Springen naar inhoud

Umvz-schatter bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2011 - 21:13

Beste allemaal,

Het lukt me maar niet om het volgende vraagstuk op te lossen:

LaTeX een steekproef uit de Poisson-verdeling met parameter LaTeX . Bepaal een UMVZ-schatter voor LaTeX .

Het gaat me dus niet specifiek om het vinden van een UMVZ-schatter voor LaTeX , maar voor een willekeurige LaTeX .

Het lukt me wel om een UMVZ-schatter voor de paramter LaTeX zelf te vinden door gebruik te maken van de exponentiŽle familie:

LaTeX .

Dus:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

De verzameling LaTeX heeft zeker een inwendig punt binnen LaTeX , dus LaTeX is voldoende en volledig.

Dus LaTeX is UMVZ voor LaTeX .

Okť, tot zover begrijp ik het, maar nu wordt er gevraagd naar de UMVZ-schatter voor LaTeX . Het lijkt me een beetje simpel om de UMVZ-schatter hierboven te kwadrateren en that's it.
Hoe ga ik te werk?

Alvast bedankt!

Veranderd door Fruitschaal, 11 december 2011 - 21:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2011 - 09:59

Ik ben niet bekend met de afkorting UMVZ. Kun je dat wat toelichten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 12:24

UMVZ staat voor Uniform Minimum Variantie Zuiver. In het Engels ook wel UMVUE (uniformly minimum-variance unbiased estimator) of MVUE (minimum-variance unbiased estimator).

De definitie:
Een schatter T is UMVZ voor LaTeX als T een zuivere schatter voor LaTeX is en LaTeX voor alle LaTeX en voor alle andere zuivere schatters S voor LaTeX

Hopelijk kan ik nu verder geholpen worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures