Springen naar inhoud

Oxidatiegetal

• Log in om te kunnen reageren

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2011 - 11:40

Beste,

In mijn cursus zijn ze bezig over coŲrdinatieverbindingen. Nu heb je [co(nh3)5cl]cl2, daar vraagt men de naam van. Nu weet ik wel hoe men de naam vormt, maar hoe komt men aan het oxidatiegetal van Co? Nu ken ik de algemene regels wel hoe men normaal het oxidatiegetal bepaald ( door gewoon de vaste oxidatiegetallen in te vullen en de andere als x te nemen en op te lossen) maar hoe bepaalt men hier het oxidatiegetal? Want nh3 is toch neutraal en cl is -1, maar het O.G. van Co is III. Kan iemand dit uitleggen aub? Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2011 - 14:18

Het zou al een hoop helpen wanneer je de boel met de hoofdletters en subscripten zou weergeven:

[Co(NH3)5Cl]Cl2 is kennelijk de brutoformule.

In die formule zie ik 1 Cl tussen de vierkante haken staan, die behoort kennelijk bij het complex, en 2 Cl-en buiten de haken. Dat betreft dus chlrodie-ionen zoals je die ook tegenkomt in NaCl en FeCl3.

Wat is de lading van die ionen? Wat zal dus de lading van je complex zijn? Komt dat overeen met het gegeven oxidatiegetal van Co?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2011 - 14:19

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures