Springen naar inhoud

Doorrekenen met fout uit fit

• Log in om te kunnen reageren

dwdd

dwdd

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 11:47

Stel ik heb metingen gedaan van y +/- dy voor verschillende waardes van x (dx verwaarloosbaar). Gegeven relatie tussen tussen x en y is LaTeX . Ik gebruik een powerlaw fit (LaTeX ) om a te bepalen en daarmee z uit te rekenen. Als ik nu dz wil weten kan ik dan gewoon de standaard fout in a uit de fit gebruiken in combinatie met dk en dr?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2011 - 15:30

Ik begrijp niet helemaal wat je nu gedaan hebt. Je wil uiteindelijk z weten, inclusief fout hierin? Heb je een expliciete uitdrukking voor z?

In het algemeen geldt dat, wanneer z een functie is van enkele variabelen, dat de fout in z dan de fout in die variabelen is vermenigvuldigd met de afgeleide van z naar die variabele.

Dus indien LaTeX , dan is
100% betrouwbaarheidsintervallen: LaTeX ;
63% betrouwbaarheidsintervallen: LaTeX ;

• Gast

Geplaatst op 13 december 2011 - 14:06

LaTeX wordt berekend uit de fitting parameter LaTeX die volgt uit de power law fit: LaTeX

Fouten propagatie is dan volgens mij:
LaTeX

Waarbij LaTeX en LaTeX al eerder zijn bepaald met geschatte fout LaTeX en LaTeX .

Mijn vraag: kan ik dan voor LaTeX gewoon de standaard fout voor LaTeX uit de fit gebruiken

Veranderd door dwdd1, 13 december 2011 - 14:07

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2011 - 13:30

Ja, dit is wel hoe het doorgaans uitgevoerd wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures