Springen naar inhoud

Isoleren koudwater aquarium


  • Log in om te kunnen reageren

#1

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2011 - 17:33

Hallo,

Ik ben bezig om een koud water aquarium op te starten.

Bij de eerste test met een aquarium van 80x40x40 cm binnen in de huiskamer, aan alle kanten behalve de voorkant ingepakt met 4 cm dikke piepschuimplaten, en een biologisch filter op t balkon ( wat neer komt op een aquarium van 120x40x40 cm met meerdere compartimenten dat gevuld is met filtermaterialen ) blijkt dat het water in t aquarium binnen ongeveer 3 graden warmer is dan de buitenlucht temperatuur en ongeveer 9 graden kouder dan de kamertemperatuur.
Het blijkt dus haalbaar om op deze manier het aquarium redelijk gelijk te laten lopen met het seizoen buiten.

Om dit idee verder uit te werken ben ik nu een aquarium aan het maken van 110x55x45 cm.
Iets meer inhoud dus.
Deze wil ik plaatsen in een houten bak van 18mm multiplex met de maten 120x60x60 cm waarvan in de kant waar de voorruit van het aquarium komt een kader is uitgezaagd.
De overige ruimte tussen het aquarium en de houten behuizing, ongeveer 3,2 cm rondom, wil ik gebruiken voor het isolatiemateriaal.
Ik ben van plan om deze ruimte vol te gieten met PUR schuim (Polyurethaan).

Ook had ik het idee om eventueel nog aluminiumfolie met de glimmende kant aan de binnenkant van de houten behuizing te plakken voordat ik het PUR schuim er in giet, maar ik ben er niet zeker van of dit qua isolatie echt wat uit gaat maken.
Het idee zou zijn dat het folie de stralingswarmte van de kamer, die via het hout binnenkomt, terug reflecteerd weg van het koude aquarium.
Waarschijnlijk zou het beter zijn de folie aan de buitenkant van het hout te plakken maar dat is niet echt aantrekkelijk om naar te kijken, zo'n glimmende kast.
Vandaar dat ik dacht het aan de binnekant te doen als het zin heeft.
Alleen weet ik niet of dit idee nog werkt als ik de glimmende kant van het folie dus aan de binnenkant van de houten bak met het hout verlijm.

Ik ben dus benieuwd of hier iemand is die mij kan vertellen/uitleggen of het zin heeft om aluminiumfolie te gaan gebruiken, of dat het verschil verwaarloosbaar is of zelfs negatief kan uitpakken.

Wat het PUR schuim betreft denk ik zelf dat het een goede keuze is omdat ik daarmee de bak naadloos kan isoleren met een materiaal dat een relatief goede isolatiewaarde heeft, maar als iemand nog andere opties weet om het koude aquarium zo goed mogelijk te isoleren tegen de warmte van de kamer dan hoor ik ze ook graag.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2011 - 19:41

Ook had ik het idee om eventueel nog aluminiumfolie met de glimmende kant aan de binnenkant van de houten behuizing te plakken voordat ik het PUR schuim er in giet, maar ik ben er niet zeker van of dit qua isolatie echt wat uit gaat maken.

Aangezien de PUR vast tegen de aluminiumfolie zit zal de wandtemperatuur van de PUR gelijk zijn aan de wandtemperatuur van de folie en dus maakt die folie niets uit. Als er een luchtspouw tussen de folie en de PUR zou zijn, zelfs al was die spouw maar 1 mm breed, dan zou die folie wel iets uitmaken. Misschien kun je dus toch beter piepschuim (PS) met een smalle luchtspouw gebruiken i.p.v. die PUR-schuim. Je kunt overwegen om meerdere lagen PS van zeg 1 cm dik te gebruiken, bekleed met alufolie aan de binnenkant (warmste kant), en ertussen meerdere luchtspouwen van een paar mm breed. Spouw in stand houden met kunststof koorden, of zoiets, op afstanden van enkele cm tussen de PS platen. In dat geval wel de uiteinden van PS met de spouwen afdichten met een laag PS.

Ruwweg de helft van de warmte komt het aquarium binnen door de voorruit. Als je daar dubbel glas van zou maken zal daardoor minder warmte opgenomen worden.

Is de bovenkant ook geïsoleerd of zit daar een lichtbak op?
Bedenk dat eventuele verlichting ook warmte toevoegt aan de inhoud van het aquarium.

Veranderd door Fred F., 09 december 2011 - 19:46

Hydrogen economy is a Hype.

#3

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2011 - 20:39

Aangezien de PUR vast tegen de aluminiumfolie zit zal de wandtemperatuur van de PUR gelijk zijn aan de wandtemperatuur van de folie en dus maakt die folie niets uit. Als er een luchtspouw tussen de folie en de PUR zou zijn, zelfs al was die spouw maar 1 mm breed, dan zou die folie wel iets uitmaken. Misschien kun je dus toch beter piepschuim (PS) met een smalle luchtspouw gebruiken i.p.v. die PUR-schuim. Je kunt overwegen om meerdere lagen PS van zeg 1 cm dik te gebruiken, bekleed met alufolie aan de binnenkant (warmste kant), en ertussen meerdere luchtspouwen van een paar mm breed. Spouw in stand houden met kunststof koorden, of zoiets, op afstanden van enkele cm tussen de PS platen. In dat geval wel de uiteinden van PS met de spouwen afdichten met een laag PS.

Ruwweg de helft van de warmte komt het aquarium binnen door de voorruit. Als je daar dubbel glas van zou maken zal daardoor minder warmte opgenomen worden.

Is de bovenkant ook geïsoleerd of zit daar een lichtbak op?
Bedenk dat eventuele verlichting ook warmte toevoegt aan de inhoud van het aquarium.


Bedankt voor je reaktie.

Inderdaad zit het purschuim dan vast aan de doffe kant van het folie, en het hout weer aan de glimmende kant van het folie.
Maar als het folie beter niet vast mag zitten aan het isolatie materiaal hoe zit dat dan met bijvoorbeeld glaswol met zo'n aluminiumfolie laag, de ondervloer voor laminaat of dat isolatiespul dat je achter je verwarming kan plakken?
Dat wordt toch ook zo gebruikt? Als reflectie voor stralingswarmte? of zie ik dat verkeerd?
Of is het zo dat als de folie verbonden is met het hout én de PUR dat deze meer warmte zal geleiden naar binnen (aquarium) dan dat deze zal wegreflecteren naar buiten (woonkamer)?

Je hebt het over PS bekleden met folie aan de binnenkant, de warmste kant.
Dat is in dit geval dan toch de buitenkant aangezien de inhoud van het aquarium kouder is dan de omgevingstemperatuur in de kamer?
Of begrijp ik je niet goed?
Zoals ik het begrijp is wat je bedoeld het volgende:
van buiten naar binnen.
hout---ps---folie---lucht---ps---folie---lucht---ps---folie---8mm glas aquarium.
Maar ik dacht aan iets van:
Hout---lucht---folie---ps---lucht---folie---ps---lucht---folie---ps---8mm glas aquarium
Daarnaast dacht ik dat de isolatie waarde van PUR beter is dan die van PS en heb ik met PS veel (meer) naden e.d.
Zou het systeem met de spouwen zoveel verschil maken dat dit verschil overtroffen wordt?

Ik besef me dat er natuurlijk erg veel warmte via de voorruit naar binnen zou komen.
Vandaar dat ik me ook afvroeg of die folie nog wel zoveel zou uit maken in 't totaal plaatje.
Hoe serieus kan je naar isolatie van de omhuizing kijken als je altijd nog de voorruit hebt?
Maargoed, alle beetjes helpen.
Ook ivm condensvorming heb ik er idd. over nagedacht om de voorruit dubbelglas te maken, maar condens zie ik alleen als ik erg dicht op de bak zit ( gezicht 25cm van de ruit af) en in die richting adem dus dat valt me alles mee.
Enkel glas heb ik nog zat liggen en dubbel glas op maat wordt weer te prijzig voor een probeersel. Zelf dubbelglas maken zie ik niet zitten ivm opgesloten vocht tussen de ruiten enz. enz.

Idd. komt er verlichting boven de bak en dus kan ik de bovenkant juist beter niet isoleren denk ik.
De enige scheiding tussen de lampen en het water oppervlak is een 6 mm dikke dekruit ( glasplaat ) maar onder verlichting valt niet uit te komen.
Hoe ik dit het beste kan intergreren in t geheel ga ik later over nadenken.

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2011 - 21:30

Dat wordt toch ook zo gebruikt? Als reflectie voor stralingswarmte? of zie ik dat verkeerd?

Er is alleen warmteoverdracht door straling als een een temperatuursverschil is. Als folie en PURschuim aan elkaar vast zitten is er op het contactoppervlak geen temperatuursverschil dus ook geen overdracht door straling. Als er een laagje lucht tussen zit is er wel wat overdracht door straling.

Je hebt het over PS bekleden met folie aan de binnenkant, de warmste kant.
Dat is in dit geval dan toch de buitenkant aangezien de inhoud van het aquarium kouder is dan de omgevingstemperatuur in de kamer?
Of begrijp ik je niet goed?

Ik drukte me onduidelijk uit, ik bedoelde: de warmste kant van de spouw.

Zoals ik het begrijp is wat je bedoeld het volgende:
van buiten naar binnen.
hout---ps---folie---lucht---ps---folie---lucht---ps---folie---8mm glas aquarium.

Inderdaad, of eventueel:
hout---folie---lucht---ps---folie---lucht---ps---folie---lucht---ps---folie---8mm glas aquarium

Daarnaast dacht ik dat de isolatie waarde van PUR beter is dan die van PS en heb ik met PS veel (meer) naden e.d.
Zou het systeem met de spouwen zoveel verschil maken dat dit verschil overtroffen wordt?

Het verschil in isolatiewaarde tussen PS en PUR is klein. Zoals het ook niet veel uitmaakt of je nou 4, of 3 of 5 cm isolatie gebruikt. Iedere mm extra isolatie bespaart steeds minder. Om naden te dichten gebruik je gewoon lijm of kit en doe er ook nog tape langs, het hoeft niet waterdicht te zijn maar slechts luchtstroming vermijden.

Mijn voorstel met meerdere lagen PS+folie was in reactie op jouw idee om folie te gebruiken. Folie werkt alleen met een luchtspouw, en de volgende stap is dan dat meerdere spouwen beter zijn dan één. Het staat je vrij ermee te doen wat je wilt.

Zelf dubbelglas maken zie ik niet zitten ivm opgesloten vocht tussen de ruiten enz. enz.

Dat dubbel glas hoeft niet perfect dicht te zijn, gewoon een raam ervoor wat je er gemakkelijk af kunt halen om af en toe schoon te maken. Een ventilatiegaatje onder en boven mag best. Ruim de helft van de omgevingswarmte gaat door het dat glas dus als je dat kunt verminderen heeft dat meer effect dan overal de isolatie wat dikker te maken, of die smerige PUR-schuim gebruiken i.p.v. piepschuim.

Idd. komt er verlichting boven de bak en dus kan ik de bovenkant juist beter niet isoleren denk ik

Als je de lichtbak isoleert zal vrijwel warmte van de lampen in het aquarium terecht komen, als je de lichtbak niet isoleert een onbekend deel. Anders gezegd: als de ongeisoleerde lichtbak warmer is dan de huiskamer kun je hem beter niet isoleren, als hij ongeisoleerd kouder zou zijn dan juist wel. Eerst zonder isolatie testen dus.

Ik schat dat bij een temperatuursverschil van 9 graden tussen woonkamer en aquarium er ruwweg 20 Watt via de isolatie komt, 30 Watt via de voorruit en X Watt door de verlichting. Wat X is mag je zelf schatten. Hoeveel Watt aan lampen gebruik je? Overweeg LED-verlichting.

Bedenk ook dat de watercirculatiepomp, en een eventuele luchtpomp, ook energie toevoegen aan het water. Het volledige vermogen van de waterpomp (kijk op plaatje hoeveel Watt de pomp is) komt uiteindelijk als warmte in het water.
Eventuele ongeïsoleerde waterslangen nemen ook omgevingswarmte op.

Veranderd door Fred F., 09 december 2011 - 21:32

Hydrogen economy is a Hype.

#5

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 13:36

Toch begrijp ik het nog niet helemaal geloof ik. :)

Misschien is het wat verwarrend omdat er bij het onderwerp 'isoleren' meestal juist geprobeerd wordt warmte binnen te houden en ik juist warmte buiten wil houden.

Ik wil niet eigenwijs of betweterig overkomen ofzo maar ik probeer het gewoon goed te begrijpen.

Zoals ik het het nu begrijp zal o.a. de stralinswarmte van mijn woning het hout van de aquariumkast op gaan warmen.
Als ik dit tegen wil gaan moet ik alufolie op de buitenkant van de houten kast aanbrengen met de glimmende kant naar buiten zodat deze de warmte werreflecteerd.
Omdat dit er niet uit ziet is dit geen optie en dus zal het hout opwarmen.
Ik zou de kast wel wit kunnen schilderen ipv zwart.

Wat wel kan is de stralingswarmte van de houten kast wegreflecteren van het aquarium.
Folie werkt alleen in combinatie met luchtspouw. Dat begrijp ik nu geloof ik.
Zonder lucht is het al geen stralingswarmte meer dat doorgegeven wordt.
Maar in dit geval moet ik dan toch zorgen voor een luchtspouw tussen het hout en de reflecterende kant van het folie en is het toch niet belangrijk of de doffe kant van het folie in verbinding staat met het overige isolatiemateriaal, in dit geval waarschijnlijk PUR of PS?
Dus kan ik de folie met de doffe kant op de PS-platen lijmen zodat de glimmende kant naar buiten toe is gericht ( de warmste kant) ?

Van buiten naar binnen krijg je dan dit:

Hout--- x aantal mm. lucht---folie verlijmd aan PS plaat---- 8mm glas aquarium.

Of

Hout--- x aantal mm. lucht--- folie verlijmd aan PS-plaat--- x aantal mm. lucht---folie verlijmd aan PS plaat---- 8mm glas aquarium.

enz.enz. afhankelijk van hoeveel lagen ik wil gebruiken.

Of moet het folie persee aan bijde kanten vrij zijn van contact met andere materialen?


Verder vind ik het idd. lastig om alles in verhouding te zien.
Ik kan me nu helemaal gaan vastbijten in dat folie verhaal maar als de winst die ik daarmee behaal zoveel minder is dan de winst die ik op andere fronten zou kunnen behalen dan is het misschien niet eens de moeite en kan ik net zo goed alleen pur of PS gebruiken zonder de folie.
Dat is eigenlijk wat ik hier probeer duidelijk te krijgen voor mezelf.
Als een dubbele vooruit meer verschil gaat maken dan de keuze van isolatie is dat zeker iets wat ik toch ook ga proberen.
En dan idd de pomp en verlichting enz.
Dingen die je niet kunt missen, maar idd. ook een groot aandeel hebben in het opwarmen van het water.
De pomp doet iets van 30 watt continu.
Deze staat nu in het water maar zou ook buiten het water geplaatst kunnen worden zodat niet alle energie in t water terecht komt
De verlichting zal waarschijnlijk t5 zijn van maximaal 80 watt maar dat wordt verdeeld over ongeveer 12 uur gedimd van 0 tot 100% en weer terug.
Alleen de lampen zelf zullen zich in de lichtkap bevinden. De VSA's zullen zich buiten de bak bevinden.
Zoals ik het nu inschat zal de temperatuur in de lichtkap hoger zijn dan de temperatuur in de kamer zelf en dus zal ik de lichtkap zelfs beter kunnen ventileren dan isoleren idd.
Als dekruit kan ik dan misschien ook wel iets met dubbelglas doen.

Liever nog zou ik zonlicht gebruiken als lichtbron maar dat iets wat ik later wil uittesten.

Ik kan eventueel nog de watermassa die zich buiten op t balkon bevind kunnen vergroten om meer afkoeling te verkrijgen mocht het nodig zijn.

Veranderd door eazy, 10 december 2011 - 13:37


#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 december 2011 - 14:30

Folie werkt alleen in combinatie met luchtspouw. Dat begrijp ik nu geloof ik.
Zonder lucht is het al geen stralingswarmte meer dat doorgegeven wordt.

Nee, folie heeft alleen zin bij een spouw waardoor de wandtemperaturen van de beide door de spouw gescheiden wanden verschillend zijn omdat ze elkaar immers niet raken. Of die spouw lucht bevat of vacuum is doet voor de straling niet terzake (straling gaat ook door vacuum, denk aan het heelal).

Ik kan me nu helemaal gaan vastbijten in dat folie verhaal maar als de winst die ik daarmee behaal zoveel minder is dan de winst die ik op andere fronten zou kunnen behalen dan is het misschien niet eens de moeite en kan ik net zo goed alleen pur of PS gebruiken zonder de folie.

Inderdaad, dus laten we voorlopig even ophouden over die isolatie en folie.
Het heeft inderdaad geen zin om met veel moeite te proberen de warmte via de isolatie te verlagen van 20 naar (bijvoorbeeld) 10 Watt als de glasruit plus pomp plus verlichting meer dan 100 Watt doen.

Ik kan eventueel nog de watermassa die zich buiten op t balkon bevind kunnen vergroten om meer afkoeling te verkrijgen mocht het nodig zijn.

Om meer afkoeling op het balkon te krijgen moet je niet de watermassa maar het wateroppervlak vergroten. Echter: dat betekent in de zomer soms meer warmte-opname (i.p.v. koeling) vooral als de zon erop schijnt.
Hydrogen economy is a Hype.

#7

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 15:19

Oke, dank je.

Ik denk dat ik het qua isolatie dan maar gewoon bij PS of PUR zonder ingewikkelde folie constructies laat.

En idd. wilde ik er voor zorgen dat ik buiten op t balkon het water zoveel mogelijk in contact laat komen met de koude buitenlucht.
Dit door middel van meerdere trappetjes in het filter waar het water telkens overheen valt.
Zo nodig kan ik dit systeem uitbreiden met een extra aquarium oid.
Dat daardoor meer watermassa ontstaat is niet van belang idd.
Ik doelde idd. op meer raakvlak met de buitenlucht.
Aangezien het filter buiten een aquarium is dat helemaal niet geisoleerd is zal er naast het wateroppervlak dat direct in contact staat met de lucht ook wel warmte uit het water verdwijnen door het glas zelf.

In de zomer wil ik een houten kist over het filter heen zetten en dat eventueel bekleden met folie om zo de zon minder kans te geven het water op te warmen.

Als t echt niet anders kan en het water toch te warm wordt (28+) kan ik voor die periode wel iets met een oude koelkast oid. gaan doen denk ik.

#8

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 december 2011 - 17:54

Dit door middel van meerdere trappetjes in het filter waar het water telkens overheen valt.
Zo nodig kan ik dit systeem uitbreiden met een extra aquarium oid.
Dat daardoor meer watermassa ontstaat is niet van belang idd.
Ik doelde idd. op meer raakvlak met de buitenlucht.
Aangezien het filter buiten een aquarium is dat helemaal niet geisoleerd is zal er naast het wateroppervlak dat direct in contact staat met de lucht ook wel warmte uit het water verdwijnen door het glas zelf.

Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Is dat filter open met de buitenlucht? Welk glas bedoel je? Ik weet niet hoe zo'n biofilter er uitziet. Kun je daar een fototje van uploaden? (gebruik groen UPLOAD knop rechtsonder nieuw bericht venster)

De plaatsing van het aquarium in de huiskamer is ook van invloed op de warmte-opname. Zorg dat de voorruit van het aquarium niet aangestraald kan worden door een cv-radiator, of door zonlicht via een kamerraam.
Hydrogen economy is a Hype.

