Springen naar inhoud

Redoxreacties opfrissen

• Log in om te kunnen reageren

samthegreat4

samthegreat4

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 15:53

Hallo lui,

de start van de cursus Energieconversie in de Cel vandaag bezorgt me nu al een probleem.

Een van de belangrijke concepten in de energieconversie is natuurlijk de Redoxreactie. Nou moeten we bijvoorbeeld een aantal redoxreacties splitsen in de 2 half-reacties, maar ik heb echt geen flauw benul hoe ik dat ook al weer moet doen..

Kan iemand me helpen met misschien een duidelijk stappenplan voor elke situatie?

Reactie 1 is bijvoorbeeld de volgende:

H2 + 0.5 O2 --> H2O

Reactie 2:

HS- + H+ + 0.5 O2 --> S0 + H2O

Alvast bedankt,

Sam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2011 - 17:35

stap 1) kijk naar de reactie en vraag je af wat de oxidator en wat de reductor is

stap 2) pak Binas of een ander tabellenboek en zoek in de tabel met standaard elektrodepotentialen (standaard reductiepotentialen) de halfreacties voor zowel de oxidator als de reductor. Je kunt ook op internet zoeken, bijvoorbeeld wikipedia:
http://nl.wikipedia....Redoxpotentiaal
http://en.wikipedia....rode_potentials

Veranderd door Fred F., 06 december 2011 - 17:36

Hydrogen economy is a Hype.

samthegreat4

samthegreat4

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 20:13

Bedankt voor de reactie.

Wat is de beste manier om uit te vinden wat de reductor of oxidator is?

Veranderd door samthegreat4, 06 december 2011 - 20:14

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2011 - 20:52

nagaan wat de elektronen levert, en wat ze opneemt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

samthegreat4

samthegreat4

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2011 - 23:55

nagaan wat de elektronen levert, en wat ze opneemt

Ja, dus dan moet ik die oxidatieniveau's van alle verbindingen even uitzoeken en erbij zetten toch?
En dan kijken wat het verschil is voor en na de pijl tussen de oxidatiegetallen.

Veranderd door samthegreat4, 06 december 2011 - 23:59

samthegreat4

samthegreat4

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2011 - 00:05

Dus in die eerste reactie:

H2 + 0.5 O2 --> H2O

Hebben we O.G. (oxidatiegetal) van ->
H2 = 0
O2 = 0

En in H2O is dan O.G van O-atoom 2- dus dan moet 1 H'tje 1+ zijn.

Dus H staat elektronen af en is hier dus elektrondonor?
En O2 wordt juist negatief rechts van de pijl dus krijgt ie elektronen erbij, dus elektronacceptor?

En wat volgt dan?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 december 2011 - 12:16

Als je hulpmiddelen nodig hebt om te bepalen wat in Reactie 1 en Reactie 2 de oxidators en reductors zijn dan heb je blijkbaar een groot probleem met chemie.

Iedereen dient toch minstens te WETEN dat zuurstof, chloor (en andere halogenen), allerlei peroxides, permanganaat, perchloraat (en perbromaat), bichromaat en salpeterzuur beroemde oxidatoren zijn. Er zijn natuurlijk nog veel meer oxidatoren.

In zo'n tabel met standaard elektrodepotentialen zijn alle halfreacties geschreven als: oxidator + electron(en) --> reductor.
De oxidatoren staan dus links van de pijl, de reductoren rechts. Als je dus niet zou weten wat in jouw reactie de oxidator en wat de reductor is, dan kijk je in de tabel. Heeft de halfreactie met een mogelijke oxidator een hogere Eo dan de halfreactie met een mogelijke reductor, dan is die oxidator sterk genoeg om die reductor te oxideren, anders niet.
Hydrogen economy is a Hype.

samthegreat4

samthegreat4

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2011 - 19:54

Als je hulpmiddelen nodig hebt om te bepalen wat in Reactie 1 en Reactie 2 de oxidators en reductors zijn dan heb je blijkbaar een groot probleem met chemie.

Iedereen dient toch minstens te WETEN dat zuurstof, chloor (en andere halogenen), allerlei peroxides, permanganaat, perchloraat (en perbromaat), bichromaat en salpeterzuur beroemde oxidatoren zijn. Er zijn natuurlijk nog veel meer oxidatoren.

In zo'n tabel met standaard elektrodepotentialen zijn alle halfreacties geschreven als: oxidator + electron(en) --> reductor.
De oxidatoren staan dus links van de pijl, de reductoren rechts. Als je dus niet zou weten wat in jouw reactie de oxidator en wat de reductor is, dan kijk je in de tabel. Heeft de halfreactie met een mogelijke oxidator een hogere Eo dan de halfreactie met een mogelijke reductor, dan is die oxidator sterk genoeg om die reductor te oxideren, anders niet.

Reductor en Oxidator bepalen gaat me nog wel lukken hoor :). Gewoon oxidatiegetallen uitschrijven en kijken naar de verandering in oxidatiegetallen (elektronen afstaan of elektronen opnemen).

Van zuurstof weet ik ook wel dat het een hele goede oxidator is, vooral in micro-organismen, planten, natuur, gebruikt. Maar van die andere verbindingen wist ik dat niet zo uit m'n hoofd, maar goed: zo'n groot probleem met Chemie heb ik ook weer niet. Het moet allemaal alleen even opgefrist worden..

Overigens heb ik vandaag in het werkcollege uitgebreide uitleg gekregen en wat vragen behandeld met mijn prof.
Ik snap het nu denk ik wel, komt er volgens mij op neer dat:

1) Zoek uit wat de Ox. en wat de Red. is
2) Stel de eerste halfvergelijking op (van de Ox. eerst of van de Red. ?)
3) Maak de elementenbalans kloppend met H2O of H+
4) Maak de elektronenbalans kloppend met e-
5) Zelfde voor de 2e halfvergelijking
6) Totaal uitschrijven

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures