Verschillen in hartslag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Verschillen in hartslag

Hoi,

hierbij even een vraag.

Voor een onderzoek heb ik vier mensen 30m laten sprinten en daarna de polsslag laten tellen samen met de ademhaling.

Wat me opviel, is dat de hartslagen enorm uiteenlopen.

Twee jongens, twee meiden. Een hartslag van 85, een van 90, een van 110 en eentje van maar liefst 140!

Nu vraag ik me af - buiten het onderzoek om, want hier ging het niet om - hoe dat grote verschil verklaard kan worden. Op de 30m-sprint een hartslag van 140 krijgen vind ik verbazingwekkend.

Meid had overigens wel een rustige ademhaling, 23x in+uit.

Iemand een idee hoe dit kan komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen in hartslag

Slechte conditie?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschillen in hartslag

(Onbewust) een cardiale aandoening? En hoe oud zijn je proefpersonen, wat weet je verder over hun (sport)activiteiten? Zo los is het natuurlijk lastig om aan te geven wat je wellicht over het hoofd hebt gezien...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen in hartslag

Wat pectus zegt en tevens, wat waren de rusthartslagen? Had diegene met een pols van 140 ook een hogere rusthartslag? Heeft diegene misschien sneller gelopen (wat waren de tijden)? Hoe heb je de pols gemeten?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 7

Re: Verschillen in hartslag

(Onbewust) een cardiale aandoening? En hoe oud zijn je proefpersonen, wat weet je verder over hun (sport)activiteiten? Zo los is het natuurlijk lastig om aan te geven wat je wellicht over het hoofd hebt gezien...
Je hebt helemaal gelijk, sorry daarvoor.

Rusthartslag was rond de 85 van die persoon, dat was ongeveer 5 hoger dan die van de anderen.

Proefpersonen zijn allemaal rond de 17 jaar. Tijden zijn niet echt verschillend, ik heb ze allemaal opdracht gekregen om te sprinten, dus gewoon voluit. Dat is voor iedere persoon natuurlijk anders, hoe hard hij/zij kan dus ik heb de snelheden niet opgemeten.

Sportactiviteiten, deze proefpersonen fietsen allemaal redelijk wat per dag (+-10 km, waarbij die met hartslag 140 rond de 24 km p/d fietst) maar doen verder niet aan sport.

De pols hebben we gemeten samen met de ademhaling: ademhaling heb ik kunnen tellen en hartslag hebben ze bij hun pols gemeten. Als ze hem daar niet voelden hand op de borst en gewoon daar tellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen in hartslag

Mits je geen confounders hebt, wat ik erg betwijfel (je kunt ook nog denken aan hoe lang ná de sprint gemeten), is het meest waarschijnlijke dat diegene een matige conditie heeft of gewoon een slechte dag had. 1 Meting is (vaak) géén meting.

Terzijde, ik vind een pols van 140 nadat iemand 100% voluit is gegaan nog normaler overkomen dan een pols van 80.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschillen in hartslag

Bioloog-in-opleiding schreef:Rusthartslag was rond de 85 van die persoon, dat was ongeveer 5 hoger dan die van de anderen.

[...] Sportactiviteiten, deze proefpersonen fietsen allemaal redelijk wat per dag (+-10 km, waarbij die met hartslag 140 rond de 24 km p/d fietst) maar doen verder niet aan sport.
Wanneer heb je je proef uitgevoerd?...even heel pietluttig:

Stel persoon A, B en C moeten 5 km fietsen naar school toe, komen om 08.00uur aan (en hebben dikke wind mee gehad.)

Persoon D (hartslag 140) heeft 12 km moeten fietsen naar school toe, komt ook om 08.00uur aan (en heeft dikke wind tegen gehad.)

Als jij om 08.15uur de proef zal houden zal dat wel degelijk je uitkomsten beïnvloeden aangezien persoon D sowieso al veel meer energie heeft moeten leveren dan de andere personen, ook al heeft persoon D wellicht een betere conditie. De zaak is natuurlijk anders als alle vier al een aantal uur in een lokaal hebben gezeten en zich dan een paar seconden hard inzetten voor jouw proef.

Daarnaast geeft anusthesist ook al terecht aan dat een enkele meting eigenlijk niet voldoende is om conclusies te trekken, wellicht dezelfde proefpersonen (onder dezelfde omstandigheden!) nogmaals laten deelnemen?!

Ik denk dat het heel moeilijk is om een goede conclusie te trekken aan de hand van de gegevens die je kon meten omdat een mens individueel ook afwijkingen kan hebben; slecht gegeten/geslapen, al grote inspanning heeft geleverd (vlak daarvoor), geen goede conditie van zichzelf heeft (sport niet of heeft een lichamelijke afwijking), heeft niet het maximale uit zichzelf gehaald etc.

Wat wil je precies met deze resultaten doen als ik vragen mag, is het een onderdeel van een groter schoolproject?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Verschillen in hartslag

Mischien had die persoon redelijk wat stress (hij moest net een toets gaan maken waar hij niet zo goed voor had geleerd, het was uit met zijn vriendin, ...). Door enkel stress kan je zeker al een hartslag van +140 gaan krijgen, en als hij dan nog eens 30m moet sprinten...

Dat kan ook verklaren waarom hij niet zo'n verhoogde ademhaling had, als hij geen conditie heeft zal die normaal ook wel wat hoger liggen.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 156

Re: Verschillen in hartslag

Hartslag is erg subjectief.

Die 140 kan aan een slechte conditie liggen, maar ook net niet.

Ik heb een 'top'conditie en als ik 30m voluitsprint ben ik zeker dat mijn hartslag meer dan 140 is.

Maar daarna zal hij even snel weer dalen.

Ik ga vaak fietsen rond hartslag 150,

en als ik dan moet stoppen aan een verkeerslicht ofzo is die hartslag na 20s onder de 100 en na 40s al onder 75.

Het verschilt zo erg dat ik dat je onderzoek volgens mij niet veel nuttige informatie zal opleveren.

Wat voor jou onderzoek misschien interessant en erg leerrijk is, is een vermogenstest op de fiets.

Dan zie je werkelijk de hartslag oplopen in functie van de belasting.

Misschien moet je eens mailen naar dergelijke labo's, er zal er wel eentje zijn die je een gratis test zal aanbieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Verschillen in hartslag

Dit kan door meerdere factoren veroorzaakt worden, met als eerst inderdaad slechte conditie en als laatst een aandoening.

Als je een goede conclusie wilt trekken uit een dergelijk onderzoek(je), dan moet je er eigenlijk vanuit gaan dat ieder testpersoon 'even gezond' is. Of beter nog, gezonde testpersonen nemen :)

Berichten: 21

Re: Verschillen in hartslag

30 seconden sprinten is weliswaar een maximale belasting voor de (anaerobe) energiesystemen in je spieren, maar de inspanning is zo kort dat je hartfrequentie geen goede maat is voor wat er in de spieren gebeurt, omdat de HF altijd met wat vertraging reageert.

140 na een sprintje vind ik zeker niet gek hoog.

De grote verschillen tussen de proefpersonen komen wellicht ook door mate van 'stress' / sympatische activiteit vóór de inspanning.

Als je echt in totale rust bent is je HF pakweg 60 en stijgt ie mss naar 100 als je opeens opspringt en 30m rent.

Als je vóór de start al goed opgefokt bent kan je HF makkelijk al 140 zijn voor je ook maar 1 meter gelopen hebt.

Dus toch maar naar je onderzoeksvraag: wat wilde je eigenlijk precies onderzoeken?
Significant heb je zelf in de hand!

Reageer