Sneller dan het licht = tijdreizen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Sneller dan het licht = tijdreizen?

Volgens Einstein's relativiteitstheorie zou je terug in de tijd gaan als je sneller zou gaan dan het licht, en laten we er nu ook maar heel eventjes van uit gaan dat dat ook werkelijk zou kunnen. Als ik zou reizen met 1,5c zou ik volgens de theorie terug in de tijd moeten gaan, maar dat is alleen als je zou kijken naar wt er in de theorie staat.

Waar mijn twijfels bij zitten is: moet je kijken naar wat er staat, of moet je kijken naar waarom het er staat?

Ik heb het nagevraagt bij iemand die natuurkunde had gestudeerd, en volgens hem heeft einstein c in de theorie gezet omdat dat de hoogste snelheid mogelijk is. laten we zeggen dat er iets uitgevonden zou worden waarmee we met 1,5c kunnen reizen (niet mogelijk voor zover ik weet, maar toch), zou je dan terug in de tijd gaan of zou je enkel de waarde van de hoogste snelheid veranderen en daarmee dus enkel een wijziging in de relativiteitstheorie aanbrengen?

Berichten: 126

Re: Sneller dan het licht = tijdreizen?

Volgens de relativiteitstheorie kun je niet sneller dan het licht. Als dat wel kan klopt de theorie (deels) niet. Als je kijkt naar de formule voor ruimte tijddilatie zie je dat een snelheid hoger dan die van het licht een negatieve wortel(Imaginair getal) oplevert, niet zo zeer een negatief getal. Wat ik me daarbij voor moet stellen is mij niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Sneller dan het licht = tijdreizen?

Volgens de relativiteitstheorie kun je niet sneller dan het licht. Als dat wel kan klopt de theorie (deels) niet. Als je kijkt naar de formule voor ruimte tijddilatie zie je dat een snelheid hoger dan die van het licht een negatieve wortel(Imaginair getal) oplevert, niet zo zeer een negatief getal. Wat ik me daarbij voor moet stellen is mij niet duidelijk.


ja oke, daar ben ik me ook wel bewust van

in mijn vraag was het ook meer een "stel dat het wel kan"-scenario, geen realiteit

Berichten: 126

Re: Sneller dan het licht = tijdreizen?

datenshi schreef:ja oke, daar ben ik me ook wel bewust van

in mijn vraag was het ook meer een "stel dat het wel kan"-scenario, geen realiteit


Dat snap ik. Maar als het wel kan dan kan ik daar niks over zeggen omdat in dat geval de relativiteitstheorie dus deels niet geldig is. Een andere algemenere theorie zou dat dan moeten verklaren, en de implicaties van een niet bestaande theorie ken ik natuurlijk niet. Dus wie weet.

Reageer