Is deze lens positief of negatief?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Is deze lens positief of negatief?

Okee, waar te beginnen.

We hadden met natuurkunde een practicum met een lampje een lens een geo en een schermpje.

Zo neergezet dat je op het schermpje de geo moest kunnen zien.

Nou heb ik gemeten tijdens het practicum:

Hoe groter de voorwerpsafstand, hoe kleiner de vergroting.

Hieruit heb ik in mijn verslagje opgemaakt dat het een negatieve lens is.

Ik geef wel wat getalletjes afgerond op 1 decimaal.

v 12 b 50,5 N 4,2

v13 b 41,5 N 3,2

v 17 b 23 N 1,4

Het is behoorlijk slordig gemeten, vanwege het tekort aan tijd.

Maar nu ik er eigenlijk bij nadenk, denk ik dat de lens positief is want hij wordt steeds kleiner, oftewel, de bundel komt steeds dichter richting het brandpunt.

Ook moest ik in het verslag een conclusie trekken: Die van mij is dat er een verband is tussen v f b en N.

En heb ik er ook nog bijgeschreven een 2e conclusie.

Dat de getallen met lenzen altijd steeds kleiner of steeds groter worden.

Bijvoorbeeld als bij v 12 de vergroting 4,2 is en bij v 13 de vergroting 3,2 is dat de getallen >13 altijd een N hebben <3,2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Is deze lens positief of negatief?

Er was slechts een enkele lens, en je slaagde erin om een scherp beeld op het scherm te projecteren? Dan was het een positieve lens.

Berichten: 141

Re: Is deze lens positief of negatief?

Er was slechts een enkele lens, en je slaagde erin om een scherp beeld op het scherm te projecteren? Dan was het een positieve lens.
Dankje, dan sta ik morgen tenminste niet voor aap als ik het inlever.

Ik bedacht me dat het positief was omdat de verkleining steeds groter werd oftewel, het kwam steeds dichter bij het brandpunt van de lens.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is deze lens positief of negatief?

Er was slechts een enkele lens, en je slaagde erin om een scherp beeld op het scherm te projecteren? Dan was het een positieve lens.


Dat hoeft toch niet per se? Als je convergente lichtstralen hebt met een negatieve lens, kun je ook een scherp beeld krijgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Is deze lens positief of negatief?

Dat hoeft toch niet per se? Als je convergente lichtstralen hebt met een negatieve lens, kun je ook een scherp beeld krijgen.
Klopt, maar onder mijn voorwaarde dat er slechts een enkele lens gebruikt werd was het aannemelijk. Bij een practicum op school gebruikt men zelden holle spiegels.

Berichten: 141

Re: Is deze lens positief of negatief?

Ik ben vandaag naar de technische assistent geweest voor hulp, hij legde me alles keurig uit.

Hoe je met een negatieve lens ook een scherp beeld zou kunnen krijgen.

Want waar het licht vandaan komt daar gaat het ook naartoe, hij heeft me ook wat extra info gegeven over wat ik beter kon doen aan mijn verslag.

Wat mij betreft kan hier dus een slotje op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is deze lens positief of negatief?

Jemini schreef:Hoe je met een negatieve lens ook een scherp beeld zou kunnen krijgen.

Want waar het licht vandaan komt daar gaat het ook naartoe,
alleen, daar waar het "naar toe gaat" kun je geen scherm neerzetten om dat op af te beelden. Dat is dus nog steeds een virtueel beeld.
Dat hoeft toch niet per se? Als je convergente lichtstralen hebt met een negatieve lens, kun je ook een scherp beeld krijgen.
Nee. Dat lukt niet.

Een scherp beeld krijg je als alle lichtstralen die van één voorwerpspunt vertrekken en op de lens vallen, ná de lens ook weer in één (beeld)punt samenkomen. En dat lukt niet met een negatieve lens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Is deze lens positief of negatief?

@Jan van de Velde.

Kan je me dit uitleggen?

Afbeelding

Excuses voor het goedkope handschrift, moest met de muis.

Maar dus op het scherm zie ik 2 brandpunten, Maar hoe zou dat dan 1 mooi beeld geven van de lcd tv?

Want voor zover ik weet is dat dan al het licht op 1 hoop opgepropt.

Het is een lcd scherm simpel getekend.

Ook wil ik weten hoe er 2 lichtbundels ontstaan nadat hij door de echte lens is gedaan en wat de condensorlens doet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is deze lens positief of negatief?

Jemini schreef:@Jan van de Velde.

Ook wil ik weten hoe er 2 lichtbundels ontstaan nadat hij door de echte lens is gedaan en wat de condensorlens doet.
Er ontstaan geen twee lichtbundels. Ik zou je willen aanraden eens met een applet te gaan spelen:

http://webphysics.davidson.edu/applets/optics4/default.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer