Combinatorisch vraagstuk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Combinatorisch vraagstuk

Ik heb een leeg potlooddoosje waar ik 12 potloden in moet stoppen.

Ik heb 4 groene, 15 witte en 6 zwarte potloden. Hoeveel kleurcombinaties ( met en zonder herharling ) kan ik maken?

Groet

FortuneCookie

PS: Geen huiswerk opdracht, deze vraag heb ik zelf bedacht omdat wij bij WiD (middelbare school wiskunde) de theorie omtrent combinatoriek niet zo ver door trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Combinatorisch vraagstuk

Zou je een antwoord kunnen geven als je 2 potloden in plaats van 12 in een doos moest stoppen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Combinatorisch vraagstuk

FortuneCookie schreef:Ik heb een leeg potlooddoosje waar ik 12 potloden in moet stoppen.

Ik heb 4 groene, 15 witte en 6 zwarte potloden. Hoeveel kleurcombinaties ( met en zonder herharling ) kan ik maken?

Groet

FortuneCookie

PS: Geen huiswerk opdracht, deze vraag heb ik zelf bedacht omdat wij bij WiD (middelbare school wiskunde) de theorie omtrent combinatoriek niet zo ver door trekken.
De makkelijke vraag eerst, 12 witte in het doosje kun je op 12! manieren rangschikken (dus met herhaling, neem aan dat je dat bedoelt ermee)

Hoe zou je nu het aantal volgorden kunnen bedenken als je 12 witte potloden als 12 verschillende dingen ziet?

Dus op hoeveel manieren kun je 25 potloden (4 groene, 15 witte en 6 zwarte) in je potlooddoosje stoppen

Berichten: 12

Re: Combinatorisch vraagstuk

Jaimy11 schreef:De makkelijke vraag eerst, 12 witte in het doosje kun je op 12! manieren rangschikken (dus met herhaling, neem aan dat je dat bedoelt ermee)

Hoe zou je nu het aantal volgorden kunnen bedenken als je 12 witte potloden als 12 verschillende dingen ziet?

Dus op hoeveel manieren kun je 25 potloden (4 groene, 15 witte en 6 zwarte) in je potlooddoosje stoppen
Dat is precies mijn vraag :)

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Combinatorisch vraagstuk

Dat is precies mijn vraag :)
Kun je de vraag van Drieske wel beantwoorden?

2 potloden in een doosje stoppen?

Reageer