Computer simulaties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Computer simulaties

Hallo,

Ik vraag me af of er computer programma's bestaan waarmee je bepaalde externe invloeden op het menselijk lichaam kan stimuleren en kan zien wat dat met het lichaam doet. Zoals wat voor invloed een schotwond kan hebben, of wat drankmisbruik met je doet, of wat er met je lichaam gebeurt als je (zonder beschermende kleding) op Mars zou rondlopen, enzovoort.

Er bestaan natuurlijk veel simulatoren voor allerlei dingen (zoals ruimtevluchten, etc) maar ik vraag me af of zoiets als ik beschreven heb, ook bestaat. Ik heb gegoogled, maar dat leverde niets op.

Weet iemand misschien meer?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Computer simulaties

Een leuk visueel voorbeeld vind je op volgende locatie. Daar kan je zien welke effecten alcohol en drugs op je lichaam uitoefenen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12

Re: Computer simulaties

Dat is wel interessant ja. Maar dat was niet helemaal wat ik zocht. Ik zocht zoiets als je in deze video ziet:

http://www.youtube.com/watch?v=ERfLidBje0A

Ik vraag me dus af of er een simulator bestaat waarbij je dat gedeelte in "the injury" zelf kan maken, en daarna de effecten ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Computer simulaties

Je doelde inderdaad naar andere invalshoek. Dergelijke software moet uiteraard bestaan maar vergt waarschijnlijk speciale kennis omtrent digitale beeldvorming en zal bijgevolg niet eenvoudig verkrijgbaar zijn.

Eenvoudigere online applicaties ken ik jammer genoeg niet.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Computer simulaties

waterstof schreef:Dat is wel interessant ja. Maar dat was niet helemaal wat ik zocht. Ik zocht zoiets als je in deze video ziet:

http://www.youtube.com/watch?v=ERfLidBje0A

Ik vraag me dus af of er een simulator bestaat waarbij je dat gedeelte in "the injury" zelf kan maken, en daarna de effecten ziet.
Over het arteriele epidurale hematoom praten ze zo heen (levensbedreigend), maar ze gaan wel 2 minuten praten over een commotio labyrinthi (hooguit vervelend) :)

On topic: Ik denk persoonlijk niet dat daar specifieke programma's voor zijn. Je hebt natuurlijk wel bepaalde programma's waarmee je korte filmpjes kan maken waarin medische aandoeningen worden uitgelegd. Misschien moet je daar naar zoeken?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Computer simulaties

Mako schreef:Dergelijke software moet uiteraard bestaan maar vergt waarschijnlijk speciale kennis omtrent digitale beeldvorming en zal bijgevolg niet eenvoudig verkrijgbaar zijn.

Eenvoudigere online applicaties ken ik jammer genoeg niet.
Neen, zoiets bestaat nog niet. Ik doe momenteel een project over een simulatie van de brainshift bij hersenoperaties, en zelfs dat valt nauwelijks te simuleren. De technologie die jij vraagt bestaat eenvoudigweg nog (lang) niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Computer simulaties

Neen, zoiets bestaat nog niet. Ik doe momenteel een project over een simulatie van de brainshift bij hersenoperaties, en zelfs dat valt nauwelijks te simuleren. De technologie die jij vraagt bestaat eenvoudigweg nog (lang) niet.
Als TS peilt naar een simulatie, gelijkaardig aan het youtube-filmpje zie je toch direct ook het bewijs dat het mogelijk is? Het filmpje moet toch ergens mee gemaakt zijn? Maar dat daar dan één programma de hoofdrol in speelt valt wel in twijfel te trekken.

Helemaal on topic: de simulator waar je naar op zoek bent bestaat (nog) niet, dergelijke video's lijken me eerder weggelegd voor experts.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Computer simulaties

Als TS peilt naar een simulatie, gelijkaardig aan het youtube-filmpje zie je toch direct ook het bewijs dat het mogelijk is? Het filmpje moet toch ergens mee gemaakt zijn? Maar dat daar dan één programma de hoofdrol in speelt valt wel in twijfel te trekken.
Er is nog een verschil tussen een programma om te visualiseren, en een programma om te simuleren.

Het filmpje waar de TS naar verwijst is duidelijk een zuivere visualisatie, er komt daar geen enkele simulatie aan de pas. Dat wordt gemaakt door dezelfde mensen die pakweg de special effects van Toy Story verzorgen. Het is meer een tekenfilm en totaal niet fysisch relevant. Dus pas als je zegt wat er moet gebeuren, gaat het gebeuren.

Maar uit de tekst van de TS maak ik op dat hij op zoek is naar een programma waar je een mensenlichaam in een omgeving plaatst, dat lichaam dan gesimuleerd wordt en je de effecten ervan kunt bekijken. Dus je weet niet wat er moet gebeuren, maar je laat dat berekenen. Dat is veel moeilijker, en zoiets is nog voor erg lang pure science fiction. Maar de eerste stappen in dat onderzoek worden nu wel al gezet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Computer simulaties

Dan vatte ik het bericht uit een verkeerd standpunt op, ik dacht dat de TS doelde op het visuele. Bij nader inzien lijkt de simulatie benadering toch de juiste interpretatie en kan je dan ook volledig gelijk geven dat dergelijke simulatie software voorlopig nog de toekomst toebehoort.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer