Superkoeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Superkoeling

Wij doen ons profielwerkstuk over superkoeling. Wat we al weten is dat de vloeistof die je superkoelt geen onzuiverheden moet hebben en stil moet liggen als je hem superkoelt. Ook weten we dat als je water wordt gekoeld tot onder zijn vriespunt er een soort tussenijs ontstaat, er worden dan piramide vormige structuren gevormd in het water. Dit stond in de volkskrant. We begrijpen alleen nog niet waarom het bij een vloeistof onder druk ook goed werkt, neem cola bijvoorbeeld, je kan dit ook superkoelen. Maar hoe kan dat dan? Cola lijkt me niet erg zuiver, dit ligt dus blijkbaar aan het feit dat het onder druk staat, maar waarom het dan wel werkt als het onder druk staat snappen we niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Superkoeling

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Kan je hier weg mee?

Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Superkoeling

Verder:
Cola lijkt me niet erg zuiver,
het gaat niet zo zeer om on"zuiver"heden als in "zuivere stof", maar om potentiële kristallisatiekernen die zich in de vloeistof of aan de wand van de container met vloeistof bevinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Superkoeling

Kan je hier weg mee?
Wat een mooi plaatje, hier kan ik zeker wel wat mee. Nu weet ik alleen nog niet hoe het precies zit.
het gaat niet zo zeer om on"zuiver"heden als in "zuivere stof", maar om potentiële kristallisatiekernen die zich in de vloeistof of aan de wand van de container met vloeistof bevinden.
Hmm oke, dus het maakt niet uit wat voor vloeistof het is, als er maar geen kristalkernen zijn om de kristallisatie te kunnen laten beginnen. Maar je moet iets onder druk dan dus eigenlijk wat verder superkoelen dan bij normale druk, omdat het vriespunt lager ligt?

Reageer