"watergehalte" van cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

"watergehalte" van cola

dag iedereen, :)

Ik hoorde van een vriendin dat de Cola bij, bijvoorbeeld de MacDonalds, word aangemaakt met water.

Wij zouden nu dus willen bepalen of dit egt zo is in vergelijking met de "echte" cola van Coca Cola.

We hebben alleen geen idee hoe dit makkelijk te doen.

Is er een vrij eenvoudige manier voor ? (We doen namelijk opleiding analist en zitten pas in het 2e jaar en hebben dus niet al te diepgaande stof daarover gehad.

Kan dit bijvoorbeeld door middel van een titratie of spectrofotometrie ?

Ik stel het op prijs dat jullie ons helpen :)

bedankt alvast :)

Jimmy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: "watergehalte" van cola

"Echte" cola wordt sowieso op basis van een siroop aangemaakt, dus als MC de voorgeschreven mengverhoudingen aanhoudt (en waarom niet?) dan verwacht ik niets schokkends.

Om vlot te zien of de mengverhoudingen goed zijn zou ik zeggen, doe een eenvoudige dichtheidsmeting of een misschien nog veel simpelere brixmeting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: "watergehalte" van cola

Dat kan inderdaad allebei. Met een titratie kun je de totale hoeveelheid zuur bepalen, met spectrofotometrie kun je de hoeveelheid fosforzuur bepalen (op dit forum zijn een aantal topics daarover te vinden). Of je neemt gewoon een spectrum van een sterk verdunde oplossing van je cola.

Een chromatografische bepaling kan waarschijnlijk ook wel. Met wat fantasie kun je misschien nog wat andere methodes bedenken. In ieder geval kun je zeggen dat iedere bepaling van stof X in cola (zoals gezegd, daar zijn genoeg topics over te vinden) een verschil in concentratie kan laten zien, waarbij een lagere concentratie kan duiden op het feit dat de cola is verdund.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 48

Re: "watergehalte" van cola

Ok, thnx allebei :)

We hadden idd al bedacht dat spectrofotometrisch en titrimetisch bedacht.

Maar heb nog nooit gehoord van een brixmeting ? Wat is dat ? :)

greetz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: "watergehalte" van cola

nog nooit gehoord van een brixmeting ? Wat is dat ? :)
why not :) it?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: "watergehalte" van cola

Dankje :)

We gaan dr nu wel uitkomen :)

greetz

Reageer