Rendement van oven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

Rendement van oven

Ik heb een praktisch opdracht van mijn leraar gekregen.

Over het redement van een oven.

Maar ik begrijp er niets van

Ik ben er achter gekomen dat het vermogen per seconden 1,345 watt is.

Maar dan kom ik bij e opgenomen en e nuttig.

en dus heeft hij 9x60 = 540 seconde x 1,345 watt = 723,6 Watt opgenomen.

Maar hoe bereken ik e nuttig .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement van oven

Laat eerst eens de hele opgave zien, letterlijk zoals je hem gekregen hebt.

Berichten: 19

Re: Rendement van oven

Ik heb de opdracht gekregen om het redement van een oven te berkenen.

Het is een test om te kijken hoe veel zelf kennis je hebt maar ik kom niet verder dan het e opgenomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement van oven

Ik heb de opdracht gekregen om het rendement van een oven te berkenen.
Alleen berekenen kan niet, je zult minstens eerst metingen moeten verrichten om aan gegevens te komen om in die berekeningen te stoppen.

Op een of andere wijze lijk je dat gedaan te hebben. Hoe?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rendement van oven

en dus heeft hij 9x60 = 540 seconde x 1,345 watt = 723,6 Watt opgenomen.
niet 723,6 Watt maar 723,6 Joule.

Maar je hebt de vraag van klazon niet beantwoord, dus de rest van de wereld heeft nog steeds geen idee wat die oven doet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 99

Re: Rendement van oven

waarop slaat e opgenomen?

Energie opgenomen door hetgeen wat verwarmd moest worden?

In dat geval hoef je namelijk niet veel meer te berekenen :)

Berichten: 19

Re: Rendement van oven

Ik heb de oprdacht gekregen om het redement van een laboratorium oven met de specificaties 220 V; 50 Hz; 6,1 A ;1400 Watt en een max tempratuur van 220 graden.

Toen heb ik gemeten hoe snel hij naar 90 graden gaat. daar heeft hij 9 minuten overgedaan. begin kwh was 56211 en eind kwh was ook 56211 (heb een watt meter gebruikt.) . Toen heb ik water opgewarmt. heeft hij 1 kwh gebruikt en het heeft 4841 seconde overgedaan. om het water tot een temperatuur van 90 te krijgen .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement van oven

begin kwh was 56211 en eind kwh was ook 56211 (heb een watt meter gebruikt.) .
kilowattuurmeer gebruikt dus, en helaas eentje die niet nauwkeurig genoeg is? (want als het ding aangestaan heeft móet hij energie hebben verbruikt).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement van oven

Wat heb je met die wattmeter gedaan?

En hoeveel water heb je opgewarmd, en wat was de begintemperatuur van het water?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement van oven

Die ene verbruikte kilowattuur zegt dan ook niks. Toevallig of niet is je kilowattuurmeter tijdens het opwarmen van het water versprongen. Dat kan gebeurd zijn door elk verbruik tussen 0,001 en 1,999 kWh (zoals het ook kan gebeuren dat je bijna twee seconden naar je horloge kijkt maar je secondenwijzer maar één keer ziet verspringen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Rendement van oven

Die ene verbruikte kilowattuur zegt dan ook niks. Toevallig of niet is je kilowattuurmeter tijdens het opwarmen van het water versprongen. Dat kan gebeurd zijn door elk verbruik tussen 0,001 en 1,999 kWh (zoals het ook kan gebeuren dat je bijna twee seconden naar je horloge kijkt maar je secondenwijzer maar één keer ziet verspringen)
Ja maar dat maakt niets uit want ik dacht het zelfde probleem maar ik had het water niet opgemeten dus hoefde ik ook geen rekening te houd met de meter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement van oven

want ik ben het water vergeten te meten.
Dan houden alle berekeningen op want dan kun je nooit bepalen hoeveel energie er nuttig is gebruikt.

Dus, proef opnieuw doen, en dan met een sluitend plan en een nauwkeurigere kWh-meter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement van oven

Dat is geen wattmeter, maar een kilowattuurmeter.

Bij de meting die je hebt gedaan volstaat het niet om het telwerk af te lezen, want dat maakt stappen van 1kWh, en dat is te grof. Je moet de omwentelingen van de schijf tellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement van oven

Bij de meting die je hebt gedaan volstaat het niet om het telwerk af te lezen, want dat maakt stappen van 1kWh,
het lijkt er wel op of de decimalen opzettelijk geblindeerd zijn?
kwhmeter.png
kwhmeter.png (85.1 KiB) 1173 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Rendement van oven

Ja maar ik heb alle metingen al gedaan en het was goed volges de leraar dat ik voor de metingen 1 kwh te nemen.
Jan van de Velde schreef:het lijkt er wel op of de decimalen opzettelijk geblindeerd zijn?

[attachment=8991:kwhmeter.png]
dat hebben ze gedaan omdat ze uit een huis kwamen die gesloopt werden en om toen niet te kunnen traceren destijds

Reageer