Springen naar inhoud

Steunwielen motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

brurxw1

    brurxw1


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 12:10

Hallo,

Ik ben steunwielen aan het maken voor een gehandicapte motorrijder. Het enige probleem ik nog mee zit is de sterke van de buis (wielarm) momenteel heb ik in mijn ontwerp een buis voorzien van diameter 40 met een wanddikte van 2mm.
De buis heeft een lengte van scharnierpunt tot wielas van 553 mm en wordt via een trekarm naar omlaag gedrukt. Het drukpunt van die arm bevind zich op 226 mm van het scharnierpunt. zie afbeelding in bijlage.

Hoe moet ik de sterkte van mijn wielarm berekenen.

Alvast bedankt


Rudi

Bijgevoegde afbeeldingen

  • wielarm.GIF

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 13:08

Zonder een idee van de grootte en richting van de krachten die erop komen, en hun aangrijpingspunten, kan je met jouw gegevens niet veel doen...
Ook de sleuf in de buis speelt een grote rol.

Ik ben wel benieuwd naar het totale plaatje (hoe voorzie je reactiekrachten in bvb. een bocht?)

#3

brurxw1

    brurxw1


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 13:52

beste King Nero,

Alvast bedankt voor de reactie. de druk die op de as van het wiel komt te zitten is ongeveer 200kg.

Het systeem wordt zo opgebouwd dat de wielen altijd opgetrokken zijn, bij een snelheid lager dan 10km/h gaan ze automatisch naar beneden en houden de motor recht. Eens de snelheid terug hoger worden de wielen automatisch ingetrokken. M.a.w? er komen geen krachten op de zijwielen te staan in bochten.

Ik ben nog wel aan een vering aan het denken, die zou komen te staan bovenaan de trekarm, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Groetjes


Rudi

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2011 - 21:00

hoe is de "trekarm" aan de wielarm bevestigd? dmv. een glijdend koppelstuk veronderstel ik?
Hoe wordt die dan gefixeerd onder de 10 km/h?
Of maw., wat belet de wielarm naar boven te veren wanneer er op de grond geleund wordt?

die 200 kg, is wel erg weinig? aangezien die steunen waarschijnlijk niet te ver uit de aslijn van de motor worden geplaatst... Krachtarm is dan erg weinig, en x 200 kg = redelijk klein moment dat kan uitgeoefend worden...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures