Springen naar inhoud

Exponentieel toenemende snelheid

• Log in om te kunnen reageren

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 20:15

Beste lui,
Wat is de formule van een exponentieel toenemende snelheid?

V^t? a^t?

En wat is de formule van de versnelling dan?

Groet,
FortuneCookie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

amirates

amirates

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 20:55

de versnelling van een snelheidsfunctie is de helling, dus ln(v)*v^t

:) later

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2011 - 12:52

de versnelling van een snelheidsfunctie is de helling, dus ln(v)*v^t

:) later

Bedankt!
Is hier wat meer informatie over te vinden? Kan me er wat bij voorstellen maar niet volledig (zit nog op de middelbare school). Dit is wat mij bezig houdt:

Als V exponentieel toeneemt is de grafiek van A dan linear? En welke grafiek krijg van V krijg je als de grafiek van A exponentieel is?

Groet
FortuneCookie

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2011 - 13:45

Stel dat de snelheid exponentieel toeneemt met de tijd:
LaTeX ,
met LaTeX en LaTeX willekeurige constanten. Wanneer we nou de snelheid willen weten, bepalen we de afgeleide van de versnelling naar de tijd:
LaTeX .
Je ziet nu dat de versnelling ook exponentieel is! Dit is algemeen het geval: wanneer de snelheid exponentieel toeneemt, doet de versnelling dit ook en andersom.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt, want uitdrukkingen als LaTeX ben ik nog niet eerder tegengekomen en vind ik ook erg lastig om natuurkundig te interpreteren.

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2011 - 18:07

Bedankt :)
Ik dacht bij een lineare grafiek van A krijg je een exponentiele grafiek van V maar dit is dus fout. Wat voor grafiek van V krijg ik dan bij een lineare grafiek van A?

Groet
FortuneCookie

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2011 - 19:08

Als LaTeX dus een lineaire versnelling, dan krijg je LaTeX , dus een kwadratische snelheid.

Mogelijk had je deze twee termen door elkaar gehaald: als x zelf in de exponent staat (zoals bij LaTeX ) is er sprake van een exponentiŽle functie. Als x in het grondtal staat en een exponent heeft (zoals bij LaTeX ) is er sprake van een machtsfunctie (of meer specifiek kwadratisch, derde macht, etc).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2011 - 21:56

Heb al een beter beeld :)
V constant geeft A = 0
V linear geeft A = constant
V is een kwadratisch geeft A = Linear
V is een exponentiŽle functie geef A = Een exponentiŽle functie

En hoe ziet een overige machtsfunctie (dus niet kwadratisch) voor V eruit zien voor de grafiek van A?
En hoe ziet een overige machtsfunctie (dus niet kwadratisch) voor A eruit zien voor de grafiek van V?
En hoe zal een logaritmische van V eruit zien voor de grafiek van A?
En hoe zal een logaritmische van A eruit zien voor de grafiek van V?

Bvb :)

Veranderd door FortuneCookie, 04 december 2011 - 22:00

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2011 - 10:43

Als je weet hoe je moet differentiŽren, dan kun je zelf bij iedere a de bijbehorende v bepalen door de afgeleide van a naar t te berekenen.

Als je weet hoe je moet integreren (primitiveren), dan kun je zelf bij iedere v de bijbehorende a bepalen door de primitieve van a naar t te berekenen.

Als je nog niet weet hoe je moet differentiŽren/integreren, lijkt het me handiger om eerst deze wiskundige technieken onder de knie te krijgen.

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2011 - 13:27

Als je weet hoe je moet differentiŽren, dan kun je zelf bij iedere a de bijbehorende v bepalen door de afgeleide van a naar t te berekenen.

Als je weet hoe je moet integreren (primitiveren), dan kun je zelf bij iedere v de bijbehorende a bepalen door de primitieve van a naar t te berekenen.

Als je nog niet weet hoe je moet differentiŽren/integreren, lijkt het me handiger om eerst deze wiskundige technieken onder de knie te krijgen.

Ik kan (ook emachten) differentieren maar nog niet integreren, zit nog op Mschool maar vroeg me gewoon het verband in grafieken af (te lui om dr aan te rekenen als k heel eerlijk ben).

Veranderd door FortuneCookie, 05 december 2011 - 13:28

FortuneCookie

FortuneCookie

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2011 - 22:15

Iemand zo aardig mij moeite te besparen?

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2011 - 09:03

Wat probeer je nu precies te bereiken? Je kunt toch gewoon elke willekeurige functie voor a plotten op je grafisch rekenmachine en dan zie je hoe die eruit ziet. Vervolgens differentieer je die en plot je de afgeleide op je grafisch rekenmachine. Ik zie niet in hoe de forumgebruikers je daar verder bij kunnen helpen. Gewoon even doen!

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2011 - 23:06

Andersom.

LaTeX

Verder, als je niet kunt of wilt differentiŽren, kun je ook gewoon de grafiek voor v plotten in je grafische rekenmachine, en dan de afgeleide benaderen met de formule voor het differentiequotiŽnt:

(v(x + 0.01) - v(x - 0.01)) / 0.02

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures