Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Voor mijn stage ben ik met een literatuuronderzoek bezig. Een deel daarvan gaat over de groei van micro organismen.

Nu ben ik op zoek naar de omstandigheden waaronder bepaalde micro organismen kunnen groeien, maar ik kan het niet vinden. Ik ben op zoek naar die omstandigheden (pH, Aw, temperatuur) voor de volgende micro organismen:

E. Coli 0157:h7

Salmonella spp

Campylobacter jejuni

Listeria monocytogenes

Op internet heb ik al gezocht, en ook in de boeken die ik bezit, staat het niet. Heeft iemand deze informatie voor mij? Of weet iemand waar ik die vandaan kan halen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

E. coli groeit bij 37 gr C. onder aerobe omstandigheden, optimale pH is denk ik rond de 7 (buffer in het groeimedium wordt gesteld op pH 6.8).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 7

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Ik ben meer op zoek naar de grenzen waartussen ze kunnen groeien eigelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Daar kan ik je niet mee helpen, wij gebruiken alleen optimale groeiomstandigheden. Deze gegevens kun je misschien wel zelf bepalen met wat experimenten?
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Daar kan ik je niet mee helpen, wij gebruiken alleen optimale groeiomstandigheden. Deze gegevens kun je misschien wel zelf bepalen met wat experimenten?


Ik meen een documentaire gezien te hebben over E.Coli 0157 en dat was dacht ik de gevaarlijkste van die groep. Mensen gingen op een gruwelijke manier dood. Ik weet niet of je daar zomaar experimenten mee mag doen. De enige oplossing was een zeer gevaarlijke totale bloed transfusie.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Niet echt een lieverdtje nee.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Sophia? schreef:Daar kan ik je niet mee helpen, wij gebruiken alleen optimale groeiomstandigheden. Deze gegevens kun je misschien wel zelf bepalen met wat experimenten?


Ik meen een documentaire gezien te hebben over E.Coli 0157 en dat was dacht ik de gevaarlijkste van die groep. Mensen gingen op een gruwelijke manier dood. Ik weet niet of je daar zomaar experimenten mee mag doen. De enige oplossing was een zeer gevaarlijke totale bloed transfusie.


E. coli is een veel gebruikte bacterie in laboratoria en er is weinig bijzonders aan (ik werk al een hele poos mee en ik leef nog steeds 8) ); ik denk dat de strain 0157 waar je wat over gezien hebt toevallig een gevaarlijke variant is.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Ik weet dat gemiddeld EColi niet echt gevaarlijk is en dat er enorme hoeveelheden varianten zijn. Daarom viel het me juist op dat er 0157 bij stond. Dit is verre weg de dodelijkste van de familie, en over het algemeen een die erg hoog op de lijst van nare beestjes staat. Experimenten lijken mij dan (tenzij je een goed bio lab tot je beschikking hebt) erg lastig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Groeiomstandigen pathogene micro organismen

Voor het werken met E.coli O157 (ook wel EPEC genoemd (enterotoxin producing escherichia coli) moet je een vergunning hebben van het ministerie en je mag er alleen mee werken als je de juiste opleiding en certificaten hebt. Daarnaast is het een beestje waar je eigenlijk niet mee wil werken als dit niet nodig is. Gelukkig zijn de "gewone" E. coli stammen neit gevaarlijk en ze hebben vergelijkbare groeieigenschappen. E. coli groeit het beste op 37C maar ze kunnen groeien tussen de 7 en de 45 graden. De andere organismen kunnen ook tussen deze temperaturen groeien en Listeria kan zelfs groeien bij 4 graden dus pas op met zachte kazen in je koelkast :shock:
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer