Titratie, evenwichtsvoorwaarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Titratie, evenwichtsvoorwaarde

Wij hebben met Scheikunde een practicum gedaan, maar ik kom momenteel niet uit de berekeningen.

We hebben getitreerd: in de buret HCl-oplossing (0,099M) en in de erlenmeyer 10ml Na2CO3. IK heb 17,90ml HCL-oplossing toegevoegd aan de erlenmeyer met Na2CO3.

Hiermee kan je het aantal mmol HCL uitrekenen: 17,9x0,099 = 1,77mmol HCL.

Dit is de reactie van de HCL met de Na2CO3.

H3O+ (aq) + CO32- (aq) -> HCO3- (aq) + 2 H2O (l).

CO32- (aq) + H2O (l) -> HCO3- (aq) + OH- (aq)

We hebben ook de pH gemeten van de Na2CO3 zoals deze oorspronkelijk was: 10.91. Hiermee konden we de concentratie CO3 uitrekenen: pOH = 14-10,91 = 3,01. 10^-3.1 = 8,1x10^-4.

De Kb = [HCO3-] x [OH-] / [CO32-], maar hoe kom je aan de concentraties HCO3- en OH-?

Want hier loop ik totaal vast.

Alvast bedankt

Daan

Berichten: 772

Re: Titratie, evenwichtsvoorwaarde

Kijk nog eens naar je reactievergelijking. Deze klopt niet. De juiste versie wordt:

Na2CO3 + 2 HCl --> 2 NaCl + H2O + CO2

Bijgevolg zie je dat 1 mol natriumcarbonaat reageert met 2 mol waterstofchloride. Bereken hieruit uw concentratie aan natriumcarbonaat. Vervolgens weet je hoeveel CO32- er aanwezig is in de oplossing. Je laatste vergelijking is correct:

CO32- + H2O <=> HCO3- + OH- => Kb = (HCO3-) . (OH-) / (CO32-)

De Kb is normaal gezien gekend ( indien niet gegeven, opzoeken in een tabel). ook de concentratie aan CO32- ionen in uit de titratie gekend. Je ziet dat (HCO3-) = (OH-) = x

Of anders gesteld: Kb = (x²)/(CO32-)

Hieruit moet je de concentratie aan HCO3- kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Titratie, evenwichtsvoorwaarde

NW_ schreef:Kijk nog eens naar je reactievergelijking. Deze klopt niet. De juiste versie wordt:

Na2CO3 + 2 HCl --> 2 NaCl + H2O + CO2
Als we het dan helemaal netjes willen doen:

CO32- + 2 H+ Afbeelding CO2 + H2O

Want er is geen Na2CO3 aanwezig en na afloop ook geen NaCl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer