Bepalen van reactiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Bepalen van reactiesnelheid

Hallo,

Ik snap iets niet in de volgende oefening:

Code: Selecteer alles

In een reactievat van 100l bevinden zich 60g H2 en 560g N2 (k=0,01)

Gevraagd:

de reactiesnelheid bij het begin van de reactie.

de reactiesnelheid op het ogenblik dat H2 voor 1/2 is verbruikt.
Nu om de reactiesnelheid te bepalen heb je de snelheidsvgln nodig. Hoe kan ik nu de snelheidsvgln bepalen als elke snelheidsvgln voor elke reactie enkel experimenteel vastgelegd kan worden? Er staan geen experimentele resultaten in de opgave dus...

Hartelijk Bedankt!! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Nog even dit:

Eerst moeten we bepalen of de reactie eerst stapsgewijs door elementaire reacties plaatsvindt. Hoe moet weten of dat nu zo is tussen H2 en N2? Als dit de enige reactie is en niet stapsgewijs gebeurt, dan kunnen we meteen de snelheidsvgln vinden!

Kan iemand zeggen hoe ik kan weten of deze reactie stapsgewijs verloopt of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Op basis van deze gegevens kun je overigens wel concluderen dat de reactie via meerdere elementaire stappen verloopt. In welke eenheden staat de reactiesnelheidsconstante gegeven?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Op basis van deze gegevens kun je overigens wel concluderen dat de reactie via meerdere elementaire stappen verloopt.
Nee dat kan ik juist niet. :)

Dat is juist wat ik me afvraag hoe je te weten komt of een reactie in dit geval: 3 H2 + N2 → 2 NH3

nog in elementaire stappen kan worden opgesplitst?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Het "je" sloeg op een persoon in zijn algemeenheid. Misschien was het voor jou helderder geweest als er "men" hed gestaan, maar desalniettemin: In de tweede zin, die je zo handig wegknipt uit je quote, staat uitgelegd hoe "je", "men" dus, dit kan concluderen.

Dus nogmaals de vraag, en maar meteen een tweede erbij: In welke eenheden is de reactiesnelheidsconstante gegeven? Wat zegt dit over de orde van de reactie?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

In m'n boek staat dit zo opgeschreven: (k=0,01). Zonder eenheid dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Als je er een gewoonte van maakt om steeds maar de eerste zin te lezen of de eerste vraag te beantwoorden, dan zou dit een heel lang topic gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat dat niet gaat gebeuren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Ik weet niet echt hoe je de orde dan moet bepalen. Bij s^-1 is het van de vorm v=k.c dus de orde is 1, maar in dit geval is er niks hoe kom ik dan bij de snelheidsvgln zodat ik de orde kan zien?

v=kc is het niet v=k.c² is het ook niet v=k. c(A). c(B) is het ook niet, zo kan je eeuwig doorgaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Het hoort niet dat men de tijdseenheid hier weglaat, maar voor de beantwoording van de vraag maakt het niet zo veel uit of het in secondes, minuten of uren is.

Ga er voor je redenering eens vanuit dat k gegeven is in s-1
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Er staat geen s^-1. Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt denkt u niet?: ( er moet toch een eenheid zijn zoals u zegt s^-1 ) :

VRAAG 6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Het hoort niet dat men de tijdseenheid hier weglaat
Dus u bedoelt dat er een fout in het boek staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Ik geef het op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Waarom?? :)

Deze info heb ik echt nodig aub, is het een fout in het boek of is het ok dat er geen eenheid staat?

HELP?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bepalen van reactiesnelheid

Het probleem is dat ik die oefening moet oplossen. Hiervoor heb ik de snelheidsvgln nodig. Nu ik wil die wel vinden maar daarvoor moet ik weten of het proces stapsgewijs verloopt. Nu moet ik ook weten indien de reactiestapsgewijs verloopt de elementaire stappen/reacties zodat ik de traagste stap als reactiesnelheid kies.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bepalen van reactiesnelheid

mcfaker123 schreef:Waarom?? :)

Deze info heb ik echt nodig aub, is het een fout in het boek of is het ok dat er geen eenheid staat?

HELP?
Omdat je niet erg aandachtig lijkt te lezen.
Het hoort niet dat men de tijdseenheid hier weglaat (...)

Ga er voor je redenering eens vanuit dat k gegeven is in s-1
Dat is een antwoord op je vraag.
of is het ok dat er geen eenheid staat?
, maar voor de beantwoording van de vraag maakt het niet zo veel uit of het in secondes, minuten of uren is.
En denk nu even na:
v=kc
c is een concentratie, dus eenheden?

v is een reactiesnelheid, dus eenheden?

Wat moeten de eenheden van k dan wel zijn?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer