Electrotechniek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Electrotechniek

Hallo, Ik heb een ESAB TIGMA 160 lastrafo. Deze is geschikt voor 220/400v. Daar ik op 220v begon te lassen met een 3,25 laselectrode op 120 amp sloeg na 10 seconde de stop eruit. Nu wil ik dit toestel op 400v omschakelen. Dit is eenvoudig mogelijk in het apparaat zelf, er zit nl een kroonsteen in met aan de bovenkant hiervan 4 draden en aan de onderkant 2 draden. Door de draden aan de onderkant beiden een plaats te verschuiven staat het toestel op 400v geschakeld. Mijn vraag is hoe sluit ik deze draden aan op de nieuwe stekker (rode) . Het gaat om twee draden plus aarde. In mijn schuur heb ik twee rode stekkers nl een grote en een iets kleinere. (deze zijn al aangesloten) Op welke van deze twee kan ik het beste mijn toestel aansluiten, en hoe moeten de draden aangesloten worden van de stekker van het lastoestel. gr. gerard.
denkt aleer gij doende zijt, al doende denk dan nog.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Electrotechniek

In principe zou het apparaat gewoon op 230V moeten kunnen werken. Welke zekering klapt er precies uit? Is dit een aardlek, een gewone automaat (zo ja welk type: A B of C), of een smeltpatroon?

De rode aansluitingen in je werkplaats zullen gelabeld zijn met het amperage. De meest voorkomende zijn: 16A, 32A en 63A. Een 16A aansluiting is voldoende. Indien je een 32A of 63A aanlsluiting hebt, zul je extra zekeringen moeten plaatsen, of de huidige aan moeten passen i.v.m. veiligheid.

Controleer of de aansluitingen 4 of 5 polig zijn. Bij gebruik in 400V stand zijn beide geschikt, aangezien je de nul niet nodig hebt. Voor de 230V stand is een 5-polige aansluiting vereist.

Indien je het apparaat op een 5 polige stekker aan wilt sluiten, dan kan je dat als volgt doen:

Voor gebruik in de 400V stand

Aarde (geel/groen) op Aarde (PE, is de dikste pen)

Fase 1 op L1

Fase 2 op L2

Er zullen 2 pennen onbedraad blijven, te weten de N(nul) en L3

Let op, als ik de handleiding goed begrijp, moet je bij gebruik in de 400A stand de huidige 16A zekering in het apparaat zelf vervangen door een 10A slow zekering.

Voor gebruik in de 230V stand

Aarde (geel/groen) op Aarde (PE, is de dikste pen)

Nul op N

Fase op L1

Er zullen 2 pennen onbedraad blijven, te weten L2 en L3

Schroom niet om door te vragen indien dit niet duidelijk is. Krachtstroom is niet iets om mee te experimenteren!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electrotechniek

Het hangt er vanaf wat voor net je in huis hebt. Heb je 3 fasen beschikbaar? En zijn die ook aangesloten op die rode stekker(s)?

Anders gezegd, hoeveel pennen hebben die stekkers?

PS, ik zie nu dat Coen net iets sneller was.

Berichten: 18

Re: Electrotechniek

klazon schreef:Het hangt er vanaf wat voor net je in huis hebt. Heb je 3 fasen beschikbaar? En zijn die ook aangesloten op die rode stekker(s)?

Anders gezegd, hoeveel pennen hebben die stekkers?

PS, ik zie nu dat Coen net iets sneller was.
De kleine stekker heeft 4 contacten de grote stekker heeft 5 contacten.
CoenCo schreef:In principe zou het apparaat gewoon op 230V moeten kunnen werken. Welke zekering klapt er precies uit? Is dit een aardlek, een gewone automaat (zo ja welk type: A B of C), of een smeltpatroon?

De rode aansluitingen in je werkplaats zullen gelabeld zijn met het amperage. De meest voorkomende zijn: 16A, 32A en 63A. Een 16A aansluiting is voldoende. Indien je een 32A of 63A aanlsluiting hebt, zul je extra zekeringen moeten plaatsen, of de huidige aan moeten passen i.v.m. veiligheid.

Controleer of de aansluitingen 4 of 5 polig zijn. Bij gebruik in 400V stand zijn beide geschikt, aangezien je de nul niet nodig hebt. Voor de 230V stand is een 5-polige aansluiting vereist.

Indien je het apparaat op een 5 polige stekker aan wilt sluiten, dan kan je dat als volgt doen:

Voor gebruik in de 400V stand

Aarde (geel/groen) op Aarde (PE, is de dikste pen)

Fase 1 op L1

Fase 2 op L2

Er zullen 2 pennen onbedraad blijven, te weten de N(nul) en L3

Let op, als ik de handleiding goed begrijp, moet je bij gebruik in de 400A stand de huidige 16A zekering in het apparaat zelf vervangen door een 10A slow zekering.

Voor gebruik in de 230V stand

Aarde (geel/groen) op Aarde (PE, is de dikste pen)

Nul op N

Fase op L1

Er zullen 2 pennen onbedraad blijven, te weten L2 en L3

Schroom niet om door te vragen indien dit niet duidelijk is. Krachtstroom is niet iets om mee te experimenteren!
De smeltpatroon klapt er uit.
denkt aleer gij doende zijt, al doende denk dan nog.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electrotechniek

De kleine stekker heeft 4 contacten de grote stekker heeft 5 contacten.
Op de stekker met 4 pennen zouden aarde en 3 fasen moeten zitten.

Op die met 5 pennen aarde, 3 fasen en de nul.

Heb je al eens gemeten of dat werkelijk zo is?

Welke smeltpatroon klapt eruit, en in welke situatie?

Berichten: 18

Re: Electrotechniek

oomke schreef:De kleine stekker heeft 4 contacten de grote stekker heeft 5 contacten.

De smeltpatroon klapt er uit.
bedankt allen voor de uitleg. gr, gerard.
klazon schreef:Op de stekker met 4 pennen zouden aarde en 3 fasen moeten zitten.

Op die met 5 pennen aarde, 3 fasen en de nul.

Heb je al eens gemeten of dat werkelijk zo is?

Welke smeltpatroon klapt eruit, en in welke situatie?
op de huidige stand van het apparaat (220v) las ik 5 sec op 120 amp dan gaat de stop in de meterkast eruit.
denkt aleer gij doende zijt, al doende denk dan nog.

Reageer