Genetica en evolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Genetica en evolutie

Hallo allemaal,

Maandag heb ik een proefwerk over genetica en evolutie,

Dit is een herkansingsproefwerk omdat ik de 1e proefwerk heb gemist.

Ik heb het huidige proefwerk meegekregen om te oefenen maar zonder antwoorden xD

Aangezien het nu weekend is kan ik die ook niet meer regelen. Maar desondanks probeer ik hier zover mogelijk mee te komen.

Ik zou graag van jullie weten of mijn beredenering van de vragen of het rekenen met hardy-weinberg correct is.

Dit is de vraag:

Het al of niet gestreept zijn van de vacht van katten wordt bepaald door de allelen A (streping) en

a (geen streping). De soort streping van de vacht wordt bepaald door allelen T voor regelmatige streping en t voor onregelmatige streping. De allelen A en T zijn dominant, niet x-chromosomaal en erven onafhankelijk van elkaar over.

Onderzoek bij zwerfkatten in een voorstad van londen heeft aangetoond dat de frequentie van allel a in de grote populatie 40% is. De frequentie van het alles t = 80%

Mijn beredenering:

a=40% dus q=0.4

p+q=1

p+0.4=1

p=0.60 dus 60% heeft strepen.

t=80%, dus van de 60% met strepen moet 80% onregelmatige strepen hebben.

60*0.8=48%

Antwoord 48% heeft onregelmatige strepen.

Klopt mijn beredenering en zodoende mijn antwoord?

Alvast onwijs bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica en evolutie

Heb je in je weergave van de vraagstelling hierboven geen grote en kleine A's en T's dooreengegooid?

Ervan uitgaande dat je dit niet hebt gedaan, je kijkt hier te simpel tegenaan.

Laten we alleen eens kijken naar de wél gestreepte katten.

T en t zijn allellen die de GENOtypen TT, Tt en tt, kunnen veroorzaken. Dat zijn er dus drie. Maar er zijn maar twee FENOtypen, regelmatig (TT en Tt) en onregelmatig (tt) gestreept. Reken eerst eens alléén daarmee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

aha, Ik zie mijn eerste fout al.

Ik reken met 't' (wat 'q' is) terwijl ik zou moeten rekenen met q^2

Dan zou je dit krijgen:

q=80%

q^2=8.94%

Ik kan nog wel steeds werken met die 60% toch? Aangezien die dominant is?

dan zou ik nu komen op 60*0,0994=6%

Voor ik het vergeet: Bedankt in ieder geval voor het helpen!

p.s. ik heb de vraag precies overgeschreven als die er stond. Incl grote en kleine a's en t's

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica en evolutie

Ik kan nog wel steeds werken met die 60% toch? Aangezien die dominant is?
vul dit schemaatje met GENOtypen eens verder in en bepaal dan hoe groot de percentages van de FENOtypen "gestreepte" en "ongestreepte" katten zijn?

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]A (0,60)[/td][td]A(0,40)[/td][/tr][tr][td]A (0,60)[/td][td]AA (0,….)[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]a (0,40)[/td][td]..[/td][td]..[/td][/tr]</table>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]A (0,60)[/td][td]A(0,40)[/td][/tr][tr][td]A (0,60)[/td][td]AA (0,36.)[/td][td]AA 0.36[/td][/tr][tr][td]a (0,40)[/td][td]aa 0.24[/td][td]aa 0.24[/td][/tr]</table>

Nu zou je zeggen dat 100% een dominante A bezit dus 100% strepen heeft?

Of denk ik nu volledig de verkeerde kant op?

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

edit:

Ik zit nu te denken aan het aantal gestreepte, mss klopt hier helemaal niks van, maar mij klinkt het wel logisch.

q=0.4 dus q^2=0.16

p=0.6 dus p^2=0.36

dan is 2pq=0.48

Zowel 2pq als p^2 is gestreept dus dan heb je 0.36+0.48=84%?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica en evolutie

NDijkie schreef:<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]A (0,60)[/td][td]A(0,40)[/td][/tr][tr][td]A (0,60)[/td][td]AA (0,36.)[/td][td]AA 0.36[/td][/tr][tr][td]a (0,40)[/td][td]aa 0.24[/td][td]aa 0.24[/td][/tr]</table>

Nu zou je zeggen dat 100% een dominante A bezit dus 100% strepen heeft?

Of denk ik nu volledig de verkeerde kant op?
pardon, typefoutje mijnerzijds, dus maar even voor je verbeterd om verdere verwarring te voorkomen

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]A (0,60)[/td][td]a(0,40)[/td][/tr][tr][td]A (0,60)[/td][td]AA 0,36[/td][td]Aa 0,24[/td][/tr][tr][td]a (0,40)[/td][td]Aa 0,24[/td][td]aa 0,16[/td][/tr]</table>

zie je hoe ik aan die 0,36, 0,24 0,24 en 0,16 kom?

dus wederom de vraag, hoeveel procent van de katten is überhaupt gestreept?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>

onze berichten kruisen elkaar.
Zowel 2pq als p^2 is gestreept dus dan heb je 0.36+0.48=84%?
klopt, zie ook het verbeterde schema

vraag is dát nu te combineren met dat regelmatig en onregelmatig gestreept
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

Kan gebeuren :) .

75%. Zowel als je 2*0,24+0.36 optelt als dat je kijkt je gewoon ziet dat 1 van de 4 een dominant alles heeft.

Foutje, dit is natuurlijk slecht rekenwerk haha. Ik gewend van vorig jaar dat ik moet kijken hoeveel procent een dominant allel heeft maar dat moet natuurlijk nu niet.

Dan houden we over 84%/100*6=5%

Ik heb mijn bericht bewerkt(y)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica en evolutie

even opnieuw omdat onze berichten elkaar kruisen (zie ook mijn edit hierboven)

84% van de katten is gestreept. (AA of Aa)

gaan we nu dezelfde truuk uithalen voor regelmatig of onregelmatig, (en later pas combineren)

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]T (0,20)[/td][td]t (0,80)[/td][/tr][tr][td]T (0,20)[/td][td]…[/td][td]…[/td][/tr][tr][td]t (0,80)[/td][td]…[/td][td]…[/td][/tr]</table>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

Aangezien ik niet helemaal snap hoe ik het zo in die tabel kan krijgen (het verwerken, niet de tabel maken bedoel ik) doe ik het op de manier die vorige keer ook goed was:)

q=0.8

q^2=0.64

p=0.2

p^2=0.04

dan is 2pq 0.32

Je kunt alleen de homozygote recessieve gebruiken omdat het allel voor regelmatige strepen dominant is.

Dus dan is het 64%

Als het goed is mag ik nu de uiteindelijke oplossing wel berekenen:

0.84*0.64=0.5376 --> 54%

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica en evolutie

Die punnettschemaatjes zijn anders in de genetica veel gebruikt, en geven een geweldig overzicht over wat wat is, véél meer dan die formuletjes van je

er is 80% t en 20 % T, in zowel mannetjes als vrouwtjes. (in het schema dus horizontaal en verticaal hetzelfde)

eerste regel: dat levert dus 0,20 x 0,20 = 0,04 (4%) TT en 0,20 x 0,80 = 0,16 (16%) Tt

tweede regel: dat levert dus 0,80 x 0,20 = 0,16 (16%) Tt en 0,80 x 0,80 = 0,64 (64%) tt.

totaal dus 64 % onregelmatigen (tt) en 36% regelmatigen (TT en Tt).

En inderdaad, omdat er 84% gestreept (AA of Aa) was, geeft dat 0,64 x 0,84 = 54% onregelmatig gestreepte katten (A.tt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Genetica en evolutie

mooi:D

Echt onwijs goed uitgelegd! Bedankt!

Ik ga kijken waar ik nog meer tegen aan loop:-D

Reageer