#9

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2011 - 14:48

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van t internet.
Ik heb geen foto van de mijne bij de hand maar deze is vergelijkbaar.

Op de laatste foto zie je goed wat ik met die trappetjes bedoel.
Het water stroomt vanuit het aquarium in het eerste compartiment van het filter waar het vooral mechanisch gefilterd wordt door de blauwe filtermatten en of witte filterwatten. Vervolgens gaat het via het trappetje naar het volgende compartiment war het de bedoeling is dat het vooral biologisch gefilterd wordt door de bacteriencultuur die daar in de filtermedia leeft.
Enz. enz.
Telkens als het water over het trappetje valt is het maximaal in aanraking met lucht.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

#10

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2011 - 22:10

Quote

Folie werkt alleen in combinatie met luchtspouw. Dat begrijp ik nu geloof ik.
Zonder lucht is het al geen stralingswarmte meer dat doorgegeven wordt.

Nee, folie heeft alleen zin bij een spouw waardoor de wandtemperaturen van de beide door de spouw gescheiden wanden verschillend zijn omdat ze elkaar immers niet raken. Of die spouw lucht bevat of vacuum is doet voor de straling niet terzake (straling gaat ook door vacuum, denk aan het heelal).



Kan het zijn dat we elkaar hier verkeerd begrepen hebben?

Met mijn zin bedoelde ik dat de reflecterende funktie van het folie alleen funktioneert als het niet verbonden is aan het materiaal wat de warmte/energie uitstraalt, omdat als deze twee elkaar raken er geen overdracht door straling plaats vind maar door conductie en dus de reflectie geen zin heeft.
De straler en reflector moeten dus van elkaar gescheiden zijn door lucht, gas of vacuum enz. zodat de conductie geelimineerd of in ieder geval sterk beperkt wordt.

Ik bedoelde dus niet dat het persee lucht moet zijn wat ze van elkaar scheidt maar dat ze persee van elkaar gescheiden moeten zijn.
Als ik jou reaktie lees krijg ik de indruk dat je dacht dat ik bedoelde dat het persee lucht moet zijn.
Volgens mij bedoelde we dus het zelfde, of zit ik er naast?

In mijn geval beschouw ik de houten bekisting als de straler en de op het PS verlijmde folie als reflector.
Als ik deze twee van elkaar scheidt door enkele mm. lucht dan zouden ze een verschillende wandtemperatuur hebben en dan werkt het toch?

Ik hoop dat t nu klopt wat ik zeg.

Of moet het folie echt tussen de warme en de koude wand in staan en met beide wanden geen contact maken?


Waarom ik toch weer terug kom op de manier van isoleren is omdat ik telkens lees dat de meeste warmteoverdracht plaatsvind door straling.
Dan denk ik toch dat het logisch is dat ik juist op dat deel winst probeer te behalen.
Elke winst die ik daarin behaal is in verhouding al snel meer winst dan eventuele winst op het gebied van conductie en convectie, denk ik.

Ik kwam ook nog dit stuk text / product tegen:
http://www.isobooste...f/reflectie.pdf
Misschien is dat materiaal wel bruikbaar in mijn situatie als die text een beetje betrouwbaar is.

Verder ben ik nu wat pdfjes aan het doorlezen mbt. warmteoverdracht e.d. omdat ik op t moment wel merk dat mijn kennis op dat gebied echt 0,0 is.
Toen ik aan het projectje begon dacht ik: Isoleren doe je met piepschuim. Punt.
Verder totaal geen idee over het hoe, wat en waarom.
Alle kennis die ik er nu over bezit heb ik eigenlijk pas in de laatste paar dagen opgedaan omdat ik ze nodig heb ivm met mn projectje.
En dat is nog maar t topje van de ijsberg merk ik.

Leuk! :)

wordt vervolgd....

Veranderd door eazy, 11 december 2011 - 22:10


#11

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 december 2011 - 19:59

Aluminiumfolie heeft niet alleen een lage absorptiecoefficient (dus veel reflectie) maar ook een zeer lage emissiecoefficient (straalt weinig warmte uit). Theorieboeken gaan er altijd vanuit dat beide aan elkaar gelijk zijn, die pdf doet dat ook, maar in werkelijkheid is dat niet altijd zo.
Voor alufolie geldt bijvoorbeeld voor zonlicht dat de emissiecoefficient ruwweg 0,05 is en de absorptiecoefficient 0,10 - 0,15
Vandaar dat ik voorstelde om de alufolie aan de warme kant van elke spouw te plaatsen om vooral de emissie van warme wand naar koudere wand te beperken. Dat leek me effectiever, als de absorptiecoefficient hoger is dan de emissiecoefficient, dan folie aan de koude kant, zoals jij voorstelde.
Beide wanden met folie bekleden leek me dubieus omdat ik bij een absorptiecoefficient die hoger is dan de emissiecoefficient geen bruikbaar resultaat kan berekenen, en ik me daarom afvroeg of beide wanden bekleden wellicht een wat slechter resultaat zou kunnen geven dan slechts één wand.

Het wil overigens niet zeggen dat als voor zonlicht de absorptiecoefficient 2 tot 3 keer hoger is dan de emissiecoefficient, dat ook geldt voor alleen infrarode straling. En nu ik er nog eens over nadenk: de wand van een thermosfles is in feite een vacuümspouw waarbij beide binnenwanden met een metaalspiegel (overigens geen alufolie) bekleed zijn.

Een eventuele luchtspouw aan beide binnenwanden bekleden met alufolie is dus waarschijnlijk toch de beste oplossing, dus bijvoorbeeld:
kamerlucht-witteverf-hout-folie-lucht-folie-PS-folie-lucht-folie-PS-folie-lucht-folie-verf?-glas-water.

Maar nogmaals: waarom je veel moeite doen om op de isolatie een paar Watt te besparen als de meeste warmte van andere bronnen komt. Ik zou de besparing vooral in de verlichting zoeken: andere lampen (LED?), dubbel of drievoudig glas tussen lampen en aquarium. En een voorzetruit aan de aquariumvoorkant.

Veranderd door Fred F., 12 december 2011 - 20:02

Hydrogen economy is a Hype.

#12

eazy

    eazy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2011 - 18:36

Dank je voor alle info.

Die ander bronnen wil ik ook minimaliseren voor zover dat gaat.
Pomp buiten het water plaatsen, dubbele voorruit, dubbelglas tussen lamp en wateroppervlak en eventueel led als de planten dat toestaan.
Op dit moment hoor ik nog steeds te veel dat led nog niet geschikt genoeg is om planten te laten groeien. Tl daarin tegen heeft zich wel bewezen op dat vlak.

Waarom ik veel moeite wil doen voor die isolatie?

Ik heb nu het aquarium in elkaar gekit en de houten kast gemaakt.
Volgende stap is dus isolatie.
Als het aquarium straks draait krijg ik deze nooit meer uit de kast zonder deze weer volledig te legen en dus heb ik in principe 1 kans om de isolatie aan te leggen.
Daarnaast vind ik het ook wel leuk om er t beste van proberen te maken.
Dus liever nu even wat moeite doen en dan weten dat je het beste er uit hebt gehaald dan ooit nog de bak eruit te tillen om het te verbeteren.
Ook al is het maar een beetje winst, het helpt.
De winst die ik bijvoorbeeld op de pomp kan behalen is ook minimaal omdat ik nu eenmaal een pomp nodig heb.
Maar als alles bij elkaar weer 1 a 2 graden scheelt dan is dat al super.
t liefst heb ik namelijk een periode per jaar waarin de watertemperatuur binnen in t aquarium in ieder geval onder de 10 graden is.
Dit is namelijk nodig om de visjes tot paren aan te zetten.
Dit gebeurd zodra het water weer op begint te warmen na die koude periode.
Zoals buiten in t voorjaar gebeurt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures