Isentroopcoëfficiënt, polytroopcoëfficiënt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Isentroopco

Hallo,

De cursus thermodynamica is vrij theoretisch van aard en ik probeer me steeds iets voor te stellen bij de waarden van wat je allemaal berekent. In het bijzonder werd er ergens, onder een oefening op gewezen dat de polytroopcoëfficiënt groter was dan de isentroopcoëfficiënt. Nu vraag ik me af wat de fysische betekenis hiervan is. Volgens mij betekent dit niet meer dan dat het polytroop rendement kleiner is dan 100 %.

Klopt dit of heb ik het toch nog mis?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Isentroopco

Ik weet niet zeker wat je met polytroop- en isentroopcoefficient bedoelt. Je zult die oefening moeten posten.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isentroopco

oefther.png
oefther.png (84.33 KiB) 367 keer bekeken
Dat tabelletje rechtsonder heb ik zelf toegevoegd, om mijn redenering te verfiëren.

De
\(\kappa\)
is de isentroopcoëfficiënt. Verder geldt:
\(\eta = \frac{\frac{\kappa-1}{\kappa}}{\frac{n-1}{n}}\)
Dit polytrooprendement geldt voor een compressor; voor een turbine moet het worden omgekeerd.

EDIT:slechte afbeelding vervangen.
Bijlagen
oefther.png
oefther.png (77.75 KiB) 359 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Isentroopco

In het bijzonder werd er ergens, onder een oefening op gewezen dat de polytroopcoëfficiënt groter was dan de isentroopcoëfficiënt. Nu vraag ik me af wat de fysische betekenis hiervan is. Volgens mij betekent dit niet meer dan dat het polytroop rendement kleiner is dan 100 %.
Bij adiabatische compressie is dat inderdaad zo.

De bedoeling van dat toegevoegde tabelletje ontgaat me. Je gebruikt overal n = 1,8
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isentroopco

De waarde van n bepaalt het type proces toch: n=1 voor een isotherme compressie, n=k voor een isentrope compressie. Wat ik ermee wilde nagaan was dat de verhouding van k en n het rendement bepaalt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Isentroopco

Maar waarom met die hoge n = 1,8 ?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isentroopco

Die koos ik arbitrair, aangezien in die oefening 1.55 een mogelijke waarde was, besefte ik niet dat die n (extreem) hoog was.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer