Verwisselen sommatie en integratie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Verwisselen sommatie en integratie

Hallo allemaal,

ik ben een tijdje terug bij een probleem voor een werkstuk een lastige integraal tegengekomen. Als resultaat van een hersenspinsel heb ik voor een term die in de integraal stond de Taylorreeks gesubstitueert, waarna ik zonder bewijs de som en de integraal heb verwisseld. Zo kwam ik op het juiste antwoord. Nu heb ik ook met wat andere integralen geprobeerd, maar de ene keer werkt het niet, de andere keer wel. Waarom gaat dit precies fout? Wat zijn de criteria voor het verwisselen van het sommeer en integreerteken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verwisselen sommatie en integratie

Verplaatst naar Analyse.

Ben je bekend met de stelling van Fubini? Deze geeft namelijk het antwoord op je vraag :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 28

Re: Verwisselen sommatie en integratie

Drieske schreef:Verplaatst naar Analyse.

Ben je bekend met de stelling van Fubini? Deze geeft namelijk het antwoord op je vraag :) .
De stelling van Fubini ken ik alleen bij dubbele integralen: dat je de integratievolgorde mag verwisselen bij een integraal mits er voldaan is aan voorwaarden die ik niet meer ken :) . Ik ben niet bekend met het verwisselen van twee sommen waarbij de ene aftelbaar is en de andere overaftelbaar..

edit: klopt het als ik zeg dat je de verwisseling mag doen als de som uniform (absoluut?) convergeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verwisselen sommatie en integratie

Er gelden nog minder sterke voorwaarden. Maar dan is het zeker ook waar. Je zou evt hier eens kunnen kijken naar puntje 4 en 5. In het bijzonder Corollary 5.3.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer