Springen naar inhoud

Reactie in gesloten vat

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 15:07

Er is bv een chemische reactie dat in een gesloten vat plaatsvindt waarbij normaal een positieve volumeverandering zou plaatsnemen, maar er gebeurt geen volumeverandering van het gas, want het zit namelijk in dat gesloten vat.

(delta)V=0

Blijft nu de druk constant of neemt die toe? Ik neem aan dat die toeneemt, nietwaar?

Indien de druk toeneemt is het gevolg daarvan dat de formule (delta)H=Qp niet meer geldt? Want er wordt immers gezegd dat de Enthalpieverandering van een systeem gelijk is aan de reactiewarmte bij constante druk.

Dank bij voorbaat!!:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 16:38

Ik doe zelfstudie dus zit ik wat in de war met al die concepten. Als ik het mag vragen, nog dit:
(delta)H= (delta)U+ p (delta)V

Die p is dat de druk die in de omgeving heerst of is dat de druk geleverd door het systeem bij een volumeverandering?

Veranderd door mcfaker123, 03 december 2011 - 16:38

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7388 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2011 - 16:49

(delta)H= (delta)U+ p (delta)V

Dat geldt enkel voor een situatie bij constante druk.

Als we het hebben over thermodynamische grootheden dan moet je kijken naar welk systeem je beschouwt. De p is dus de p van hetzelfde systeem als die waarvan je de deltaH en delta U beschrijft.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 19:52

Een vraagje;

De potentiele energie tussen 2 deeltjes is toch groter dan naarmate de afstand toeneemt?

Veranderd door mcfaker123, 03 december 2011 - 19:52

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2011 - 19:56

Er is bv een chemische reactie dat in een gesloten vat plaatsvindt waarbij normaal een positieve volumeverandering zou plaatsnemen, maar er gebeurt geen volumeverandering van het gas, want het zit namelijk in dat gesloten vat.

(delta)V=0

Blijft nu de druk constant of neemt die toe? Ik neem aan dat die toeneemt, nietwaar?

Indien de druk toeneemt is het gevolg daarvan dat de formule (delta)H=Qp niet meer geldt? Want er wordt immers gezegd dat de Enthalpieverandering van een systeem gelijk is aan de reactiewarmte bij constante druk.

Dank bij voorbaat!!:)

Bij een gesloten systeem met constant volume moet je niet met H maar met U rekenen, dus ΔU = Q
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45362 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2011 - 19:57

hangt dat er niet van af of ze elkaar afstoten of aantrekken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures