Lift

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Lift

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom, in de (standaard)situatie van de versnellende lift en de persoon op een weegschaal, een versnelling van de lift leidt tot de kracht op de weegschaal Fw = m(a+g) ?

Ik snap dat in een lift ten eerste de zwaartekracht een rol speelt, vandaar m.g verwerkt in Fw.

En ik snap ook dat wanneer de lift gaat versnellen F = m.a een rol speelt.

Maar waarom staat er een plusteken bij Fw = m(a+g)?

Ik dacht, Fw = Flift - Fz --> F = m.g - m.a = m(g-a).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lift

manon92 schreef:Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom, in de (standaard)situatie van de versnellende lift en de persoon op een weegschaal, een versnelling van de lift leidt tot de kracht op de weegschaal Fw = m(a+g) ?

Ik snap dat in een lift ten eerste de zwaartekracht een rol speelt, vandaar m.g verwerkt in Fw.

En ik snap ook dat wanneer de lift gaat versnellen F = m.a een rol speelt.

Maar waarom staat er een plusteken bij Fw = m(a+g)?

Ik dacht, Fw = Flift - Fz --> F = m.g - m.a = m(g-a).
Dat hangt er van af of die lift naar boven of naar beneden gaat natuurlijk. Naar beneden is het inderdaad een minteken. Naar boven een plusteken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 50

Re: Lift

Dat hangt er van af of die lift naar boven of naar beneden gaat natuurlijk. Naar beneden is het inderdaad een minteken. Naar boven een plusteken.
Ik bedoelde het voor als de lift omhoog gaat

Is dat omdat actie = - reactie?

Fw = m.a (deze is positief als de lift omhoog gaat) - m.g (deze moet nu positief zijn, omdat actie = - reactie)

Dus Fw = m(a+g)

Of verzin ik nu mn eigen theorie haha

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lift

Je moet er bij beide krachten voor zorgen dat je ze uit hetzelfde gezichtspunt bekijkt.

Dus , of je kiest voor de krachten die de persoon op de weegschaal uitoefent, of voor de krachten die de weegschaal op de persoon uitoefent.

Als je dat door elkaar haspelt dan krijg je fouten in het teken.

Berichten: 50

Re: Lift

klazon schreef:Je moet er bij beide krachten voor zorgen dat je ze uit hetzelfde gezichtspunt bekijkt.

Dus , of je kiest voor de krachten die de persoon op de weegschaal uitoefent, of voor de krachten die de weegschaal op de persoon uitoefent.

Als je dat door elkaar haspelt dan krijg je fouten in het teken.


De vraag in mijn boek gaat over wat de weegschaal aanwijst wanneer een persoon met een versnelling omhoog gaat. Dus het gaat om de krachten die op de weegschaal werken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lift

Dus het gaat om de krachten die op de weegschaal werken
Nee hoor, dat hoeft niet perse. Je kan ook kiezen voor de krachten die op de persoon werken. Geeft hetzelfde resultaat, maar dan in de andere richting.

Berichten: 50

Re: Lift

Nou snap ik nog steeds niet waarom bij een omhoog gaande lift voor de krachten op een weegschaal geldt

F = m(a+g) >.>

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lift

Ik vind het hier makkelijker om te redeneren vanuit de kracht die de weegschaal op de persoon uitoefent.

Allereerst moet de weegschaal het gewicht van de persoon dragen, dat is dus m*g.

Daarnaast moet de weegschaal een kracht leveren om de persoon te versnellen, dat is dus m*a.

Beide krachten werken in dezelfde richting, dus moet je ze optellen.

Bij zulke opgaven is het altijd handig om de situatie te tekenen, en in de tekening de krachten aan te geven. Dan zie je beter wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Lift

Is de massa van de persoon en de grootte van de versnelling a van de lift gegeven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Lift

scan.jpg
scan.jpg (149.88 KiB) 745 keer bekeken

Reageer