Springen naar inhoud

Reactieorde bepalen

• Log in om te kunnen reageren

juweh

juweh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2011 - 15:03

hey, ik heb morgen examen chemie en snap niet goed hoe je een reactieorde bepaalt
waarom is bijvoorbeeld
2A+B->C van de tweede orde???
alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2011 - 15:08

De reactie die je geeft kan net zo goed eeste orde, nulde orde of wat dan ook zijn. Alles staat of valt met het specifieke mechanisme dat voor de betreffende reactie optreedt. Hoe dat precies zit en waarom dat zo is valt niet in 2 regels uit te leggen, maar waarschijnlijk staat het gewoon in je boek. Je zou ook eens wat topics kunnen zoeken die er op dit forum eerder aan zijn gewijd, dat geeft misschien ook wat meer inzicht.

Ik denk wel dat je aan de late kant bent met voorbereiden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

juweh

juweh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2011 - 15:12

De reactie die je geeft kan net zo goed eeste orde, nulde orde of wat dan ook zijn. Alles staat of valt met het specifieke mechanisme dat voor de betreffende reactie optreedt. Hoe dat precies zit en waarom dat zo is valt niet in 2 regels uit te leggen, maar waarschijnlijk staat het gewoon in je boek. Je zou ook eens wat topics kunnen zoeken die er op dit forum eerder aan zijn gewijd, dat geeft misschien ook wat meer inzicht.

Ik denk wel dat je aan de late kant bent met voorbereiden.

Het moet nogtans iets simpel zijn want er staat geen uitleg in mijn cursus....

Veranderd door juweh, 12 december 2011 - 15:13

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2011 - 19:20

Een snelle blik op Wikipedia leert:

Dit leidt dan tot een simpele snelheidswet, bijvoorbeeld:
Rt = k. [R]ρ
Rt = k. [R]ρ[S]σ
De constante k heet de snelheidconstante van de reactie. De exponenten ρ en σ zijn in de simpelste gevallen eenvoudige gehele getallen, die dan de orde van de reactie genoemd worden. Bijvoorbeeld als ρ en σ beide 1 zijn, is de onderste reactie in zijn geheel een tweede orde reactie. Deze reactie is dan eerste orde in R en ook eerste orde in S. De exponenten hoeven niet gelijk te zijn aan de stoechiometrische coŽfficiŽnten p en r.

Die exponenten bepaal je experimenteel! Zoals Marko al zei is dit afhankelijk van een specifiek reactiemechanisme.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures