Springen naar inhoud

Alleles en haplotypes

• Log in om te kunnen reageren

lieven741

lieven741

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2011 - 14:26

Hi, ik ben in verwarring betreffende wat nu juist allelen en haplotypes zijn. De definitie zegt dat allelen verschillende vormen van hetzelfde gen zijn gelokaliseerd op een specifieke plaats op een specifieke chromosoom. Daaruit versta ik dat een diploid organisms 1 of 2 allelen heeft van een bepaald gen? Maar wat als je er een 2de organisms bijhaalt met hetzelfde gen maar met een andere sequentie. Hebben we dan 2 diploide organismen met in totaal 1 tot 4 allelen? Nog iets anders: wat met zogenaamde multicopy genen zoals ribosomale RNA genen. Ik bestudeer nematoden (aaltjes) en er wordt aangenomen dat het rDNA-gebied, dat bepaalde rRNA genen (18S rRNA gene, 28S rRNA gene...) bevat, in nematoden wel 100x herhaald wordt. Kan elke herhaling op HETZELFDE chromosoom worden beschouwd als een allele indien de sequenties verschillend zijn? Een andere term dat circuleert is haplotypes. Zijn haplotypes hetzelfde als allelen? Kunnen we allelen of haplotypes simpelweg zien als sequentiepolymorfismen?
Hopelijk kan iemand licht in deze duisternis brengen want hoe meer ik erover opzoek hoe verwarrender het wordt.
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures