Invloed druk op omkeerbare reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Invloed druk op omkeerbare reacties

1) Gegeven: N2 + O2 Afbeelding 2NO

ΔU = 181kJ

Wat zal er gebeuren met de concentratie van NO bij evenwicht indien de druk van het systeem wordt verhoogd?


Ik weet dat de oplossing hoger zal zijn maar ... waarom? Als de druk toeneemt zal de ligging van het evenwicht toch niet veranderen. Zal bij drukverhoging altijd de concentratie stijgen, en bij volumeverhoging de concentratie dalen?

2) De reactie van citroenzuur met het carbonaation en water geeft de koolstofdioxide-bellen die de tabeletten snel helpen oplossen.

Is de reactievgl dan 2C6H8O7 + 3CaCO3 Afbeelding Ca3(C6H5O7)2 + 3CO2 + 3H2O ?

3) Reactievgl van een eierschaal met een azijnzuuropl

CaCO3 + 2CH3COOH Afbeelding Ca(CH3COO)2 + H2O + CO2 ?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Invloed druk op omkeerbare reacties

Zal bij drukverhoging altijd de concentratie stijgen, en bij volumeverhoging de concentratie dalen?
Los van evenwichten die verschuiven: ja en dit geldt voor alle gassen in het mengsel in dezelfde mate.
Als de druk toeneemt zal de ligging van het evenwicht toch niet veranderen.


Bij dit evenwicht niet, maar weet je ook waarom niet?
Wat zal er gebeuren met de concentratie van NO bij evenwicht indien de druk van het systeem wordt verhoogd?
Deze vraag naar mijn idee niet eenduidig. Want de concentratie wordt verhoogd door het samenpersen maar niet doordat het evenwicht verschuift.

De reacties bij 2 en 3 zijn naar mijn idee correct. Alleen bij 3 zou ik natriumacetaat in ionen weergeven omdat het goed oplost, maar dat is een kleinigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Invloed druk op omkeerbare reacties

Bij dit evenwicht niet, maar weet je ook waarom niet?
Omdat er evenveel deeltjes zijn aan de linker- en recherkant van de reactie toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Invloed druk op omkeerbare reacties

Ja inderdaad, daarom.

Reageer