[natuurkunde] hoogspringen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] hoogspringen

Hoofdstuk over de bewegingsleer.

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom je hoger springt wanneer je door je knieen veert dan dat je vanuit stand springt?

Volgens mij komt dit doordat je over een langere afstand kracht kunt zetten

W=F.s

maar van mijn leraar moet ik de formule Ez=m.g.h en Ek= 1/2mv^2 gebruiken.

dat wil niet echt lukken...

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] hoogspringen

Ik denk dat jouw docent doelt op dat je meer hoogte energie genereert die je in kinetische energie hebt omgezet. Als je bijvoorbeeld een vast punt neemt, zoals je kont (je zwaartepunt) en je neemt dat als punt nul terwijl je door je knieen bent gezakt, dan kan je de afstand die je omhoog bent gekomen invullen in mgh. (bij de h dus). Dit is de hoeveelheid hoogte energie die je omzet in kinetische energie. Ik vind het wel een beetje krom, het versimpelt wel erg veel voor mijn gevoel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] hoogspringen

Juist, die gast, was ik. (ik dacht dat ik mezelf automatisch inlogde)

Eerst meten we de hoogte die hij behaald, wanneer hij springt vanuit een iets gehurkte houding. Daarna meten we welke hoogte hij behaald wanneer hij vanuit die gehurkte houding, steeds iets meer inveert. Jan trekt bij het springen zijn benen, hierbij is de afstand de helft van de afstand tussen de grond en zwaartepunt bij gestrekte benen.

zwaartepunt bij gestrekte benen = 116 cm, dus 58 cm

Dit moeten we optellen bij de afstand tussen grond en het touw.

Metingen:

g= 9,81 ; m= 75

1. Iets gehurkte houding

Afstand tussen grond en touw: 79 cm + 58 cm = 137 cm

Zwaartepunt: 116 cm

h=137-116

E= m · g · h = 75 · 9,81 · 0,21 = 154 J

2. Gehurkte houding + inveren

Afstand tussen touw en grond: 90 cm + 58 cm =148 cm

Zwaartepunt: 90 cm

h=148-90

E= m · g · h = 75 · 9,81 · 0,58 = 427 J

3. Gehurkte houding + veel inveren

Afstand tussen touw: 102 cm + 58 cm =160 cm

Zwaartepunt: 57 cm

h=160-57

E= m · g · h = 75 · 9,81 · 1,03 = 759 J

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] hoogspringen

Wat het touw ermee heeft te maken, en wat het er precies doet weet ik niet, maar het is nu toch al opgelost? Deze hoeveelheid Joule kan je omzetten in kinetische energie en dan is makkelijk daarmee aangetoond dat je meer kinetische energie hebt vanuit gehurkt beginnen en daarmee dus meer snelheid hebt aan het einde en daarmee dus hoger zal komen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] hoogspringen

Ow juist mijn vraag :shock:

Ik moet de spierkracht van jan weten.

Volgens mij heb ik hier de spierkracht van jan uitgerekend, klopt dit? (of moet ik hier nu nog de zwaartekracht bij optellen?)

Zou het handiger zijn om dit alles in N(ewton) te zetten?

Reageer