spin van deeltjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 174

spin van deeltjes

Heeft er iemand een lijst met de specifieke 'spin' van alle deeltjes(elektron, proton, gravitron,...)?

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: spin van deeltjes

electron, muon, tauon spin 1/2

graviton spin 2

quarks spin 1/2

gluonen spin 1

nog meer nodig??
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: spin van deeltjes

ik weet dat een proton bestaat uit quarks, maar heeft het dan geen spin?

Moet je de spin van de quarks gewoon optellen om de spin van een proton te bekomen, of hoe zit dat?

Berichten: 259

Re: spin van deeltjes

Klinkt vrij logisch, niet, wat dacht je ervan om eens op google te zoeken op "standaardmodel"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: spin van deeltjes

graviton spin 2
Da's natuurlijk speculatie, want dit zit (nog) niet in het standaardmodel. Maar het is wel het meest waarschijnlijke dat het graviton spin 2 zal hebben.

Belangrijkste omissie: spin van het foton = 1.

@T-reg: je kan spins inderdaad optellen. Aangezien het eigenlijk vectoren zijn is het niet zo triviaal om dat te doen. Maar bijvoorbeeld voor een proton (2 x up-quark + 1 x down quark) kan je redelijkerwijs aannemen dat de spin van het proton (1/2) komt doordat er twee quarks met parallelle spin in zitten en eentje met een tegenovergestelde spin.

(Eigenlijk wordt de spin van het proton voor ~80 % veroorzaakt door de gluonen, maar dat is niet meer in te zien.)

Berichten: 34

Re: spin van deeltjes

volgens het boek die ik aan het bestuderen ben kan in een proton, in een neutron en van die niet- elementaire deeltjes geen 2 keer dezelfde spin voorkomen. Dus volgens mij heeft een proton een spin van 3...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: spin van deeltjes

volgens het boek die ik aan het bestuderen ben kan in een proton, in een neutron en van die niet- elementaire deeltjes geen 2 keer dezelfde spin voorkomen. Dus volgens mij heeft een proton een spin van 3...


Je doelt (denk ik) op het Pauli-verbod. Deze is echter niet zo belangrijk voor quarks aangezien deze drie verschillende kleur-ladingen kunnen hebben.

Reageer