dan vooral formule F-7 waar in feite staat: Q = Meterconstante·:P[T/(M·P)]

Top, bedankt!

Dat betekend dus dat ik bij hogere druk dan de omgevings-druk (waarbij de vadometer gekalibreerd is), ik het debiet ''naar beneden'' moet corrigeren.
Dat is dus precies tegengesteld aan de eerste formule die ik gaf..! Nogal een essentieel verschil dus.

Hartelijk bedankt voor de informatie, en de erg verhelderende PDF!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures