Toerental koppel o.b. dc motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 103

Toerental koppel o.b. dc motor

dag,

ik ben in de war over hetvolgende:

toerantal koppel vergelijk voor een onafhankelijk bekrachtigde dc motr luidt:
\(\omega=\frac{U_a}{K.\phi}-\frac{R_a.T}{(K.\phi)^{2}}\)
de afleiding voor de formule begrijp ik wel,

maar de fysische uitleg erachter, daar ben ik niet helemaal mee mee.

men stelt dat bij nullast (de motoras draait dan onbelast) het toerental wordt:
\(\omega_0=\frac{U_a}{K.\ph}\)
wat ik niet kan begrijpen is dat men stelt , dat er dan geen koppel wordt ontwikkelt; want er vloeit toch ook een ankerstroom...?

bij belasting zal er een toerentaldaling optreden, gelijk aan :
\(\Delta\omega=\frac{R_a.T}{(K.\phi)^{2}}\)
dit is logisch omdat de ankerstroom voor een koppel zorgt:
\(T_i=K.\phi.I_a\)
met Ia= ankerstroom, deze is groter dan bij nullast.

ik heb op het net gezocht naar allerhande uitleg, maar nergens wordt mijn vraag echt beantwoord, dus wrs. kunnen julie me wel helpen.

danku

grtz

Berichten: 103

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Even de vraag terug een beetje onder de aandacht brengen, hopelijk mag dit ?

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Van mij mag dat. :)

Ik heb er naar zitten kijken, maar kom er niet echt uit.

Waar heb je die formule gevonden (met de eventuele afleiding)?

Berichten: 103

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Mijn cursus wordt dit vermeld

Korte Afleiding:

statorketen geldt:
\( U_a=E+R_a.I_A\)
geinduceerde ankerspanning
\(E=K.\phi.\omega\)
koppelontwikkeling volgens:
\(T=K.\phi.I_a\)
het koppel T stelt men gelijk aan het 'interne koppel 'Ti; dus men verwaarloos een verlieskoppel (wrijving-ventilatie)

substitutie levert dan :
\(\omega=\frac{U_a}{K.\phi}-\frac{R_a}{K.\phi}^{2}.T\)
Dus bij nullast (geen belasting aan de rotoras) wordt het toerental dan:
\(\omega_0=\frac{U_a}{K.\ph}\)


Maar in de rotoketen vloeit toch nog een stroom Ia, zodat er toch nog een koppel is, heeft dit mss. te maken met het koppel ontwikkelt om de ventilatie-wrijvingsverliezen te dekken ..? Maar dit vindt ik raar, daar die zijn verwaarloosd bij de afleiding, zodus denk ik dat T enkel het belastingskoppel is...

Een hele boterham, ik hoop dat m'n probleem een beetje duidelijker is nu.

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

het koppel T stelt men gelijk aan het 'interne koppel 'Ti; dus men verwaarloos een verlieskoppel (wrijving-ventilatie)
Dat is toch precies het antwoord op de vraag?

Berichten: 103

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Rest me nog één stukje dat niet wordt uitgelegd in de cursus: als er een last aan de motorass as wordt aangelegd, dan zal de motor meer stroom Ia uit het net halen. Maar wat is de reden hiervoor. Een last betekent dat de motor in feit afgeremd wordt, dus intern zal de motor meer koppel willen ontwikkelen maar hoe gebeurt dit dan fysisch ?

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Door belasting wordt de motor inderdaad afgeremd.

De tegen-EMK wordt dan minder, dus er ontstaat een groter spanningsverschil tussen de voedingsspanning en de tegen-EMK. En daardoor neemt de stroom toe.

Berichten: 103

Re: Toerental koppel o.b. dc motor

Uiteraard, dat ik daar zelf niet achter kwam :) . Dankjewel nogmaals.

grtz

Reageer