NaNO2 en NaNO3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

NaNO2 en NaNO3

Hoi allemaal,

Hoe kan ik NaNO2 en NaNO3 van elkaar onderscheiden? Over de natriumnitriet staat niks in m'n BINAS en ik kan verder weinig vinden op internet! Hebben jullie anders links oid? Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: NaNO2 en NaNO3

Van NaNO2 kan er 849 gram per liter water oplossen. (STP)

Van NaNO3 kan er 918 gram per liter water oplossen. (STP)

Ik weet niets van je experiment maar als je twee bakjes krijgt kan je dit zo onderscheiden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 288

Re: NaNO2 en NaNO3

NO bezit het vermogen zich te adderen (fixeren) op sommige zware kationen, in hun laagste iontoestand. Er worden gekleurde complexe ionen gevormd.

Vooral Fe2+ ionen geven Fe(NO)2+ complex

Op dit additievermogen steunt het opsporen en kwantitatief bepalen van nitrieten en nitraten . Dit staat bekend als de bruine ringreactie.

2 NaNO3 + 4 H2SO4 + 6 FeSO4 geeft 2 NO + 4 H2O + 3 Fe2(SO4)3

FeSO4 + NO geeft Fe(NO)SO4 bruin

het opsporen van nitraten kan met geconc. H2SO4

Dus neem een beetje van het te onderzoeken water in een proefbuis en voeg er voorzichtig een oplossing bij van Feso4 in overmaat en voorzichtig langs de wand zodat de vloeistoffen niet echt mengen. Dan voegt men met een pipet voorzichtig geconcentreerd zwavelzuur toe.Evennens langs de wand zodat geen menging optreedt. als er een bruine ring onstaat is er nitraat aanwezig; Misschien kan je dit eerst eens uit proberen met een zelf gemaakte nitraatoplossing; Belangrijk is dat de stoffen zeer voorzichtig worden toegevoegd want het onstaan van de bruine ring is gebaseerd op verschil in dichtheid. Als de oplossingen mengen dan wordt de volledige oplossing bruin

Nitriet kan je op dezelfde manier opsporen maar die reactie gaat reeds door met verdund zwavelzuur

Reageer