wazige lenzen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 402

wazige lenzen

Hoi,

Ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen, dus dan maar hier.

Ik draag nu ongeveer een jaar lenzen (ik heb ze al langer, maar sinds een jaar draag ik ze echt bijna elke dag).

Nu heb ik er de laatste weken last van dat ik aan het eind van de dag een wazig beeld heb. Als ik mijn lenzen uitdoe zit er ook een wazig laagje op.. een soort condens ofzo (net als op een bril als je door de regen hebt gefietst en daarna binnenkomt).

Weet iemand waardoor dit kan komen? En vooral wat ik er aan kan doen?

Het is ook nog zo dat m'n lenzen niet meer helemaal de goede sterkte zijn, maar daar heb ik niet echt last van, alles wat ik moet zien kan ik nog zien.

Alvast bedankt!
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: wazige lenzen

Heb je eendags lenzen?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Nee ik heb harde zuurstof-doorlatende lenzen.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: wazige lenzen

gaat het "condens-laagje" van zelf weg of moet je ze schoonmaken?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Als ik ze schoonmaak gaat het er gewoon af.

Als ik ze in de bewaarvloeistof zet (heb soms 's avonds geen zin om ze schoon te maken :shock: ) dan is het er de volgende morgen ook gewoon af.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: wazige lenzen

Misschien is er iets mis met de constructie van de lens :shock: ik weet niet precies hoe een lens behoort te werken dus ;)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Mm.. dan zou ik het een beetje vreemd vinden dat ik er nu pas last van heb. En de lens is van goede kwaliteit (komen van een goede opticien).
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: wazige lenzen

Misschien recent van lenzenvloeistof veranderd?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Ook al niet...
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 718

Re: wazige lenzen

Elke schreef:Hoi,

Ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen, dus dan maar hier.

Ik draag nu ongeveer een jaar lenzen (ik heb ze al langer, maar sinds een jaar draag ik ze echt bijna elke dag).  

Nu heb ik er de laatste weken last van dat ik aan het eind van de dag een wazig beeld heb. Als ik mijn lenzen uitdoe zit er ook een wazig laagje op.. een soort condens ofzo (net als op een bril als je door de regen hebt gefietst en daarna binnenkomt).  

Weet iemand waardoor dit kan komen? En vooral wat ik er aan kan doen?

Het is ook nog zo dat m'n lenzen niet meer helemaal de goede sterkte zijn, maar daar heb ik niet echt last van, alles wat ik moet zien kan ik nog zien.

Alvast bedankt!
Gebruikelijk is dat er op lenzen eiwit afzetting optreed (de reden waarom ik ermee gestopt ben). Die eiwit afzetting kan na verloop van tijd erger worden.

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Oké bedankt! Nooit geweten.. naja. ik zal het er eens met de opticien over hebben.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: wazige lenzen

Gebruikelijk is dat er op lenzen eiwit afzetting optreed (de reden waarom ik ermee gestopt ben). Die eiwit afzetting kan na verloop van tijd erger worden.
Zo zit het inderdaad, ik heb dezelfde soort lenzen al > 20 jaar.

Harde (zuurstofdoorlatende) lenzen worden gevoeliger voor deze afzetting namate ze ruwer worden. Dat kan slijtage zijn, maar ook een gevolg van slecht reinigen en/of bewaren. (traanvocht en eiwit krijg je er dan bijna niet meer vanaf)

Overigens zijn harde lenzen niet altijd te vervangen door zachte. Bijvoorbeeld wanneer je astichmatisch bent.

Berichten: 402

Re: wazige lenzen

Gebruikelijk is dat er op lenzen eiwit afzetting optreed (de reden waarom ik ermee gestopt ben). Die eiwit afzetting kan na verloop van tijd erger worden.
Zo zit het inderdaad, ik heb dezelfde soort lenzen al > 20 jaar.

Harde (zuurstofdoorlatende) lenzen worden gevoeliger voor deze afzetting namate ze ruwer worden. Dat kan slijtage zijn, maar ook een gevolg van slecht reinigen en/of bewaren. (traanvocht en eiwit krijg je er dan bijna niet meer vanaf)

Overigens zijn harde lenzen niet altijd te vervangen door zachte. Bijvoorbeeld wanneer je astichmatisch bent.
Ik maak ze niet altijd even goed schoon :shock: (lui). Als ik dat voortaan wel doe, wordt het dan weer minder?
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: wazige lenzen

Ik maak ze niet altijd even goed schoon Embarassed (lui). Als ik dat voortaan wel doe, wordt het dan weer minder
Ikl verwacht dat je het verschil heel snel zult merken. Ook kan je ze af en toe met een wat agressiever middel reinigen en daarna gelijk weer met gewone vloeistof, maar dat moet je ook niet te vaak doen.

Verder kan het ook nog zo zijn dat je met het ene merk vloeistof betere resultaten kan hebben dan het andere.

Inzetten met zout water (van de apotheek) kan ook helpen, wanneer je ogen gevoelig zijn voor alle merken vloeistof.

Reageer