Limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Limieten

Nog een vraagje over limieten

Afbeelding

Ik weet dat de oplossing Afbeelding zal zijn maar ik heb geen flauw idee hoe ik het oplossen moet ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Limieten

Ik zou beginnen met de limiet wat te herschrijven:
\(\lim_{x\to -\infty} \left(\frac{2x}{2x-3}\right)^{6x-3}=\lim_{x\to - \infty}\left(\frac{2x-3+3}{2x-3}\right)^{6x-3}\)


Geraak je nu verder (met herschrijven) tot de standaardlimiet
\(\lim_{n\to \infty} \left(1+\frac{1}{n}\right)^n=e\)
?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

Ik weet dat de oplossing Afbeelding zal zijn maar ik heb geen flauw idee hoe ik het oplossen moet ...
Ken je standaardlimieten die hierop lijken ...

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Limieten

We hebben nooit gewerkt via
\(\lim_{n\to \infty} \left(1+\frac{1}{n}\right)^n=e\)
gevonden maar hebben nooit via deze standaardlimiet gewerkt, enkel met sinx/x en tanx/x :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Limieten

patrick3004 schreef:We hebben nooit gewerkt via
\(\lim_{n\to \infty} \left(1+\frac{1}{n}\right)^n=e\)
Ik zie ook niet hoe je hieraan kunt geraken ...

We hebben meestal geprobeerd naar Hopital toe te werken.

Eerlijk gezegd niet nee.

Op internet heb ik
\(\lim_{n\to \infty} \left(1+\frac{x}{n}\right)^n=e^x\)
gevonden maar hebben nooit via deze standaardlimiet gewerkt, enkel met sinx/x en tanx/x :)
Dan vind ik het vrij vreemd dat je dergelijke opgaven moet maken. Normaal gezien als je met het getal
\(e\)
werkt moet je toch wel de betekenis ervan hebben bekeken.

Opzich vind ik het vrij lastig om hier mee verder te gaan (deze limiet is immers niet zo voor de hand liggend als je er niet mee vertrouwt bent).

Hoe zou je bijvoorbeeld volgende limiet aanpakken (en dit door naar de 'standaardlimiet' toe te werken door herschrijving)
\(\lim_{x\to \infty} \left(1+\frac{1}{ax}\right)^x\)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten

Dan vind ik het vrij vreemd dat je dergelijke opgaven moet maken. Normaal gezien als je met het getal
\(e\)
werkt moet je toch wel de betekenis ervan hebben bekeken.
Er zijn heel veel manieren om 'e' in te voeren. Allen uiteraard verwant aan elkaar, maar waarschijnlijk herkent TS gewoon 'zijn definitie' hier niet in. (Wil je daar meer over weten/over doorgaan: best een apart topic :) .)

@patrick...: Je werkwijze lijkt me op zich okee. Het natellen zal ik straks eens proberen. Maar het idee is wel correct in mijn ogen.

EDIT: ik heb eens geteld en je afgeleiden moeten verkeerd gaan. Ik kom met jouw methode namelijk op het juiste uit. Om op te splitsen in deelproblemen: bereken
\(\left(\ln(\frac{2}{2 - \frac{3}{x}})\right)^'\)
\(\left(\frac{1}{6x - 3}\right)^'\)
Om de eerste afgeleide te bereken: merk op dat
\(\ln(\frac{2}{2 - \frac{3}{x}}) = \ln(2) - \ln(2 - \frac{3}{x}).\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Limieten

Ik ga mijn afgeleiden opnieuw berekenen, alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Limieten

Nee, afgeleiden bereken is niet mijn sterkste kant :)

Afbeelding

De fout moet ergens liggen net nadat ik l'hopital heb toegepast.

Maar toch bedankt, ik weet dat het mogelijk is om via deze methode het antwoord te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten

Bereken je afgeleiden eerst eens echt volledig apart in plaats van ze te verwerken in je uitwerking. Dat maakt het vinden van je fout veel moeilijker...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

Ik denk dat het werken naar de standaardlimiet hier eenvoudiger is ...

Zorg eerst dat de variabele naar oneindig gaat, stel daartoe y=-x.

Verder is het antwoord e³.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten

Verder is het antwoord e³.
Volgens mij is het toch echt e9. Maar dat lost zich meteen op als TS de afgeleiden berekend. Daarna kunnen we dat zien.

Verder ben ik het niet volledig met je punt eens: als TS deze limiet niet kent of er niet mee vertrouwd is, werkt hij beter de limiet uit zoals hij nu bezig is, vind ik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

Ok, e^9 !

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Limieten

Bedankt :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten

Klopt helemaal :) . Dat waren ook mijn afgeleiden!

Succes nog!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer