Energieberekening

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Energieberekening

Voor het opwarmen van 1gr water met 1°C is 4,1858J nodig.

Mijn boiler heeft een inhoud van 143l. Om deze op te warmen van 54°C naar 63°C is er 5387124,6J nodig of omgerekend 1,5kWh.

De brander, die de boiler opwarmt, heeft een maximaal vermogen van 25kW. Deze brandt 17 minuten aan 36% om de boiler op te warmen van 54°C naar 63°C. Dit is 2,55 kWh.

De temperatuursensor is op de helft van de hoogte van de boiler gemonteerd.

Zijn mijn berekeningen juist?

Zo ja, wil dat dan zeggen dat er tijdens de opwarming ongeveer 1 kWh verloren gaat?

Zo nee, wat deed ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energieberekening

De temperatuursensor is op de helft van de hoogte van de boiler gemonteerd.


Dit is je probleem. Je hebt helemaal geen idee hoeveel energie in de boiler is bijgekomen. De temperatuur halverwege de boiler is namelijk helemaal geen gemiddelde temperatuur.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 10

Re: Energieberekening

Boiler diameter = 500 mm

Boiler hoogte = 730 mm

Temperatuursensor op 365 mm

Als de tempertuursensor 63°C aangeeft, hoe kan men dan de gemiddelde temperatuur in de boiler berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energieberekening

Wat wil je werkelijk weten?

Het rendement van je boiler? Dan moet je de uitlaattemperatuur van het rookgas meten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Energieberekening

Ik wil weten waarom er zo'n groot verschil is tussen het theoretisch energie verbruik (1,5 kWh) en het werkelijke energie verbruik (2,55 kWh) om mijn boiler met een inhoud van 143 liter op te warmen van 54°C naar 63°C.

Zijn de berekenigen die ik maakte correct?

Zo ja, is het verschil dan enkel te wijten aan verliezen?

Zo nee, wat deed ik verkeerd?

Hoe kan men de gemiddelde temperatuur van het water in een boiler te berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energieberekening

Zoals Bart al schreef: je weet de gemiddelde temperatuur in de boiler niet, en die kun je ook niet berekenen uit die 63 oC in het midden.

Jouw berekening voor het opwarmen van 143 L water van 54 naar 63 oC is correct.

Die van de brander ook, althans als de brander echt een maximaal vermogen van 25 kW heeft. Lijkt erg veel voor een boiler van 143 L.

Maar de gemiddelde watertemperatuur aan het begin kan anders zijn dan die 54 oC, en de gemiddelde watertemperatuur aan het eind zal hoger dan 63 oC zijn, en bovendien wordt niet alleen het water maar ook de boiler zelf opgewarmd. Dus het echte theoretische verbruik is dan niet jouw 1,5 kWh maar veel hoger. Bovendien: was er wellicht waterverbruik tijdens die 17 minuten opwarmen?

Waarom wil je hier zo nodig aan rekenen? Zo'n boiler heeft gewoonlijk een rendement in de orde van 85 - 90 % (op onderste verbrandingswaarde).

Heb je twijfels over de goede werking, of de specificaties van de fabrikant? Wat is trouwens de fabrikant en het typenummer?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Energieberekening

Nee, er was geen waterverbruik tijdens de opwarming van de boiler van 54°C naar 63°C in 17 minuten.

Type brander: ATAG Q25S met ATAG Boiler CBS 150

Bij de offertebespreking werd mij voorgespiegeld dat ik met dit systeem een voorraad zou hebben van 150 liter warmwater met een temperatuur van 63°C.

Een ATAG technieker, van ATAG Verwarming België, zei mij dat dit zo was maar dat bovenin de boiler de temperatuur rond de de 68°C was en onderin de boiler tussen de 45°C en 50°C.

Daarom had ik graag geweten wat de werkelijk gemiddelde temperatuur is van het totale volume.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energieberekening

Ik schreef eerder dat die 25 kW erg groot is voor een boiler van maar 143 L. Nu begrijp ik waarom.

Deze boiler is niet meer dan een externe boiler bij een CV-ketel, is het niet? Die 25 kW brander is die van de CV-ketel, niet van de boiler want die heeft geen eigen brander.

Ik begrijp die obsessie met de gemiddelde temperatuur van de boiler niet. Het gaat toch om de temperatuur van het tapwater dat uit de boiler komt. Is dat minstens 63 oC ? Dan is het toch oké?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Energieberekening

Dit is helemaal geen obsessie maar als men mij vertelt dat ik een boiler heb met een voorraad van 143 liter warm water van 63°C en dit blijk achteraf niet zo te zijn, althans dat denk ik toch want het kan blijkbaar niet berekend worden, dan ben ik wel teleurgesteld in de personen die mij dit doen geloven.

Wij hadden vroeger een ACV verwarmingsketel van 29,1 kW met een ingebouwde boiler van 74 liter waar de brandervlam ook rechtstreeks in contact kwam met het boilervat. Daarmee hadden wij nooit problemen als er meerdere personen na elkaar een (te ) lange douche namen. Nu hebben wij dit probleem wel omdat het systeem,met een spiraal in de boiler, niet snel genoeg bijverwarmd. Waarschijnlijk zullen we de temperatuur van de boiler iets hoger moeten instellen om voldoende warm tapwater op voorraad te hebben.

