4 à 8 weken te vroeggeborenen en het risico op gedrags- en emotionele problemen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

4

Een recente Nederlandse studie ging na wat de invloed is van 'matig te vroeg geboren worden' en gedrags- en emotionele problemen op 4-jarige leeftijd. Ze deed daarvoor beroep op 995 matig te vroeg geborenen (= preterm = tussen de 32 en 35 weken zwangerschap) en 577 op tijd geboren kinderen (= à term = tussen de 38 en de 41 weken zwangerschap).


Het ging om een prospectieve studie (= de kinderen werden gevolgd vanaf het begin), waarbij gevraagd werd aan de ouders om een wetenschappelijk getoetste vragenlijst, de CBCL, in te vullen over het voorkomen van gedragsproblemen en emotionele problemen. Deze CBCL wordt trouwens vaak gebruikt om oa. ouders te bevragen over ondermeer de volgende aspecten:

- angstig-depressieve kenmerken,

- externaliserende problemen (storend, nadelig gedrag naar de omgeving richten, zoals vechten),

- internaliserende problemen (= nadelig gedrag op zichzelf richten, zoals vaak te zien is bij depressie en angst),

- emotionele reactiviteit (intens reageren op prikkels, zoals bij prikkelbaarheid),

- lichamelijke klachten vertonen (zoals buik- en hoofdpijn die niet medisch verklaarbaar is),

- zich terugtrekken

- slaapproblemen,

- aandachtsproblemen,

- agressief gedrag vertonen


De resultaten waren als volgt:

studie.png
studie.png (136.9 KiB) 249 keer bekeken
waarbij hogere scores 'slechter' zijn


De prevalentie (= het voorkomen) van externaliserende problemen is groter bij jongens (nl. 10.5% van de jongens op 4 jarige leeftijd heeft er last van) dan bij meisjes. Dit resultaat is weinig verbazend aangezien jongens over het algemeen hoger scoren op externaliserende problemen dan meisjes. Internaliserende problemen komen voor bij meisjes (bij 9.9 %). Ook dat is weinig nieuws.

Interessant was vooral dat matig vroeggeborenen een groter risico hadden op het vertonen van lichamelijke klachten, op internaliseren, op externaliseren en op het vertonen van problemen.
... Gedragsproblemen

De resultaten van de studie laten zien dat matig prematuur geboren kinderen 70% meer kans hadden op externaliserende problemen, zoals aandachtsproblemen en agressief gedrag. Het risico op internaliserende problemen bleek echter groter: matig prematuur geboren kinderen hadden 2,5 keer meer kans op problemen als emotioneel reactief, angstig, teruggetrokken en somatiserend gedrag. Somatiserend gedrag uit zich in het ontwikkelen van lichamelijke klachten zoals buikpijn of hoofdpijn, waarvoor geen ziekteoorzaken te vinden zijn.

Verschil tussen jongens en meisjes

Bij de te vroeg geboren jongens kwamen externaliserende problemen meer voor en bij de meisjes internaliserende problemen. Het is bekend dat gedragsproblemen een negatieve invloed kunnen hebben op schoolprestaties en sociale ontwikkeling. ...
De auteurs halen aan dat de resultaten verkregen werden door ouders te bevragen over het gedrag van hun kinderen. Het resultaat zou er dus iets anders kunnen uitgezien hebben, mochten professionelen het gedrag hebben beoordeeld. Toch is het aangetoond dat ouders in staat zijn om psychische problemen van hun kinderen dmv. de CBCL accuraat te duiden. (zie bv. deze studie)


uit: Vier tot acht weken te vroeg geboren: verhoogd risico op gedragsproblemen

abstract van de studie: Potijk, M. R., de Winter, A. F., Bos, A. F., Kerstjens, J. M., & Reijneveld, S. A. (2011). Higher rates of behavioural and emotional problems at preschool age in children born moderately preterm. Archives of Disease in Childhood.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 4

Waarom is er bij de meisjes op elke! gemeten variabele een significant verschil en bij de jongens maar op 2?


Dat riekt een beetje naar een studiefout, omdat ik ervanuit ga dat de foetale ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel bij zowel jongens als meisjes synchroon verloopt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: 4

anusthesist schreef:Waarom is er bij de meisjes op elke! gemeten variabele een significant verschil en bij de jongens maar op 2?


Dat riekt een beetje naar een studiefout, omdat ik ervanuit ga dat de foetale ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel bij zowel jongens als meisjes synchroon verloopt.
Tja, het kan natuurlijk altijd gaan om een studiefout, maar dat hoeft natuurlijk niet. Meer kans dat het gewoon om een vastgesteld feit gaat. Ik zou ergens verwachten dat de reviewers van de studie ook hebben opgemerkt dat meisjes op alle waarden significant hoger scoorden en dat ze daar extra aandacht aan besteed hebben. Jij en ik was het trouwens ook al opgevallen. Als het dan om een vaststelbare studiefout zou gaan, dan vermoed ik dat de reviewers wel zouden ingegrepen zijn. Al geldt voor elk wetenschappelijk artikel natuurlijk, dat het reviewproces natuurlijk niet onfeilbaar is.


De auteurs schrijven er zelf het volgende over:
... Among boys, mean scores on two syndrome scales, sleep problems and attention problems, were significantly higher in MP than in term-born children. Among MP girls, mean scores on all seven syndrome scales, as well as on internalising, externalising and total problems, were significantly higher than among term-born girls (table 3).

...

Differences in behavioural and emotional problems by gender have previously been reported in studies on VP/VLBW children. Overall, VP/VLBW girls seem to have more internalising problems, such as withdrawn behaviour, while VP/VLBW boys seem to be more susceptible to externalising behaviour problems, especially attention problems (26–29). We found the same pattern of internalising and externalising problems in MP girls and boys but not in term-born children. Among term-born children, both internalising and externalising problems were more prevalent in boys than in girls. On most syndrome scales, prevalence rates were also higher in term-born boys, except for anxious/depressed and sleep problems.

To summarise, moderate preterm birth seems to have a greater effect on behavioural and emotional outcomes in girls than in boys. However, the prevalence rates of total problems among MP girls did not particularly differ compared to rates among term-born boys; additional research is required to investigate why prematurity affects

behavioural and emotional outcomes more in girls than in boys. Currently, we have no proper explanation and differences in background characteristics do not explain these findings.


...
MP = matig preterm geboren kinderen; VP = very preterm children; VLBW = very low birth-weight children


De auteurs beschrijven dus hetzelfde fenomeen. Maar ze geven aan dat ze er momenteel geen verklaring voor hebben.


opmerking: De studie ging uit van Lollipop = LOngitudinaL Preterm Outcome Project. Een onderzoeksteam dat blijkbaar heel wat onderzoek uitvoert bij jonge kinderen.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer