Springen naar inhoud

Voorschakelweerstand

• Log in om te kunnen reageren

Hockeysmurf1

Hockeysmurf1

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 15:31

Bij een Pratische Opdracht van natuurkunde moeten we de weerstand van een koper draad bepalen per temperatuurs eenheid. De bedoeling is om een spanningsbron te hebben met daar in serie aan vast gekoppeld een voorschakelweerstand en na de voorschakelweerstand de spoel met koperdraad in een bak met warm(afkoelend) water.
We meten de voltages van de voorschakelweerstand en die van de spoel met koperdraad en vergelijken deze.

Mijn vraag gaat over hoeveel ohm mijn voorschakelweerstand nou eigenlijk moet zijn. Het koperdraad is 100m lang. en 0.38mm dik ( heeft dus een weerstand van 15 Ohm. bij 20 graden celcius.)
Mijn hypothese is dat hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand van het koper draad wordt.
Om dit te kunnen meten moet mijn voorschakelweerstand dan lager zijn ( bv. 4, 10 of 12 Ohm ) of juist hoger (16.5)?
En als deze lager moet zijn dan 15 Ohm, maakt het veel uit of je dan een van 4 of van 12 neemt?
Als iets onduidelijk is zeg het me.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2011 - 16:37

Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen meten zou de voorweerstand ongeveer dezelfde waarde moeten hebben als de koperdraad.
Maar, die voorweerstand wordt ook warm, en zou dus ook van waarde kunnen veranderen. Dus moet je een weerstand kiezen die zo weinig mogelijk warmte produceert, dus moet die groter/kleiner zijn dan je koperdraad. Dat groter/kleiner mag je zelf beredeneren.

Hockeysmurf1

Hockeysmurf1

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 17:05

Oke dan hou ik de weerstand op <15. Hoe dichter bij de 15 Ohm, des te nauwkeuriger hij is lijkt mij ( en dus wel ietsjes lager omdat hij blijkbaar warm kan worden(Bedankt daarvoor!))
Ik meet gedurende de proef( ~50 minuten ) beide waarden en dus komt het vergelijken dan ook wel goed. Onder de 20 graden->15 Ohm kom ik toch niet.

Bij deze ben ik dan geholpen!
1e weerstand zet ik iets onder de 15 Ohm. en m'n koper draad gaat van 15+ naar de 15 Ohm toe. Zo heb ik de duidelijkste meeting.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures