Oplossen van vergelijking

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

Oplossen van vergelijking

Heey,

Ik heb een probleem met een formule die ik op moet lossen. Ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, iemand misschien een idee?

De formule gaat als volgt:

g·cos(φ - Ψ) + gamma·g·cos(φ)·cos(Ψ) - 2 gamma·g·(sin(φ) - sin(Θ))·sin(Ψ) = 0

g deel je weg en dan vind je:

cos(φ - Ψ) + gamma·cos(φ)·cos(Ψ) - 2 gamma·(sin(φ) - sin(Θ))·sin(Ψ) = 0

Nu zijn Ψ, Θ en gamma bekend. φ is dus degene die ik wil weten, ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Het niveau is TU, ik heb basis kennis Calculus.

Hopelijk kan iemand mij helpen, thanks :)

(Als het hier niet hoort, kan iemand het dan verplaatsen?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen van vergelijking

De verg is van de vorm acos(phi)+bsin(phi)=c, is deze vorm bekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Oplossen van vergelijking

Oke, om op Acos(phi) + Bsin(phi) = c uit te komen is te doen. En is er dan een soort van algemene oplossing?

Ik kan me zo snel niet herinneren dat ik die ken. Is het veel werk om te vertellen hoe ik dat doe, of waar ik er meer over kan vinden?

In ieder geval al bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oplossen van vergelijking

fertjuh schreef:Oke, om op Acos(phi) + Bsin(phi) = c uit te komen is te doen. En is er dan een soort van algemene oplossing?

Ik kan me zo snel niet herinneren dat ik die ken. Is het veel werk om te vertellen hoe ik dat doe, of waar ik er meer over kan vinden?

In ieder geval al bedankt voor de moeite!


Om een vergelijking van die vorm op te lossen kunnen de t-formiles volgens mij wel interessant zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oplossen van vergelijking

Stel A•cos φ+B•sin φ = r•cos(φ-τ) en gebruik de formule voor (φ-τ) om r en τ in A en B uit te drukken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Oplossen van vergelijking

Stel A•cos φ+B•sin φ = r•cos(φ-τ) en gebruik de formule voor (φ-τ) om r en τ in A en B uit te drukken.
Daar kan ik wel wat mee, ik denk dat het nu wel moeten lukken. Iedereen super bedankt!

Reageer