Ongelijkheden oplossen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Ongelijkheden oplossen

Ik kan wel schriftelijk de nulpunten vinden van een ongelijkheid maar als ik op mijn GRM kijk kan ik daar niet uit afleiden of ik voor de gevonden nulpunten (x-waardes, waarbij x=0) nu ≤, ≥, < of > moet invullen voor de gevonden nulpunten van die functie.

Ter illustratie:

vb 1:
\(x^2 + x - 6 > 0 \)
nulpunten zijn:

x= -2

x = 5

--->Curves zie bijlage

De oplossing is:

x<-3 of x>2 (f(x) > 0)



Toegegeven, als ik -4 invul in de functie bekom ik een waarde groter dan 0 en hetzelfde is ook geldig voor het tweede nulpunt, vb. bij het invullen van 3.


MAAR ik heb 2 vragen.

1) waarom mag ik niet -3>x>2 invullen als antwoord? Dus vanwaar moet ik hier OF gebruiken en in vb.2 niet?

2) Hoe kan ik te weten komen of ik ≤, ≥, < of > moet invullen, zonder de cursief gedrukte tekst in het achterhoofd?



Vb.2


\(2x^2 - 3x -5 < 0\)
nulpunten:

x=-1

x=2,5

Oplossing:

-1<x<2,5

Vraagstelling:

1) Waarom schrijven ze hier niet x>-1 of x<2,5 als oplossing?

2) Hoe ≤, ≥, < of > bepalen? Welke logica schuilt hierachter?
Bijlagen
IMAG0116.jpg
IMAG0116.jpg (97.41 KiB) 312 keer bekeken
IMAG0117.jpg
IMAG0117.jpg (100.04 KiB) 314 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ongelijkheden oplossen

Omdat als je in voorbeeld 1 -3>x>2 opschrijft, het betekent dat x juist groter moet zijn dan -3 om aan de voorwaarde >0 te voldoen.

In voorbeeld 2 is het niet 'of' maar 'en'. Om aan de voorwaarde <0 te voldoen moet x groter zijn dan -1, maar ook kleiner dan 2,5. Als je 'of' opschrijft, impliceer je dat alle waarden onder 2,5 OF alle waarden boven -1 aan de voorwaarde voldoen, dat is natuurlijk niet zo.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Ongelijkheden oplossen

anusthesist schreef:Omdat als je in voorbeeld 1 -3>x>2 opschrijft, het betekent dat x juist groter moet zijn dan -3 om aan de voorwaarde >0 te voldoen.

In voorbeeld 2 is het niet 'of' maar 'en'. Om aan de voorwaarde <0 te voldoen moet x groter zijn dan -1, maar ook kleiner dan 2,5. Als je 'of' opschrijft, impliceer je dat alle waarden onder 2,5 OF alle waarden boven -1 aan de voorwaarde voldoen, dat is natuurlijk niet zo.
Dus als ik het goed begrijp willen we bij vb.2 de deelverzameling van alle corresponderende x-waarden in het rode deel van de grafiek kennen (behalve de punten die de X-as snijden), omdat daarbij geldt dat x<0. Gebruik ik OF dan zou de curve niet doorlopen, wat vb. het geval is bij asymptoten. Is die beredenering correct?
Bijlagen
IMAG0116.jpg
IMAG0116.jpg (87.06 KiB) 313 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ongelijkheden oplossen

1) waarom mag ik niet -3>x>2 invullen als antwoord? Dus vanwaar moet ik hier OF gebruiken en in vb.2 niet?


Kijk eens goed naar wat hier staat -3>x>2 => -3>2 , graag commentaar ...

Re: Ongelijkheden oplossen

Om mijn huiswerk helemaal te maken wil ik illustreren dat ik de betekenis van OF snap en de doelstelling van de opgave.

Bij vb.1 is het onmogelijk om -3>x<2 te noteren want dat veronderstelt dat we slechts één deelverzameling aan x-waarden hebben, terwijl we in de werkelijkheid er 2 hebben. Op de blauwe lijnen zijn dit de punten die voldoen aan het voorschrift van vb 1:
Bijlagen
IMAG0117.jpg
IMAG0117.jpg (89.91 KiB) 311 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ongelijkheden oplossen

Ok, het moet duidelijk zijn dat je ongelijktekens in een keten alleen maar kan toepassen in:

...<...<... en ...>...>... . Dus ...>...<... is onmogelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: Ongelijkheden oplossen

\(y=x^2+x-6\)
De nulpunten zijn x=2 en x=-3

Nu is mijn vraag: Is deze parabool een dalparabool of een bergparabool?

Re: Ongelijkheden oplossen

aadkr schreef:
\(y=x^2+x-6\)
De nulpunten zijn x=2 en x=-3

Nu is mijn vraag: Is deze parabool een dalparabool of een bergparabool?


a>0, dus is het een dalparabool

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: Ongelijkheden oplossen

Dat klopt.

Maar dan kan het toch niet anders of de oplossingsverzameling is gelijk aan

Alle waarden x waarvoor geldt dat : x<-3 OF x>2

Teken anders eens deze parabool op ruitjespapier

Reageer