Formule maken met 3 variabelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Formule maken met 3 variabelen

Hallo,

Ik heb een vraag over het maken van een formule.

Ik heb 3 kolommen met gegevens, met als namen x, y, z die ik via verschillende apparaten heb gekregen. De gegevens uit kolom z is op een zeer kostelijke manier te achterhalen.

Hierdoor hopen we dat er een verband is tussen de 3 variabelen, waardoor je een formule met daarin variabelen x en y kan maken met als uitkomst de gegevens uit kolomz.

Ik heb alleen geen idee hoe ik aan die formule zou moeten komen.

Zou iemand me kunnen helpen? Bestaat er een programma waar je de formule mee zou kunnen bepalen?

p.s. in de bijlage staan de gegevens.
Bijlagen
temp.xlsx
(10.78 KiB) 142 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Formule maken met 3 variabelen

Het meest voor de hand liggend is het maken van drie grafieken:

y tegen x; z tegen y en x tegen z.

Misschien vind je een lineair verband.

Berichten: 5

Re: Formule maken met 3 variabelen

Bedankt voor de snelle reactie.

Maar dan heb ik 3 formules, hoe maak ik er dan 1 formule van met z als antwoord?

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule maken met 3 variabelen

Ben je bekend met regressie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Formule maken met 3 variabelen

Helaas niet, maar ik zal me eens proberen inlezen en kijken of het met die kennis lukt.

Dank voor de tip

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule maken met 3 variabelen

Veel kennis over regressie moet je niet per se opdoen. Je moet gewoon een methode gebruiken om, gegeven je variabelen, te bepalen welk model het best bij jouw data past.

Wil je het model zoeken in Excel? Want daar ken ik de commando's niet...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Formule maken met 3 variabelen

Was idd niet veel informatie voor nodig.

Via deze site heb ik het voor elkaar gekregen: http://www.msoffice.us/Excel/2010Introduct..._Regression.htm

Helaas is mijn standaardfout te groot om het te kunnen toepassen. Ik heb al andere criteria toegevoegd om de standaardfout te verkleinen. Dit gebeurt wel, maar niet genoeg.

In ieder geval bedankt voor de hulp, maar het heeft niet gewerkt.

Berichten: 10

Re: Formule maken met 3 variabelen

Ik werk heel veel met lineaire regressie in excel. Wat stellen de z, x en y waarden voor (met eenheden)? Wat voor experiment is er precies gedaan? Hoe zijn de z, x en y waarden achterhaald?

Reageer