Springen naar inhoud

Werking airbag

• Log in om te kunnen reageren

patrick3004

patrick3004

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 15:52

We krijgen volgende info:

Bij een aanrijding geven sensoren een impuls naar een kleine ontstekingsbron die een hoeveelheid natriumazide-pallets doet ontploffen.
2NaN3 ../mods/chem/rightarrow.gif 2 Na + 3N2
10 Na + 2KNO3 ../mods/chem/rightarrow.gif 5Na2O + K2O + N2
K2O + Na2O + SiO2 ../mods/chem/rightarrow.gif alkaline silicaat

Dit zijn de vragen:
1. Wat zorgt bij het opblazen vd airbag voor de startenergie?
2. Teken het bijbehorende energiediagram.

Voor 1 zou ik zeggen de ontstekingsbron.

Voor 2 heb ik echter geen enkel idee, gaat het hier om een endo- of exotherme reactie? Er is een startenergie nodig maar de reactie onderhoudt zichzelf (denk ik), is ze dan exotherm?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2011 - 19:05

Voor 1 zou ik zeggen de ontstekingsbron.

Correct!

Voor 2 heb ik echter geen enkel idee

Het gaat enkel over de eerste reactie neem ik aan. Weet je hoe je de reactie enthalpie kan berekenen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

patrick3004

patrick3004

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2011 - 20:44

enthalpie

Nooit van gehoord ^^

Tot nu toe hebben we enkel met ΔU gewerkt ; om te weten of iets endotherm was keken we of UP (reactieproducten) groter was dan UR (reagentia) of niet.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2011 - 23:22

Hmmm... Waarschijnlijk is dit dan iets voor de volgende lessen. De reactie enthalpie is eigenlijk reactiewarmte, bij een exotherme reactie komt er energie (warmte ) vrij wat aanleiding geeft tot een negatieve ΔH (ΔH = entalpie). Endotherme reacties hebben een positieve ΔH.

Hoe dan ook is 2NaN3 ../mods/chem/rightarrow.gif 2Na + 3N2 een exotherme reactie. Lukt het nu om het energiediagram op te stellen?
Voeg desnoods een bijlage toe met een schets van je diagram. Hoe dit in z'n werk gaat lees je hier.

Weet je ook waarom je die ontstekingsbron nodig hebt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

patrick3004

patrick3004

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2011 - 18:36

Geplaatste afbeelding
De energiediagram lijkt volgens mij op dit waarbij 2NaN3 de reactanten zijn en 2Na + 3N2 de producten. De ontstekingsbron zorgt voor de nodige activeringsenergie. :)

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2011 - 18:43

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen! Prima! :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures