Warmwals: staalsoort?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Warmwals: staalsoort?

Hallo allemaal,

Door mijn hobby smeden is, met anderen, de vraag ontstaan naar een staalwals voor het 'uitsmeden' van staal (bijvoorbeeld bij meerlaags damaststaal, waarbij je telkens moet uitsmeden-dubbelvouwen en vuurlassen -uitsmeden, voor het verkrijgen van vele lagen). Ik heb wel een technische achtergrond, dus het bouwen van het apparaat lukt wel, maar van de diepere materiaalkennis ben ik niet zeker genoeg om een uitspraak te doen over welke staalsoort ik voor de rollen moet gebruiken. Er gaat staal van zo'n 1300°C doorheen en er mag (naar verluid) geen chroom inzitten aangezien dit negatieve effecten op de vuurlassen kan hebben. Ik hoop dat iemand er wat over kan zeggen, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Warmwals: staalsoort?

Ik moest gisteren naar een staalfabrikant langsgaan, en heb één van de mensen in de warmwalserij deze vraag kunnen stellen. Ze was mij bijgebleven aangezien het mij ook een interessante vraag leek.

Blijkt dat de staalwalsen uit één stuk vervaardigd zijn, zij het echter met een zachtstalen kern en een mantel met een specifieke samenstelling. Deze worden door middel van het centrifugaalgietproces vervaardigd.

Er zijn twee soorten rollen, die in geheel Europa als een soort "standaard" gebruikt worden. De gewone (jawel, met chroom), en de "hoogchroom"-rollen. Raad eens wat daarin zit... Heb ook nog een hele uitleg gekregen over het naslijpen, de geometrie (héél eigenaardig!), en nog wat ditjes en datjes. Indien je nog specifieke vragen hebt, kan ik misschien wel nog wat voor je betekenen.

Reageer