Correlatie verdunningen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1.116

Correlatie verdunningen?

Op dit moment zijn we bezig met het valideren van een paar methoden voor het meten van verdunningen van een vloeistof met daarin eiwitten. Dit zijn een aantal verschillende soorten eiwitten. Nu willen we uitzoeken welk eiwit het meest geschikt is om dit te meten.

Een van de dingen die we willen bepalen is de mate van overeenstemming over de verdunning tussen de verschillende methoden. Nu hebben we een probleem, want hoe kun je deze overeenstemming berekenen? Als ik een verdunning vind met het ene eiwit van 2 en het andere van 3, vind ik dat veel slechter dan wanneer ik bij het ene eiwit een verdunning van 10 en bij het andere eiwit een verdunning van 11 vindt. Terwijl het absolute verschil toch slechts 1 is.

Om het wat concreter te maken:

- We hebben een bepaalde hoeveelheid vloeistof (onbekend hoeveel precies), vervolgens verdunnen we dat met een bekende hoeveelheid vloeistof. We meten zowel in de onbekende hoeveelheid vloeistof de concentraties van eiwitten A en B (variabelen: A_voor en B_voor). En vervolgens meten we deze concentraties ook in de vloeistof die we hebben na het verdunnen (variabelen: A_na en B_na).

- Vervolgens berekenen we de verdunningen van de samples die we hebben:
\(A_{verdunning} = \frac{A_{voor}}{A_{na}}\)
en
\(B_{verdunning} = \frac{B_{voor}}{B_{na}}\)
.

- Stel dat A_verdunning en B_verdunning respectievelijk 2 en 4 zijn. Dan vind ik dat een hele slechte uitkomst. Terwijl als ik respectievelijk 12 en 14 als uitkomst krijg, dan vind ik dat goede uitslagen. Maar hoe kan ik dit tot uiting brengen in een correlatiemaat?

Mijn ideeën:

- Verdikking berekenen in plaats van verdunning en daarmee gewoon Pearson-correlatie doen.

- Alle verdunningen:
\(e^{-{EIWIT}_{verdunning}}\)
en daar Pearson-correlatie op berekenen. Deze omkering van een natuurlijke logaritme omdat
\(\left[\frac{1}{x}\right]' = \log{x}\)

Reageer