Lift
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 50
Lift
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen waarom, in de (standaard)situatie van de versnellende lift en de persoon op een weegschaal, een versnelling van de lift leidt tot de kracht op de weegschaal Fw = m(a+g) ?
Ik snap dat in een lift ten eerste de zwaartekracht een rol speelt, vandaar m.g verwerkt in Fw.
En ik snap ook dat wanneer de lift gaat versnellen F = m.a een rol speelt.
Maar waarom staat er een plusteken bij Fw = m(a+g)?
Ik dacht, Fw = Flift - Fz --> F = m.g - m.a = m(g-a).
Kan iemand mij uitleggen waarom, in de (standaard)situatie van de versnellende lift en de persoon op een weegschaal, een versnelling van de lift leidt tot de kracht op de weegschaal Fw = m(a+g) ?
Ik snap dat in een lift ten eerste de zwaartekracht een rol speelt, vandaar m.g verwerkt in Fw.
En ik snap ook dat wanneer de lift gaat versnellen F = m.a een rol speelt.
Maar waarom staat er een plusteken bij Fw = m(a+g)?
Ik dacht, Fw = Flift - Fz --> F = m.g - m.a = m(g-a).
- Berichten: 5.609
Re: Lift
Dat hangt er van af of die lift naar boven of naar beneden gaat natuurlijk. Naar beneden is het inderdaad een minteken. Naar boven een plusteken.manon92 schreef:Hallo,
Kan iemand mij uitleggen waarom, in de (standaard)situatie van de versnellende lift en de persoon op een weegschaal, een versnelling van de lift leidt tot de kracht op de weegschaal Fw = m(a+g) ?
Ik snap dat in een lift ten eerste de zwaartekracht een rol speelt, vandaar m.g verwerkt in Fw.
En ik snap ook dat wanneer de lift gaat versnellen F = m.a een rol speelt.
Maar waarom staat er een plusteken bij Fw = m(a+g)?
Ik dacht, Fw = Flift - Fz --> F = m.g - m.a = m(g-a).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
-
- Berichten: 50
Re: Lift
Ik bedoelde het voor als de lift omhoog gaatDat hangt er van af of die lift naar boven of naar beneden gaat natuurlijk. Naar beneden is het inderdaad een minteken. Naar boven een plusteken.
Is dat omdat actie = - reactie?
Fw = m.a (deze is positief als de lift omhoog gaat) - m.g (deze moet nu positief zijn, omdat actie = - reactie)
Dus Fw = m(a+g)
Of verzin ik nu mn eigen theorie haha
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Lift
Je moet er bij beide krachten voor zorgen dat je ze uit hetzelfde gezichtspunt bekijkt.
Dus , of je kiest voor de krachten die de persoon op de weegschaal uitoefent, of voor de krachten die de weegschaal op de persoon uitoefent.
Als je dat door elkaar haspelt dan krijg je fouten in het teken.
Dus , of je kiest voor de krachten die de persoon op de weegschaal uitoefent, of voor de krachten die de weegschaal op de persoon uitoefent.
Als je dat door elkaar haspelt dan krijg je fouten in het teken.
-
- Berichten: 50
Re: Lift
klazon schreef:Je moet er bij beide krachten voor zorgen dat je ze uit hetzelfde gezichtspunt bekijkt.
Dus , of je kiest voor de krachten die de persoon op de weegschaal uitoefent, of voor de krachten die de weegschaal op de persoon uitoefent.
Als je dat door elkaar haspelt dan krijg je fouten in het teken.
De vraag in mijn boek gaat over wat de weegschaal aanwijst wanneer een persoon met een versnelling omhoog gaat. Dus het gaat om de krachten die op de weegschaal werken
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Lift
Ik vind het hier makkelijker om te redeneren vanuit de kracht die de weegschaal op de persoon uitoefent.
Allereerst moet de weegschaal het gewicht van de persoon dragen, dat is dus m*g.
Daarnaast moet de weegschaal een kracht leveren om de persoon te versnellen, dat is dus m*a.
Beide krachten werken in dezelfde richting, dus moet je ze optellen.
Bij zulke opgaven is het altijd handig om de situatie te tekenen, en in de tekening de krachten aan te geven. Dan zie je beter wat er aan de hand is.
Allereerst moet de weegschaal het gewicht van de persoon dragen, dat is dus m*g.
Daarnaast moet de weegschaal een kracht leveren om de persoon te versnellen, dat is dus m*a.
Beide krachten werken in dezelfde richting, dus moet je ze optellen.
Bij zulke opgaven is het altijd handig om de situatie te tekenen, en in de tekening de krachten aan te geven. Dan zie je beter wat er aan de hand is.