Springen naar inhoud

[geschiedenis] Nationalisme bij de Tutsi's

• Log in om te kunnen reageren

fusion

fusion

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 17:17

Ik moet voor het vak geschiedenis een taak maken over nationalisme. Tussen de volken heb ik gekozen voor de Tutsi's. Ik moet een vragen lijstje in vullen over groepen die ijverden voor onafhankelijkheid, hoe ze onafhankelijk zijn geworden wat ze bereikt hebben in de 20ste en waar deze nu wonen.

Ik heb zelf al een aantal sites gevonden maar ik zou graag nog wat meer sites of boeken vinden zodat ik mijn info kan vergelijken. De sites die ik al gevonden heb zijn Wikepedia en cia,rwanda en cia,Burundi

Ik heb nog enkele vraagjes 1 Is hotel rwanda een goede film en 2 Hoe zit het eigenlijk met BelgiŽ en rwanda want ik lees op een paar sites dat rwanda een kolonie ofzo van BelgiŽ was.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 21:04

pas op met het verwarren van de termen 'natie' en 'volk' (of stam).

50 % van de ellende op de wereld is volgens mij hiervan een gevolg, en het grootste gedeelte van de overige 50% de religies die die volken aanhangen.

In de voormalige koloniale gebieden zijn 'nati'onale grenzen voor de nieuwe staten dwars door de stamgebieden getrokken (of waar dacht je dat al die honderden kilometers lang kaarsrechte, grenzen vandaan kwamen?). Hierdoor zijn in de meeste 'naties' minderheden (soms zo omvangrijk dat je ze haast geen minderheid meer kan noemen). In de praktijk wordt in deze 'democratiŽn' gestemd op kandidaten van het eigen volk, waardoor de grootste stam vrijwel altijd aan de macht is, waardoor de minderheid zich altijd onderdrukt voelt (en meestal terecht), wat men dan weer d.m.v. kalashnikovs ($ 50/st?) probeert recht te trekken.

Overigens, elders op de wereld waren of zijn we geen spat beter. Op de conferentie van Wenen werd een deel van Noord-Frankrijk als buffer aan Vlaanderen geplakt en voor het gemak maar in een moeite door aan de voormalige 7 provinciŽn, met aan het hoofd een benoemde Koning Willem I. Dat duurde nog geen 20 jaar, of de Belgen voelden (terecht, door het geklungel van Willem I) zich onderdrukt, gevolg opstanden, veldtochten etc. Recentere malaise: Noord-Ierland, voormalig JoegoslaviŽ.

Trouwens, als je over Hutu's gaat verhandelen, neem je dan gelijk even Oeganda en Burundi mee? en ik denk misschien ook nog wel wat restantjes in Kenia en Congo misschien. Jongens, wat hebben we daar een zootje van gemaakt bij die dekolonisatie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 09:36

Hotel Rwanda is in ieder geval wel een mooie film, en je kan je dan in ieder geval meer inleven in de gruwelijkheden die daar daadwerkelijk plaatsvonden. Verder gaan ze heel weinig in op de geschiedenis van het probleem. Zoals altijd zijn er meerdere kanten, aan een verhaal en zal de andere kant het anders zien, maar het is wel een goede film om te kijken. Het is denk ik wel een samenvatting, maar ik ben geen expert. Je zal het echter nooit als referentie kunnen gebruiken natuurlijk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

fusion

fusion

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 13:47

Ik heb nog een vraagje welke taal spreken de tutsi's op deze site heb ik de officiŽle talen in Burundi en Rwanda gevonden maar vermits de hutu's en twa daar ook nog wonen vraag ik me nu af welke taal of talen de tutsi's spreken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 15:17

google eens met kinyarwanda en kirundi
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 06:36

Fusion: niet lui zijn. Ga eens naar een goede bibliotheek, ga eens naar het archief van een fatsoenlijke krant, en haal daar je informatie vandaan. Van dat gegoogel op internet word je echt niks wijzer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures