Vrouw tussen twee mannen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vrouw tussen twee mannen

Goedenavond,

Ik ben een HBO student informatica. Voor een vak kansrekening en statistiek moeten we de volgende vraagstukken oplossen:

Geval a: Het aantal mannen is groter dan het aantal vrouwen. Op hoeveel manieren

kunnen de m mannen en v vrouwen in een rij geplaatst worden, zodanig dat

elke vrouw tussen 2 mannen staat?

Geval b: Het aantal mannen is groter of gelijk aan het aantal vrouwen. Op hoeveel

manieren kunnen de m mannen en v vrouwen in een kring geplaatst worden,

zodanig dat elke vrouw tussen 2 mannen staat?

Gegeven bij 100 mannen en 5 vrouwen zijn er mogelijke 8582777280 rangschikkingen.

Ik zelf ben nooit een kei geweest in wiskunde, dit is dan ook een vraag waar ik vast op loop.

Wat is de manier om dit op te lossen?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Jef

Berichten: 132

Re: Vrouw tussen twee mannen

Geval A)

Probeer de vraag is zo te zien: stel dat we M mannen in een rij zetten op hoeveel plekken kan er dan een vrouw tussen? Hoeveel vrouwen hebben we om op elke plek uit te kiezen? Ik zal een voorbeeldje geven met 5 mannen en 4 vrouwen en 5 mannen en 3 vrouwen.

Stel dat de "M" de mannen voorstellen, dan ziet de rij mannen er als volgt uit:

M M M M M

Op hoeveel plekken kunnen er nu vrouwen tussen? Elke plek waar een vrouw kan zal ik met X noteren:

M X M X M X M X M ,

We zien dus dat er bij een rij van 5 mannen, 4 vrouwen tussen passen.

Als we 4 plekken en 4 vrouwen hebben dan kan vrouw 1 dus 4 plekken kiezen, bij plek 2 nog 3, bij plek 3 nog 2 en bij de laatste vrouw heb ik nog 1 plek over, dus 4x3x2x1

Stel nu dat we maar 3 vrouwen hebben, dan hebben we 4 plekken en 3 vrouwen. de eerste vrouw kan er 4 kiezen, de 2de 3 , en de 3de vrouw 2, dus 4x3x2,

Probeer dit verhaal is te generaliseren voor M mannen en N<M aantal vrouwen.

Berichten: 4

Re: Vrouw tussen twee mannen

Hey,