Hier moet wel bij vermeld worden dat het ACV systeem veel meer energie verbruikte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energieberekening

Het wordt nu een stuk duidelijker.
Ik wil weten waarom er zo'n groot verschil is tussen het theoretisch energie verbruik (1,5 kWh) en het werkelijke energie verbruik (2,55 kWh) om mijn boiler met een inhoud van 143 liter op te warmen van 54°C naar 63°C.
Een deel van de branderenergie, in dit geval die 1 kWh, gaat naar het opwarmen van het CV-systeem, wat daarna die boiler opwarmt.
Nu hebben wij dit probleem wel omdat het systeem,met een spiraal in de boiler, niet snel genoeg bijverwarmd. Waarschijnlijk zullen we de temperatuur van de boiler iets hoger moeten instellen om voldoende warm tapwater op voorraad te hebben.
Ik denk niet dat een iets hogere temperatuur instellen veel uit zal maken om jullie probleem op te lossen. Als jullie de douche gebruiken stroomt er evenveel koud water de boiler in als er warm water uitstroomt naar de douche. De spiraal in de boiler kan zoveel koud water blijkbaar niet snel genoeg op een redelijke temperatuur brengen: het debiet is blijkbaar te hoog. In de documentatie van de boiler is wellicht te vinden hoeveel debiet (L/h) aan tapwater de boiler kan leveren bij een bepaalde ΔT tussen warm tapwater en koud leidingwater.

Een mogelijke oplossing is een andere douchekop die minder water verbruikt zodat de verwarmingsspiraal in de boiler het debiet bij kan benen.
Hydrogen economy is a Hype.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Energieberekening

De exacte rendementsberekeningen ga ik achterwege laten, maar aangezien ikzelf ook wat heb zitten stoeien met een soortgelijke installatie van NeFit heb ik er wel wat ervaring mee.

Ten eerste moet je er zeker van zijn dat alles correct is aangesloten. Let vooral op correcte aansluiting van Aanvoer- en Retour leidingen. Als een warmwatervat zowel kan staan met de aansluiting boven, als hangen met aansluiting onder, let dan goed op dat de aansluitingen afhankelijk van de positie mogelijk omgedraad zijn. bijv: Aansluiting A is staand de koudwaterleiding, maar hangend de warmwaterleiding. Een omwisseling hiervan zou je probleem al kunnen verklaren.

Om het precieze probleem te achterhalen kan je het beste op een probleemochtend een keer met 1of3 thermometers naast de boiler gaan zitten.

Meet vanaf het begin van het warmwatergebruik de volgende 3 temperaturen en houd bij of de ketel brandt of niet:

*Uitstroomtemperatuur warm tapwater

*Aanvoertemperatuur CV water

*Retourtemperatuur CV water.

Met de hulp van deze waardes kan je een hoop zien. Ik noem hier enkele (maar niet alle) mogelijkheden:

*Duurt het na het aanvang van het warmwatergebruik erg lang voordat de ketel aanslaat, dan kan het zijn dat de temperatuursensor geen goed contact met het watervat maakt, of op de verkeerde plek gemonteerd is.

*Daalt de uitstroomtemperatuur heel snel: warm- en koud-water leiding omgedraaid.

*Is het verschil tussen Aanvoer en Retour erg klein: De brander kan zijn warmte niet goed kwijt aan het watervat. Dit kan betekenen dat het watervat nog warm genoeg is, of dat de aanvoertemperatuur te laag is.

*Is het verschil tussen Aanvoer en Retour erg groot: Mooi, de brander kan zijn warmte goed kwijt aan het watervat.

*Daalt de aanvoertemperatuur, terwijl de ketel nog brandt: Mogelijk kan de ketel niet genoeg warmte genereren.

*Schakelt de ketel vaak aan- en uit: De ketel kan zijn warmte niet goed kwijt. Kijk of de ketel terug te regelen is. Eventueel de stroomsnelheid begrenzen.

Het verhogen van de ingestelde temperatuur in het vat is overigens een prima oplossing om meer warm water te hebben. Deze optie kost overigens wel extra energie. Even snel een uitleg waarom dit werkt:

Stel je wilt douchen met 100 liter water van 50 graden. Koud kraanwater is 0 graden.

Als je de boiler instelt op 50graden dan heb je 100 liter water uit de boiler nodig.

Als je de boiler instelt op 100graden, dan is dat water te heet. Je kan het dan mengen met koud water a 0 graden. Je gebruikt dan 50liter van 100graden, en 50 liter van 0graden. Samen is dat weer precies 100 liter van 50graden. Je hebt in dit geval dus maar half zoveel warm water gebruikt! Uiteraard zal het verschil in werkelijkheid minder groot zijn, maar zeker de moeite waard.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energieberekening

Als je de boiler instelt op 50graden dan heb je 100 liter water uit de boiler nodig.

Als je de boiler instelt op 100graden, dan is dat water te heet. Je kan het dan mengen met koud water a 0 graden.
Topicstarter jd.home had het over de temperatuur iets hoger instellen. Iets hoger is volgens mij: een paar graden hoger, niet 50 graden hoger.

Zijn (terechte) twijfel is dat de gemiddelde temperatuur in de boiler in de praktijk geen 63 oC is maar wat lager.

Een ingestelde temperatuur van maar liefst 100 graden zal inderdaad de warmteinhoud van het boilerwater fors verhogen, maar het rendement van de CV-ketel zal dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer