Springen naar inhoud

Berekening zuiger-excenter-motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2011 - 09:33

Goedendag,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Vinniiee en volg de studie WTB BOL4 en zit nu in het afstudeerjaar. Voor mijn afstudeerproject dien ik een berekening uit te voeren, maar deze is volgens mij aardig complex en kan hem niet echt terugvinden.

Ik dien een zuiger-drijfstang-excenter-motor berekening uit te voeren om het uiteindelijke motorvermogen te berekenen. Nu is mijn probleem dat ik de goede formule niet kan vinden, maar het wel nodig heb om af te studeren.

Even een schets om het te verduidelijken:
Schets_krachten.JPG

Zoals je ziet heb ik de zuigerkracht al uitgerekend (diameter in meters of millimeters?), en de krachten ontbonden naar een radiale kracht en een kracht in de richting van de drijfstang.

Nu wil ik hier vanuit naar een motorvermogen komen, maar weet niet hoe ik dit moet doen.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Hartstikke bedankt!

Groeten,
Vinniiee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2011 - 18:17

Goedendag,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Vinniiee en volg de studie WTB BOL4 en zit nu in het afstudeerjaar. Voor mijn afstudeerproject dien ik een berekening uit te voeren, maar deze is volgens mij aardig complex en kan hem niet echt terugvinden.

Ik dien een zuiger-drijfstang-excenter-motor berekening uit te voeren om het uiteindelijke motorvermogen te berekenen. Nu is mijn probleem dat ik de goede formule niet kan vinden, maar het wel nodig heb om af te studeren.

Even een schets om het te verduidelijken:
Schets_krachten.JPG

Zoals je ziet heb ik de zuigerkracht al uitgerekend (diameter in meters of millimeters?), en de krachten ontbonden naar een radiale kracht en een kracht in de richting van de drijfstang.

Nu wil ik hier vanuit naar een motorvermogen komen, maar weet niet hoe ik dit moet doen.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Hartstikke bedankt!

Groeten,
Vinniiee


Hallo,

Misschien kun je hier wat mee.

Het motorkoppel kan worden beschouwd als de ’kracht waarmee de motor
ronddraait’. De kracht F op de zuigerpen, veroorzaakt door de verbrandingsdruk p, wordt uiteindelijk uitgeoefend op de krukstraal r waardoor een koppel
M = Ft x r. Voor de begripsbepaling kunnen we onthouden dat
de (verbrandings)kracht op de zuiger vermenigvuldigt met de krukstraal een
koppel veroorzaakt dat bekend staat onder het motor koppel.

Groet.

#3

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2011 - 12:08

Als ik dat doorreken komt er volgens mij het volgende uit:

M = Ft * r
M = 76275 * 0,025m = 19.068,75Nm
19068.75 / 0,263 = 72500 J = 72500 W, toch ?
Lijkt me erg veel of niet? Hoewel, dit kan je natuurlijk reduceren met een vertragingskast. Alleen ben ik even kwijt hoe dit moet, ik wist het wel :')

#4

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2011 - 13:10

Ik heb nog even zitten kijken naar mijn tabellenboek, de schetsen en de formules.
Volgens mij ben ik nu goed op weg, ik vraag me alleen af hoe de Ft (tangentiële kracht) loopt. Zie plaatjes hieronder (excuses voor de grootte):

Tabellenboek:
Geplaatste afbeelding

Schets:
Geplaatste afbeelding

Berekeningen:
Geplaatste afbeelding

Kan iemand mij met het laatste beetje helpen?

Dan nog een vraagje:
Als ik nu de as diameter van de aandrijfas wil berekenen, moet ik dan de Fz EN de Frad nemen als 2 krachten die een doorbuiging veroorzaken? Moet ik hier ook wringing in verwerken als er een spiebaan in ligt?

Thanks mensen

Veranderd door Vinniiee, 09 december 2011 - 13:16


#5

josias

    josias


  • >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 09:16

Ik heb nog even zitten kijken naar mijn tabellenboek, de schetsen en de formules.
Volgens mij ben ik nu goed op weg, ik vraag me alleen af hoe de Ft (tangentiële kracht) loopt. Zie plaatjes hieronder (excuses voor de grootte):

Tabellenboek:
Geplaatste afbeelding

Schets:
Geplaatste afbeelding

Berekeningen:
Geplaatste afbeelding

Kan iemand mij met het laatste beetje helpen?

Dan nog een vraagje:
Als ik nu de as diameter van de aandrijfas wil berekenen, moet ik dan de Fz EN de Frad nemen als 2 krachten die een doorbuiging veroorzaken? Moet ik hier ook wringing in verwerken als er een spiebaan in ligt?

Thanks mensen




Hallo,

Je kan naar www.mechatronicus.nl daar vind jij een berekening voor een aandrijfas.


Groet.

#6

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2011 - 13:06

Heb ik mijn situatie alleen een wringend moment? Omdat de Fz ontbonden is?
Of heb ik een buigend moment (Fz) en een wringend moment (Fd)?

#7

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2011 - 15:42

Edit: Ik zal wel een buigend moment hebben van Fl en een wringend moment hebben van Fd. Klopt deze beredenering ?

#8

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2012 - 21:22

Even mijn topic omhoog schoppen, want ik heb nog even een vraagje of ik dit zo goed doe:

Geplaatste afbeelding

D = asdiameter
d = astapdiameter
LaTeX = zuigerdiameter
p = druk (Pa)
f = belastingsfactor
LaTeX = 80 N/LaTeX (C45)


LaTeX
LaTeX

LaTeX
LaTeX

LaTeX LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Er vanuit gaande dat de lagerbreedte 25mm is:
LaTeX
LaTeX

Kan dit zo ongeveer kloppen? Welk materiaal zou nog beter bestand zijn tegen een buigend moment?
Thanks!

Veranderd door Vinniiee, 26 januari 2012 - 21:24


#9

Vinniiee

    Vinniiee


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2012 - 14:11

Hmm, ik bedenk me nu, de hartlijn van het lager op de astap komt in de hartlijn van de zuiger te liggen. Dus Fd loopt in de hartlijn van de astap, hierdoor heb je toch géén buigend moment op de astap zitten? Heb ik hier dan wel een wringmoment?

Door de vele berekeningen in dit project zie ik de bomen door het bos niet meer. Iemand die me uit de brand kan helpen?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures