Gel voor gelpack kiezen (fase overgangmateriaal)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Gel voor gelpack kiezen (fase overgangmateriaal)

Beste allemaal,

Op het moment ben ik bezig met een stage opdracht.

Ik probeer een product van aluminium te ontwerpen wat een drank gedurende een uur koel moet houden om een temperatuur van 8 graden. De omgevings temperatuur is 25 graden.

Vereendvoudigd is het product een buis waar een flesje vloeistof ingezet kan worden, waar (van hetzelfde materiaal) een halve buis tegenaan staat waar een gel pack in zit.

(Van bovenaf gezien een soort 8 vorm.)

Om de vloeistof een uur op temperatuur te houden dacht ik gebruik te kunnen maken van een fase overgangs 'gel'.

(Water en ijs kan niet.)

In theorie zou ik dan een gel moeten hebben die een smelt temperatuur heeft van 8 graden als hij 100% geisoleerd is.

Maar er is geen 100% isolatie, want de bovenkant van de vorm is open. Met ijs en water getest, en blijft nog niet lang genoeg op temperatuur, dus de smelttemperatuur zal beneden de 0gr C. moeten liggen wil ik de vloeistof langer op 8gr. C kunnen houden.

Ik heb van verschillende soorten pcm's de volgende eigenschappen:

-fase overgang temperatuur

-latente warmte capaciteit

-warmte capaciteit op asis van volume

-specifieke warmte capaciteit

-thermische geleidbaarheid

Er echt aan rekenen zal heel erg lastig worden omdat de bovenkant dus niet afgesloten is.

Maar hoe kan ik voor mijzelf een indicatie krijgen welk materiaal/ welk smeltpunt ik nodig heb?

Heeft iemand enig idee hoe ik een indicatie van kan krijgen zonder 10 verschilende soorten gel packs te moeten kopen?

(De leverancier ziet mij al aankomen....)

Ik hoop dat iemand mij een duwtje in de juiste richting kan geven.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Gel voor gelpack kiezen (fase overgangmateriaal)

Verplaatst naar het vakforum

je smelttemperatuur is volgens mij niet een belangrijke voorwaarde. Belangrijker is dat je blikje bij een temperatuursverschil van

25-8 = 17°C een zekere hoeveelheid warmte per uur uit de omgeving zal opnemen.

Die warmte zal verder doorgevoerd moeten kunnen worden naar de gelpack in het blikje, in hetzlfde tempo, zodat je blikje op 8°C blijft (warmtetoevoer = warmte-afvoer gezien vanuit de vloeistof in je blikje)

Je zult dus eerder aan warmtetransmissie moeten gaan rekenen dan aan smelttemperaturen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Gel voor gelpack kiezen (fase overgangmateriaal)

Beste Jan,

Als ik het goed begrijp is de warmte transmissie de warmte die opgenomen wordt door de wijn, de koeler en het gelpack.

Toch?

Hoe beter de koeler en het gel pack geissoleerd zullen zijn, hoe lager de wartmetransmissie dan is.

Als dit klopt dan moet ik gaan rekenen met de dichtheid, het volume, de voor en na temperatuur en de tijd waarin de opwarming plaats mag vinden.

Begrijp ik u nu goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Gel voor gelpack kiezen (fase overgangmateriaal)

charlie121 schreef:Als ik het goed begrijp is de warmte transmissie de warmte die opgenomen wordt door de wijn, de koeler en het gelpack.

Hoe beter de koeler en het gel pack geïsoleerd zullen zijn, hoe lager de wartmetransmissie dan is.
Ja, zo ruw gesteld wel ja. Perfecte isolatie en je hebt dus geen gelpack nodig (alleen, perfecte isolatie bestaat niet)
Als dit klopt dan moet ik gaan rekenen met de dichtheid, het volume, de voor en na temperatuur en de tijd waarin de opwarming plaats mag vinden.

Begrijp ik u nu goed?
nee.

Afhankelijk van de dikte van de wand, de oppervlakte van de wand, het materiaal van de wand, en het temperatuursverschil komt er elke seconde een zekere hoeveelheid warmte binnen. Die wil je "absorberen" in je gel, en daarop moet je je gel dus berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer