Springen naar inhoud

Toerental koppel o.b. dc motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

blackbox

    blackbox


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2011 - 14:21

dag,

ik ben in de war over hetvolgende:
toerantal koppel vergelijk voor een onafhankelijk bekrachtigde dc motr luidt:
LaTeX
de afleiding voor de formule begrijp ik wel,
maar de fysische uitleg erachter, daar ben ik niet helemaal mee mee.
men stelt dat bij nullast (de motoras draait dan onbelast) het toerental wordt: LaTeX
wat ik niet kan begrijpen is dat men stelt , dat er dan geen koppel wordt ontwikkelt; want er vloeit toch ook een ankerstroom...?

bij belasting zal er een toerentaldaling optreden, gelijk aan : LaTeX
dit is logisch omdat de ankerstroom voor een koppel zorgt: LaTeX
met Ia= ankerstroom, deze is groter dan bij nullast.

ik heb op het net gezocht naar allerhande uitleg, maar nergens wordt mijn vraag echt beantwoord, dus wrs. kunnen julie me wel helpen.

danku

grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

blackbox

    blackbox


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2011 - 15:11

Even de vraag terug een beetje onder de aandacht brengen, hopelijk mag dit ?

grtz

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2011 - 15:16

Van mij mag dat. :)

Ik heb er naar zitten kijken, maar kom er niet echt uit.
Waar heb je die formule gevonden (met de eventuele afleiding)?

#4

blackbox

    blackbox


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2011 - 17:45

Mijn cursus wordt dit vermeld
Korte Afleiding:
statorketen geldt: LaTeX
geinduceerde ankerspanning LaTeX
koppelontwikkeling volgens: LaTeX
het koppel T stelt men gelijk aan het 'interne koppel 'Ti; dus men verwaarloos een verlieskoppel (wrijving-ventilatie)
substitutie levert dan : LaTeX

Dus bij nullast (geen belasting aan de rotoras) wordt het toerental dan: LaTeX

Maar in de rotoketen vloeit toch nog een stroom Ia, zodat er toch nog een koppel is, heeft dit mss. te maken met het koppel ontwikkelt om de ventilatie-wrijvingsverliezen te dekken ..? Maar dit vindt ik raar, daar die zijn verwaarloosd bij de afleiding, zodus denk ik dat T enkel het belastingskoppel is...
Een hele boterham, ik hoop dat m'n probleem een beetje duidelijker is nu.

grtz

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2011 - 19:38

het koppel T stelt men gelijk aan het 'interne koppel 'Ti; dus men verwaarloos een verlieskoppel (wrijving-ventilatie)

Dat is toch precies het antwoord op de vraag?

#6

blackbox

    blackbox


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 07:57

Rest me nog één stukje dat niet wordt uitgelegd in de cursus: als er een last aan de motorass as wordt aangelegd, dan zal de motor meer stroom Ia uit het net halen. Maar wat is de reden hiervoor. Een last betekent dat de motor in feit afgeremd wordt, dus intern zal de motor meer koppel willen ontwikkelen maar hoe gebeurt dit dan fysisch ?

grtz

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 december 2011 - 13:30

Door belasting wordt de motor inderdaad afgeremd.
De tegen-EMK wordt dan minder, dus er ontstaat een groter spanningsverschil tussen de voedingsspanning en de tegen-EMK. En daardoor neemt de stroom toe.

#8

blackbox

    blackbox


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 21:18

Uiteraard, dat ik daar zelf niet achter kwam :) . Dankjewel nogmaals.

grtz





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures