Totale inwendige energie simpele vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Totale inwendige energie simpele vraag

Hallo,

De totale inwendige energie U, is dat dan echt helemaal de totale energie van een hoeveelheid stof? ik bedoel daarmee dat als men alles omzet in energie met E=Mc² ?

Dus eigenlijk is het U=Mc²?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Neen. Inwendige energie is energie op (sub)microscopisch vlak. Macroscopische energievormen zoals macroscopische kinetische energie horen er dus niet bij.
Picture1.jpg
Picture1.jpg (35.39 KiB) 291 keer bekeken
Latente warmte (energie), miscroscopische kinetische energie, chemische energie,... dan weer wel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Nee, dat is niet hetzelfde. E=mc2 geeft alleen de equivalentie tussen energie en massa

Men zou die mc2 eventueel mee kunnen nemen in de definitie van U (de meningen daarover zijn verdeeld) zodat:

U = mc2 + kinetische energie der moleculen + potentiele energie der moleculen + ..... + .....

Maar in de praktijk is niemand (behalve eventueel puriteinen) geïnteresseerd in de "echte" waarde van U maar alleen in de verandering van U (dus ΔU).

Verschillende personen, boeken, software, databases, gebruiken een verschillend nulpunt voor U, bijvoorbeeld:

ideale gas U = 0 bij 0 K , of U = 0 bij 0 oC , of U = 0 bij 25 oC of ...........

Als je dus ergens een waarde voor U tegenkomt dan is dat nooit de "echte" U (want die weet immers niemand) maar de U t.o.v. een bepaald gekozen nulpunt, wat je meestal niet zult weten, maar gelukkig ook helemaal niet nodig hebt.

Bij kernsplijting of kernfusie speelt de verandering in mc2 natuurlijk wel een rol, maar daaraan rekenen kan men prima buiten U doen.

Bij chemische reacties in feite ook, maar daar rekent men met de vormingsenthalpie om de reactiewarmte te berekenen, niet met U's waarin mc2 inbegrepen is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

U = mc2 + kinetische energie der moleculen + potentiele energie der moleculen + ..... + .....


U plaatst de andere bijdragen tot de energie rechts?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Ik bedoelde met m overigens de rustmassa, maar ik persoonlijk zou U alleen definiëren als:

U = kinetische energie der moleculen + potentiële energie der moleculen

om redenen zoals ik hierboven schreef: De "echte" waarde van U is niet relevant en allerlei bijdragen binnen atomen dus ook niet.

U is vooral een functie van de temperatuur (en de fase) en ΔU dus ook.

Helaas staan studieboeken vol met academisch, of zeg maar puriteins, geneuzel waardoor studenten alleen maar in de war raken en waar men in de praktijk helemaal niets aan heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Dus de inwendige energie van bv 20g jood is groter dan de energie verkregen door E=mc²

aangezien U = mc2 + kinetische energie der moleculen + potentiele energie der moleculen + ..... + ..... ??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Lees dit eens.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Ik realiseer me nu dat er een misverstand is ontstaan door de door mij gebruikte nomenclatuur.

Zoals ik al schreef, ik bedoel met m de rustmassa.

Met kinetische energie der moleculen bedoel ik de (gemiddelde) snelheid waarmee de moleculen door elkaar bewegen en botsen, en waarvoor de absolute temperatuur een maat is.

Ik bedoel dus niet de snelheid waarmee een hoeveelheid gas (of vloeistof) door een leiding stroomt, dus niet de kinetische energie zoals in Bernoulli.

Met potentiële energie der moleculen bedoel ik die potentiële energie ten gevolge van de aantrekking en de afstand tussen moleculen.

Ik bedoel dus niet de potentiële energie t.o.v. het aardoppervlak, dus niet de potentiële energie zoals in Bernoulli.

Zie ook tweede vergelijking in: http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_energy
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Totale inwendige energie simpele vraag

Ok bedankt iedereen voor de antwoorden,

PS: In physics I trust, ik heb je berichtje beantwoord :)

Reageer