Springen naar inhoud

Vanaf welke hoogte moeten vliegtuigen onder druk staan?

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 09 december 2011 - 10:17

OPGAVE

Stel dat P記2 = 0,20 atm (op zeeniveau) bij 1 atm. Vanaf P記2 0,10 atm treedt er O2 gebrek op indien er geen drukcabine zou bestaan. De luchtdruk daalt met toenemende hoogte met 84 mmHg/km (84/760 = 0,11 atm/km).

Vanaf welke hoogte boven zeeniveau moeten vliegtuigcabines onder druk staan om zuurstofgebrek te vermijden?

M O2 = 32 g/mol
R = 0,08206 atm.L/mol.K
V = L
p= atm
Molair volume = 22,4 L/ per mol gas (bij 273,15K en 1atm)

PROBLEEMSTELLING

Ik ken de T (K) niet bij dit vraagstuk. De temperatuur zal wel lager liggen dan op zeeniveau. Moet ik ook rekening houden met het feit dat de valversnelling g= 9,81 m/sLaTeX zal veranderen bij toenemende hoogte en de druk daalt en daardoor de dichtheid van de lucht niet meer hetzelfde is als op zeeniveau? Ik ken ook het volume lucht in de cabine niet of het aantal mol O2.

Formules:

p.V = n.R.T (vet gedrukt: mijn onbekenden)

p = ρ(liq)*g*h(liq) (berekening mmHg)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6720 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2011 - 10:43

Ik ken de T (K) niet bij dit vraagstuk.

Ik denk dat je bij deze vraag mag veronderstellen dat de temperatuur gelijk blijft.

Moet ik ook rekening houden met het feit dat de valversnelling g= 9,81 m/sLaTeX

zal veranderen bij toenemende hoogte en de druk daalt en daardoor de dichtheid van de lucht niet meer hetzelfde is als op zeeniveau?

Ik zie niet in hoe de valversnelling invloed heeft op de dichtheid van de lucht.

Ik ken ook het volume lucht in de cabine niet of het aantal mol O2.

Beide zijn volgens mij niet relevant. De cabine is open (want staat niet onder druk).

• Gast

Geplaatst op 09 december 2011 - 11:58

Ik denk dat je bij deze vraag mag veronderstellen dat de temperatuur gelijk blijft.

Ik zie niet in hoe de valversnelling invloed heeft op de dichtheid van de lucht.

Beide zijn volgens mij niet relevant. De cabine is open (want staat niet onder druk).

MAAR: hoe kan ik dan te weten komen wat de initi螔e temperatuur op zeeniveau is? Deze is namelijk niet nader gespecificeerd in mijn vraagstuk.

Zou ik je advies opvolgen en alles skippen wat niet relevant is bekom ik volgende uitkomst:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Moet ik dan de gasconstante omvormen zodat mijn eenheden kloppen?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2011 - 12:47

De temperatuur doet niet terzake. De ideale gaswet doet ook niet terzake.

Stel dat P記2 = 0,20 atm (op zeeniveau) bij 1 atm. Vanaf P記2 0,10 atm treedt er O2 gebrek op indien er geen drukcabine zou bestaan.

Vraag jezelf af: als de partieeldruk van zuurstof op een bepaalde hoogte gedaald is van 0,20 naar 0,10 atm, wat is dan de totale luchtdruk op die hoogte?
En uit die totale drukdaling kun je dan de hoogte berekenen met:

De luchtdruk daalt met toenemende hoogte met 84 mmHg/km (84/760 = 0,11 atm/km).

Moeilijker is het niet.
Hydrogen economy is a Hype.

• Gast

Geplaatst op 09 december 2011 - 13:43

De temperatuur doet niet terzake. De ideale gaswet doet ook niet terzake.

Vraag jezelf af: als de partieeldruk van zuurstof op een bepaalde hoogte gedaald is van 0,20 naar 0,10 atm, wat is dan de totale luchtdruk op die hoogte?
En uit die totale drukdaling kun je dan de hoogte berekenen met: Moeilijker is het niet.

1) P totaal = 1atm/2 = 0,5 atm

2) Aantal km: LaTeX

Klopt helemaal!

@EvilBro: het gewicht van lucht is toch net een gevolg van de zwaartekracht en omdat de zwaartekracht (die de valversnelling bepaald) verminderd t.o.v. de afstand tot het middelpunt van de aarde zal lucht minder wegen op grotere hoogte, denk ik...

Veranderd door choco-and-cheese, 09 december 2011 - 13:45

wesleyc

wesleyc

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2011 - 17:04

De gravitatieconstante wordt met de straal van de aarde berekend, ga er van uit dat die ong. 6000km is.
Wat is dan het verschil met 6004,5 km?
Significant of niet? That's the question!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures