Vrouw tussen twee mannen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vrouw tussen twee mannen

Goedenavond,

Ik ben een HBO student informatica. Voor een vak kansrekening en statistiek moeten we de volgende vraagstukken oplossen:

Geval a: Het aantal mannen is groter dan het aantal vrouwen. Op hoeveel manieren

kunnen de m mannen en v vrouwen in een rij geplaatst worden, zodanig dat

elke vrouw tussen 2 mannen staat?

Geval b: Het aantal mannen is groter of gelijk aan het aantal vrouwen. Op hoeveel

manieren kunnen de m mannen en v vrouwen in een kring geplaatst worden,

zodanig dat elke vrouw tussen 2 mannen staat?

Gegeven bij 100 mannen en 5 vrouwen zijn er mogelijke 8582777280 rangschikkingen.

Ik zelf ben nooit een kei geweest in wiskunde, dit is dan ook een vraag waar ik vast op loop.

Wat is de manier om dit op te lossen?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Jef

Berichten: 132

Re: Vrouw tussen twee mannen

Geval A)

Probeer de vraag is zo te zien: stel dat we M mannen in een rij zetten op hoeveel plekken kan er dan een vrouw tussen? Hoeveel vrouwen hebben we om op elke plek uit te kiezen? Ik zal een voorbeeldje geven met 5 mannen en 4 vrouwen en 5 mannen en 3 vrouwen.

Stel dat de "M" de mannen voorstellen, dan ziet de rij mannen er als volgt uit:

M M M M M

Op hoeveel plekken kunnen er nu vrouwen tussen? Elke plek waar een vrouw kan zal ik met X noteren:

M X M X M X M X M ,

We zien dus dat er bij een rij van 5 mannen, 4 vrouwen tussen passen.

Als we 4 plekken en 4 vrouwen hebben dan kan vrouw 1 dus 4 plekken kiezen, bij plek 2 nog 3, bij plek 3 nog 2 en bij de laatste vrouw heb ik nog 1 plek over, dus 4x3x2x1

Stel nu dat we maar 3 vrouwen hebben, dan hebben we 4 plekken en 3 vrouwen. de eerste vrouw kan er 4 kiezen, de 2de 3 , en de 3de vrouw 2, dus 4x3x2,

Probeer dit verhaal is te generaliseren voor M mannen en N<M aantal vrouwen.

Berichten: 4

Re: Vrouw tussen twee mannen

Hey,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.. ik ben nu een stapje verder.

100 mannen en 5 vrouwen:

aantal mannen - 1

99x98x97x96x95

en dan het aantal vrouwen vanaf 99, 5 plaatsen met elkaar vermenigvuldigen, dan kom ik inderdaad op 8 582 777 280

uit.

Echter, hoe is dit te formuleren in 1 formule?

Bijvoorbaat dank en met vriendelijke groet,

Jef

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vrouw tussen twee mannen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 132

Re: Vrouw tussen twee mannen

Ik ken de forum regels niet heel erg goed (ben hier zelf redelijk nieuw) maar dacht me te herinneren dat ik het niet blindelings mag voorkauwen. Ik zal nog wat aanwijzingen geven:

Je hebt nu door wat je moet doen, je weet dat, wanneer er 100 mannen zijn, er 100-1 plekken voor de vrouwen zijn. De eerste vrouw heeft precies dat aantal keuzes, de tweede kan dan nog 100-2 kiezen enzo enzo.

Dus als je ipv 100 nu M mannen neemt zul je M-1 plekken hebben voor de vrouwen.

De 2de vrouw zal M-2 plekken hebben... enzovoorts. Hoeveel plekken heeft de laatste vrouw?

Bij 100 mannen en 5 vrouwen kreeg je: 99 x 98 x 97 x 96 x 95, dit kan je ook op een andere manier schrijven, herinner je dat 5! = 5 x 4 x 3 x 2 x 1.

Nu kunnen we dit schrijven als: 99! / 94!. Want: boven staat 99x98x97x96x95x94x93... enzo enzo. Maar onder staat vanaf 94 precies hetzelfde, alle termen van 94 tm 1 kunnen we er dus uit delen waardoor alleen de eerder genoemde reeks over blijft.

Probeer nu het probleem met M mannen en N vrouwen ook op deze manier te schrijven, ga voor jezelf na welke permuteit er in de teller en welke in de noemer moet staan.

Berichten: 4

Re: Vrouw tussen twee mannen

Hey,

Hartelijk dank voor je hulp.

(m-1)! / ((m-1)-v)!

Is de formule waar ik op uitkom, heb het nagerekend en het klopt inderdaad.

Thx

Berichten: 4

Re: Vrouw tussen twee mannen

Hallo,

Excuus voor de vele posts.

Bij geval B kom ik op de volgende formule uit:

(m)! / ((m)-v)!

Klopt dit?

Bij voorbaat dank,

Jef

Berichten: 132

Re: Vrouw tussen twee mannen

dat ziet er goed uit, in dit geval zijn er max M plekken waarvan de eerste vrouw M keuzes heeft, gevolgd door M-1 enz. De reeks wordt dus m * (m-1) * (m-2)*..... * (m-v+1)= m! / (m-v)!

Succes met je Satistiek/Kansreken vak en nog een fijne avond:)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vrouw tussen twee mannen

Iets wat je zelf misschien al door had, maar toch even erop wijzen: dat ze in een kring geplaatst worden bij opgave b) is wel essentieel in je oplossing... Je snapt waarom?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 132

Re: Vrouw tussen twee mannen

Ik was al bang dat ik bij B te snel het antwoord had bevestigd. Ik heb gebruik gemaakt van hetzelfde model, echter de cirkel verandert het model. Wanneer we iedereen een plek hebben toegekend kunnen we een nieuwe combinatie maken door simpelweg iedereen 1 stoel op te laten schuiven, in een cirkel met N (onderscheidbare) mensen kunnen we dit dan in totaal n-1 keer doen en toch elke keer weer een ander resultaat krijgen. Ik vermoed dat dit is waar Drieske op doelt?

Reageer