Verwijderen van zwavel uit aardolie/gas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Verwijderen van zwavel uit aardolie/gas

Beste

In mijn cursus wordt de ontzwaveling van aardolie/gas besproken maar hoe men dit doet snap ik niet erg goed.

De vraag is namelijk of dat ze bij onderstaande uitleg de zwavel die in de aardolie/gas zit verwijdert of enkel elimineerd

1. Het oplossen van de mercaptanen in loog. Een voorbeeldreactie hiervan is:

CH3(CH2)3CH2SH + NaOH Afbeelding CH3(CH2)3CH2SNa + H2O



2. De gevormde natriummercaptiden in loog regenereren met behulp van de meox-reactie, waarvoor lucht wordt toegevoerd:

4 CH3(CH2)3CH2SNa + O2 + 2 H2O Afbeelding 2 CH3(CH2)3CH2SSCH2(CH2)3CH3 + 4 NaOH

De resulterende reactie in zijn geheel is dan:

4 RSH + O2 Afbeelding RSSR + H2O

Het hierbij gevormde RSSR is reukloos.

Dit is de algemene naam voor processen waarmee mercaptanen aanwezig in benzine componenten onschadelijk worden gemaakt Mercaptanen veroorzaken een onaangename geur. Het zijn zwavelverbindingen met als algemene formule RSH, waarbij de R een koolwaterstofgroep vertegenwoordigt.Een voorbeeld van een sweetening-proces is het Merox (mercaptaanoxydatie)-proces, dit proces bestaat uit twee stappen.

In de cursus staat niet of ze de RSSR verwijderen of er gewoon in laten zitten.

daarom is nu de vraag kan men zo de zwavel uit de aardolie verwijderen,want ik denk dat als men dan uiteindelijk de fracties (bv diesel) in de motor verbrandt dat de zwavel wordt omgezet in SO2

ALvast bedankt

Moderator: reactievergelijking kan je héél gemakkelijk typen met behulp van onze [topic="129475"][ chem ] [ /chem ] tags[/topic].

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verwijderen van zwavel uit aardolie/gas

Wat jij beschrijft is het mercaptan extraction Merox proces om mercaptanen met NaOH te extraheren uit gas of LPG of nafta (grondstof voor benzine).

Na oxidatie met lucht komt de gevormde disulfide-olie RSSR op de loog te drijven en wordt daarvan afgescheiden.

Die RSSR wordt daarna gebruikt als stookolie of wordt gemengd met gasolie en naar een HDS (HydroDeSulfurization) eenheid gestuurd waaruit zwavelarme diesel als product komt.

Er bestaat ook Merox zonder extractie, bijvoorbeeld voor kerosine, en in dat geval blijft de gevormde RSSR in de kerosine.

Gasolie (grondstof voor diesel) wordt nooit in een Merox behandeld maar altijd in een HDS want de meeste zwavel daarin zit niet in mercaptanen.

Merox zonder extractie verwijdert dus geen zwavel. Merox met extractie verwijdert dat deel van de zwavel dat als mercaptanen aanwezig is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 25

Re: Verwijderen van zwavel uit aardolie/gas

bedankt

Maar als ik u nog iets zou mogen vragen

Ik zou graag willen weten hoe een desalter werkt .

in de les hebben we gezien dat een tank gevuld met de aardolie en water de aardolie drijft op het water in deze tank zijn eveneens trillende platen aangebracht .

Er zijn metalen staven die elektrisch geladen zijn doordat deze elektrisch geladen zijn gaan de Na ,Ca Mg , ... ionen binden met de aanwezige niet-metalen en neerslaan op de trillende platen totdat ze bij het water aankomen en hierin oplossen da aardolie wordt langs de bovenzijde afgetapt en het water langs de onderzijde

klopt dit want het deel dat de metaal ionen (Na,Ca,Mg , ... ) neerslaan want dit lijkt me vrij raar ik denk eerder dat zze zich naar de staven zullen begeven en zich uiteindelijk daartegen afzetten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verwijderen van zwavel uit aardolie/gas

Zoals de naam al zegt: een desalter wordt gebruikt om olie te ontzouten.

Olie wordt gemengd met water zodat de anorganische zouten uit de olie oplossen in het water.

Die elektrodes trekken geen metaalionen aan of zo, maar dienen om de scheiding tussen olie en fijne waterdruppeltjes te versnellen.

http://www.amrprocess.com/oil/oil-dehydration.html
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer